تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3772659
شناسه : 3772659
تاریخ :
بودجه زنان و خانواده ۵ همت، پرداختی دستگاه‌ها ۱۲۰ میلیارد! اقتصاد ایران: نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد از برنامه‌های توسعه، اجرایی شده‌اند گفت: کمتر از ۱۲۰ میلیارد از بودجه‌ای که به حوزه زنان و خانواده اختصاص یافته بود محقق شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سارا فلاحی نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متأسفانه در ایران با تورم قانون مواجه هستیم گفت: مشکل مجلس ما این است زیادی قانون می‌نویسیم و نمی‌توانیم آنها را اجرا کنیم، علی‌رغم قوانین و مصوبات محدودی که در ارتباط با حوزه بانوان وجود دارد، اما متأسفانه همان قوانین را نیز به تناسب شأن و جایگاه زنان نتوانستیم اجرا کنیم.

وی بیان کرد: تاکنون در فصل‌های مختلف برنامه‌های توسعه موضوع مشارکت زنان خصوصاً مشارکت اجتماعی آن‌ها مطرح شده است، مثلاً فصل ۱۶ ماده ۷۹ و ۸۱ برنامه هفتم توسعه به موضوع زنان اختصاص یافته و بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های شتاب‌دهی به حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی در حوزه کارهای خلاقانه، دانش بنیان‌ها در حوزه‌های مختلف تاکید شده است. اما اینکه تا چه میزانی قوانین مجلس را می‌توان اجرا کرد، باید بگویم امیدواریم به سرنوشت قوانین برنامه‌های توسعه دیگر دچار نشویم.

فلاحی گفت: از کل فصول فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد از برنامه‌های توسعه اجرایی شده‌اند که باید مهم‌ترین علل قابل اجرا نبودن قوانین توسط دستگاه اجرایی آسیب شناسی شود. ‬چرا‬ که کل حرف ما این است که زمانی که دولت لایحه تعیین می‌کند، چرا ‏خود‬ قانون را اجرا نمی‌کند؟

وی بیان کرد: زمانی که به قوانین مراجعه می‌کنیم به دلیل اینکه تمام مبادی و موانع دیده می‌شود لایحه نسبت به طرح ارجحیت دارد و باید توسط دولت اجرا شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در بند ۹ ماده ۱۸ پیشنهاد شده است که یک درصد بودجه دستگاه اجرایی به حوزه زنان خانواده و جمعیت اختصاص پیدا کند و با جزئیات به عناوین مختلف اشاره کرده‌ایم. اجرای همین بند حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان هزینه بر بود که در این زمینه جلسه‌ای در مجلس برگزار شد که کل دستگاه اجرایی طبق صحبت معاون اجرای معاون زنان رئیس جمهور شاید کمتر ۱۲۰ میلیارد از این پول محقق شده بود، متأسفانه دستگاه‌های اجرایی مخصوصاً در حوزه زنان و خانواده و جمعیت از اجرای قوانین حتی قانون‌هایی که در بودجه تعیین می‌شود نیز شانه خالی می‌کنند و آن‌ها را به منصه ظهور نمی‌رسانند.