تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3772796
شناسه : 3772796
تاریخ :
رهبر مخالفان ونزوئلا از کشور خارج شد اقتصاد ایران: ادموندو گونزالز نامزد انتخاباتی اپوزیسیون ونزوئلا از کشور خارج شد و از اسپانیا تقاضای پناهندگی کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات ونزوئلا و اسپانیا اعلام کردند «ادموندو گونزالز» نامزد انتخاباتی سابق اپوزیسیون ونزوئلا از کشور خارج شد و از اسپانیا تقاضای پناهندگی کرد.

دلسی رودریگز معاون ریاست جمهوری ونزوئلا در پستی در اینستاگرام اعلام کرد گونزالز 57 ساله که در انتخابات ماه جولای رقیب انتخاباتی نیکلاس مادورو، رئیس جمهور کشور بود، ونزوئلا را ترک کرد و به صورت داوطلبانه از اسپانیا درخواست پناهندگی کرد.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ادموندو گونزالس، با یک فروند هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا، کاراکاس را به مقصد مادرید ترک کرد. مادرید در حال بررسی درخواست پناهندگی گونزالس است.

این در حالی است که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا در 28 جولای، و پیروزی دوباره مادورو در این انتخابات، سران بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و اسپانیا، دولت ونزوئلا را متهم به تقلب در انتخابات کرده و واشنگتن ضمن رد این پیروزی، از ادموندو گونزالس رهبر مخالفان این کشور اعلام حمایت و اظهار کرد که او در انتخابات پیروز شده است. سران این کشورها، از دولت ونزوئلا خواستند تا نتایج کامل شمارش آرا را منتشر کنند. اما دولت از این اقدام خودداری و اعلام کرد مادورو برای بار سوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

هزاران نفر بعد از موضع‌گیری ایالات متحده به خیابان‌های «کاراکاس»، پایتخت ونزوئلا آمدند. برخی از تظاهرات‌کنندگان از حاشیه‌های کوه‌هایی که این شهر را در بر گرفته‌اند به‌سمت کاخ ریاست‌جمهوری حرکت کردند.

مخالفان دولت ونزوئلا طبق سیاق گذشته مدعی تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری شده و مدعی شده‌اند «ادموندو گونزالز» با کسب 73.2 درصد از آرای رأی‌دهندگان به پیروزی دست پیدا کرده است. آنها از زمان اعلام پیروزی مادورو، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر این کشور به رهبری گونزالس به راه انداختند.

در حالی که دولت آمریکا، نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را به فساد و تروریسم مواد مخدر متهم کرده، دادگاه عالی این کشور پیروزی مادورو در انتخابات را تایید کرد.

گونزالس پس از اعلام نتایج انتخابات، ضمن رد این نتایج با انتشار آمارهای شمارش آرا به صورت آنلاین مدعی شد که او در انتخابات پیروز شده است.

هفته جاری نیز حکم دستگیری گونزالس به اتهام انتشار عمومی آمارهای انتخاباتی از سوی دادستانی ونزوئلا صادر و وی به انجام اقدامات اشغال گرایانه، دستکاری در اسناد عمومی و توطئه و اتهامات دیگر، متهم شد.

چند روز پیش نیز آمریکا هواپیمای «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا را در جمهوری دومینیکن توقیف و به فلوریدا منتقل کرد.

«مریک گارلند» دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «وزارت دادگستری این هواپیما که به اعتقاد ما به طور غیرقانونی از طریق یک شرکت مخفی به قیمت 13 میلیون دلار و برای استفاده نیکلاس مادورو و دوستانش خریداری و از آمریکا خارج شده بود را توقیف کرد

بر اساس این ادعا، خرید این هواپیما، نقض تحریم‌های آمریکا علیه مادورو بوده است.

انتهای پیام/