تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3772675
شناسه : 3772675
تاریخ :
سفرهای ارزان اما پُر هزینه برای نظام سلامت اقتصاد ایران: بدون اغراق، سفر به شهرهای شمالی به خصوص استان مازندران را باید آسان ترین مسافرت ایرانی ها تلقی کرد که البته چندان هم کم هزینه برای نظام سلامت کشور نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، تابستان و زمستان ندارد، کافی است یک روز تعطیل رسمی در تقویم داشته باشیم که به آخر هفته چسبیده باشد؛ سریع آماده سفر به شمال می‌شویم.

ماجرای سفر به شهرهای شمالی به خصوص مناطق مازندران و البته گیلان، از سال‌های گذشته تاکنون همیشه با حواشی همراه بوده است.

اگر یادمان باشد، دوران کرونا هم مردم از رفتن به شمال دست نمی‌کشیدند و جاده‌های شمالی همیشه شلوغ و پرترافیک بوده اند.

اما، این یک طرف ماجرای سفر به شهرهای شمالی است، روی دیگر قصه، مشکلاتی است که به دنبال این سفرها ایجاد می‌شود.

واقعیت امر این است که قریب به اتفاق افرادی که راهی مناطق شمالی می‌شوند که یکی دو شب را کنار ساحل و جنگل‌ها استراحت کنند، کسانی نیستند که ویلای شخصی داشته باشند یا سراغ ویلاهای اجاره‌ای لوکس بروند. بلکه، اکثریت مسافران شمال، با برپا کردن چادر در حاشیه سواحل یا بوستان‌های جنگلی، سفر خود را تکمیل می‌کنند.

شایع‌ترین بیماری‌های سفر، متوجه افرادی است که لاجرم از آب‌های آلوده و البته غذاهایی استفاده می‌کنند که چندان قابل اعتماد نبوده و همین موضوع می‌تواند اولین عارضه سفر به شهرهای شمالی باشد.

از سوی دیگر، افزایش تصادفات جاده‌ای در سفرهای شمالی در ایام تعطیلات، باعث می‌شود بار مضاعف بر هزینه‌های نظام سلامت کشور تحمیل شود.

تصادفات منجر به مصدومیت و اشغال تخت‌های بیمارستانی برای مدت زمان زیاد، مصرف ملزومات پزشکی برای آسیب دیدگان و…، از جمله پیامدهای تصادفات در جاده‌های شمالی است که باعث می‌شود هزینه‌های نظام سلامت، دوچندان شود.

هر یک روز اشغال تخت بیمارستانی در بخش دولتی که محل ارجاع مصدومان تصادفات است، هزینه زیادی روی دست دولت می‌گذارد. در حالی که اگر چنین هزینه‌هایی ایجاد نشود، می‌توان به کیفیت خدمات سلامت برای سایر نیازهای درمانی افزود.

از سوی دیگر، هزینه‌های ناشی از مسمومیت با آب و غذای آلوده نیز، کمتر از هزینه‌های مصدومان تصادفات جاده‌ای نیست.

در یک نگاه، وقتی بخواهیم هزینه‌های سلامت در هر سفر به مناطق شمالی را محاسبه کنیم، سر به فلک می‌گذارد. در حالی که این هزینه‌ها از نگاه مردم دور مانده و فکر نمی‌کنند که هر مصدوم تصادف، چقدر هزینه برای نظام سلامت دارد. همین طور، داروها و تجهیزاتی که در زمان بستری مصدوم استفاده می‌شود، بخش دیگری از هزینه‌های پنهان سفرهای شمالی است.

به نظر می‌رسد، برای مدیریت سفرهای شمالی باید تدبیری اندیشید که از بروز هزینه‌های پنهان در نظام سلامت کشور جلوگیری شود. در واقع می‌توان گفت، سفرهای ارزان به مناطق شمالی، هزینه زیادی برای نظام سلامت دارد.