تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3772824
شناسه : 3772824
تاریخ :
برخورد با متخلفان اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول اقتصاد ایران: ارومیه- رییس دادگستری آذربایجان غربی گفت: دستگاه قضا با کارشکنان اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول برخورد می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر عتباتی صبح یکشنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان غربی با محوریت اجرایی نمودن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، اظهار کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول آثار و برکات زیادی هم برای مردم و هم برای دستگاه قضائی دارد که موجب آرامش خاطر روانی شهروندان و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضائی خواهد شد به همین خاطر دستگاه قضائی با افرادی که در مقابل اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول کارشکنی و گردن‌کشی می‌کنند قطعاً برخورد جدی خواهد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام مقامات رسمی قضائی و ثبتی، یک سوم پرونده‌ها مستقیم و غیرمستقیم مربوط به معاملات اموال غیرمنقول است که دستگاه قضائی را دچار فرسودگی می‌کند و اگر ورودی این پرونده‌ها با اجرایی کردن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مدیریت گردد، قضات با فراغ بال بیشتری به سایر پرونده‌ها رسیدگی خواهند کرد.

برخورد با متخلفان اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول

مشاوران املاک باید از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شوند

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به ضمانت اجراهای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول اظهار کرد: برای اجرایی شدن این قانون ضمانت اجراهای قوی پیش بینی شده است و با اجرایی شدن این قانون اگر معامله‌ای نسبت به اموال غیرمنقول به صورت عادی صورت پذیرد هیچ دعوی راجع به آن به غیر از استرداد عوضین در محاکم قابل استماع نیست و در هیچ مرجع رسمی قابل رسیدگی نیست.

عتباتی گفت: ارشاد و برنامه‌های تبیینی و آموزشی بخش مهمی از این قانون است و نهادهای متولی امر از جمله اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتحادیه مشاورین املاک، اداره کل ثبت اسناد و مجموعه سران دفاتر نقش بسیار مهمی در اجرایی نمودن این قانون دارند و باید حتماً مشاوران املاک مجاز توجیه و آموزش‌های لازم تخصصی برای اعطای پروانه تخصصی صورت پذیرد.

وی به تشکیل اکیپ تلفیقی با حضور نمایندگان دادستانی، بازرسی، اتحادیه مشاورین املاک، پلیس نظارت بر اماکن و هر مجموعه‌ای که لازم باشد تاکید نمود تا ضمن نظارت بر مشاورین املاک مجاز و دفاتر اسناد رسمی در خصوص حسن اجرای این قانون، مشاورین املاک غیر مجاز پلمپ شوند.

برخورد با متخلفان اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول

ضرورت توجه به تبدیل اسناد رسمی دفترچه‌ای به تک برگی در آذربایجان غربی

عتباتی همچنین بر ضرورت توجه به تبدیل اسناد رسمی دفترچه‌ای به تک برگی در استان تاکید کرد و از صدور سند تک برگی برای بیش از ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان خبر داد و افزود: ثبت اسناد و املاک نسبت به اجرای این امر با برنامه‌ریزی اقدام کنند و منتظر مراجعه مردم نمانند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه مشاوران املاک باید از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شوند، گفت: در ابتدا مشاوران املاک دارای مجوز باید از آموزش‌های تخصصی بهره مند شوند و پروانه‌های تخصصی کسب کنند و مشاوران املاک غیر مجاز نیز باید ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار پرونده با کمتر از ۳۵۰ قاضی در استان اظهارنظر قضائی شده است، گفت: اتخاذ اقدامات پیشگیرانه یک اصل است و باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اقدامات پیشگیرانه موجبات آسایش و آرامش روانی شهروندان می‌شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بر ضرورت آموزش توسط بنگاه‌های معاملات ملکی تاکید کرد و افزود: باید اخطارهایی به بنگاه‌های معاملات ملکی فاقد مجوز صادر شود تا نسبت به کسب مجوز اقدام کنند.

برخورد با متخلفان اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول

قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول زمینه کاهش ورود پرونده به دستگاه قضا است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول یک بستر بسیار مناسب برای کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضائی است.

مجیدی ادامه داد: برای اجرایی کردن این قانون چند زیرساخت و الزام لازم است که یکی از آنها آموزش‌های تخصصی برای مشاورین املاک ظرف حداکثر دو هفته است و همچنین برای مشاوران املاک غیرمجاز اخطار مهلت یک هفته‌ای برای درخواست مجوز صادرشود، همچنین الزامات این قانون در محل مشاوران املاک و در مقابل دیدگان مردم نصب شده و ثبت اسناد و املاک نیز تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه جلسه بخشی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، شایان مهر مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان، ابراهیمی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه و سایر مدیران حاضر به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد و مقرر شد در اول مهرماه جلسه پیگیری مصوبات برگزار شد.