تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3772795
شناسه : 3772795
تاریخ :
خوش‌ چهره رومانیایی به جای «۲۰۶» اقتصاد ایران: با مقایسه پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۰۴ و امسال، متوجه تغییرات بزرگی که طی این بیست سال در بازار خودرو صورت گرفته است، هستیم. اما به‌راستی بازار خودرو جهان طی بیست سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

طی این دو دهه، صنعت خودرو به خاطر تشدید قوانین ایمنی و آلایندگی، دستخوش تغییرات چشمگیری شده که بر تقاضا هم تاثیر گذاشته اما سلائق و خواسته‌های خریداران نیز تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. یک راه خوب برای بررسی این تغییرات، مقایسه پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا در نیمه اول سال ۲۰۰۴ با شش ماه نخست سال جاری است.

سگمنت خوش‌فروش‌ها

در نیمه اول سال ۲۰۰۴، نیمی از فروش بازار اروپا به خودروهای کوچک اختصاص داشته است. در آن سال‌ها، کراس‌اوورها هنوز فراگیر نشده بودند و به همین دلیل، اکثر مردم سراغ خودروهای سنتی در سگمنت‌های B و C یعنی کلاس پژو ۲۰۶ و فولکس‌واگن گلف می‌رفتند. ۱۰ خودرو پرفروش بازار اروپا در آن سال همگی هاچ‌بک بوده‌اند و پرفروش‌ترین شاسی‌بلند بازار یعنی تویوتا راو4 در رتبه ۴۲ قرار داشته است.

پرفروش‌ترین خودرو اروپا در نیمه اول سال ۲۰۰۴ هم پژو ۲۰۶ بوده است. امروز اما از ۱۰ خودرو پرفروش اروپا، چهار مدل کراس‌اوور هستند و فولکس‌واگن تی‌راک به‌عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. دراین‌بین، هاچ‌بک‌های کوچک سهم زیادی از بازار اروپا را از دست داده‌اند. سهم بازار این خودروها از ۵۰.۴ درصد در نیمه اول سال ۲۰۰۴ به ۲۹.۷ درصد در نیمه نخست امسال کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این موضوع، کمتر شدن خودروهای این کلاس با خاتمه تولید مدل‌هایی مثل فورد فی‌یستا است.

دلیل بعدی کاهش فروش هاچ‌بک‌های کوچک، افزایش محبوبیت کراس‌اوورها است. درحالی‌که بیست سال پیش طی شش‌ماه تنها ۴۵۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه شاسی‌بلند در اروپا به فروش رسید که ۵.۵درصد از کل بازار را شامل می‌شد، فروش این خودروها در شش ماه نخست امسال به ۳.۵۸ میلیون دستگاه معادل ۵۲درصد از کل بازار رسیده است.

همچنین درحال‌حاضر، کراس‌اوورهای کوچکی مثل فولکس‌واگن تی‌کراس یا فورد پوما جایگزین هاچ‌بک‌های کوچک شده‌اند. دیگر قربانیان محبوبیت شاسی‌بلندها نیز ون‌ها (کاهش سهم بازار از ۱۵.۲ به ۳.۲درصد)، استیشن‌ها (کاهش سهم از ۱۲.۲ به ۸.۸درصد)، سدان‌ها (از ۱۰.۵ به ۳.۷درصد) و خودروهای اسپرت (از ۴.۵ به ۱.۴ درصد) هستند.

آمار فروش از دید برندهای خودروسازی

یکی دیگر از نکات جالب اینکه برخلاف امروز، بیست سال پیش این فولکس‌واگن نبود که در صدر پرفروش‌ترین برندهای بازار اروپا قرار داشت بلکه این عنوان در اختیار رنو با فروش بیش از ۸۵۲ هزار دستگاه در نیمه نخست سال ۲۰۰۴ بود. در نیمه اول سال ۲۰۲۴ اما برند آلمانی با فروش ۷۰۶,۷۰۰ دستگاه پیشتاز بازار اروپا است هرچند که فروش کمتری نسبت‌به ۲۰ سال قبل دارد. همچنین سهم بازار فولکس‌واگن هم از ۹.۵ درصد در نیمه اول سال ۲۰۰۴ به ۱۰.۳ درصد در شش ماه نخست امسال افزایش پیدا کرده است.

در بین گروه‌های خودروسازی، گروه فولکس‌واگن با سهم بازار ۱۸درصدی که امروز به ۲۶درصد رسیده، پیشتاز بازار اروپا بوده است و پس‌ازآن پژو-سیتروئن با سهم ۱۴درصدی قرار دارد که حالا با احتساب دی‌اس این سهم اکنون به ۸.۶درصد رسیده است.

فروش فورد نیز در اروپا بشدت کاهش پیدا کرده، سهم بازار این برند آمریکایی در نیمه نخست سال ۲۰۰۴ برابر با ۱۱.۳درصد بوده در شش‌ماه اول امسال به ۳.۶ درصد رسیده است. در این میان جالب است که به جایگاه گروه جیلی هم اشاره داشته باشید که پس از فورد با مجموع فروش ۲۱۲ هزار دستگاه در سال جایگاه ۹ و حتی بالاتر از نیسان قرار گرفته است.

تنوع مدل‌های پرفروش در قاره سبز

طی بیست‌سال گذشته برند فولکس‌واگن، سه برند لوکس ب‌ام‌و، مرسدس و آئودی، اشکودا، هیوندای و کیا، داچیا، تسلا و ام‌جی بیشترین سهم بازار را از اروپا کسب کرده‌اند. رشد این برندها به قیمت کاهش فروش رنو، پژو، فورد، اوپل، سیتروئن و فیات تمام شده است.

درحالی‌که در سال ۲۰۰۴ پژو ۲۰۶ پرفروش‌ترین خودرو اروپا بود، جانشین آن یعنی ۲۰۸ اکنون پنجمین خودرو پرفروش اروپا محسوب می‌شود. فولکس‌واگن گلف اما هم در سال ۲۰۰۴ و هم ۲۰۲۴، در جایگاه دوم قرار دارد. رنو کلیو نیز در سال ۲۰۰۴ رتبه چهام و امسال رتبه سوم را به خود اختصاص داده است اما فورد، فیات و اوپل دیگر بین ۱۰خودرو پرفروش اروپا نماینده‌ای ندارند و خودروهای جدیدی مثل داچیا ساندرو، اشکودا اکتاویا، تسلا مدل Y و تویوتا یاریس‌کراس جایگزین آن‌ها شده‌اند.

در واقع فارغ از نفود خودروسازان آسیایی می‌توان به این نکته اشاره کرد که خریداران اروپایی برای انتخاب گزینه‌ای آمریکایی به جای انواع فورد به سراغ محصولات برقی تسلا رفته‌اند.

از دیدگاه فنی وقتی دو خودرو پرفروش هر دوره را بررسی کنیم درباره پژو ۲۰۶ شاهد تنوع زیادی برای انتخاب پیشرانه‌های بنزنی و دیزلی بودیم که شامل انواع یک لیتری تا 2لیتری می‌شد که در قوی‌ترین نسخه برای ارائه شتاب ۷ثانیه‌ای توان ۱۷۷ اسب‌بخاری درنظر گرفته شده بود. اما در مورد داچیا ساندرو فارغ از تنوع کمتر پیشرانه، هر چهار گزینه موجود ۳سیلندر، محدودیت حجم کمتر از یک لیتری داشته و درنهایت توان ۱۰۰ اسب‌بخاری نسخه توربوشارژ، توان ثبت شتاب ۱۱ثانیه‌ای را دارد؛ به همین سادگی می‌توان تشخیص داد که طی این دو دهه خریداران اروپایی مصرف سوخت پایین‌تر را به شتاب‌گیری و توان بیشتر در پیشرانه ترجیح داده‌اند.