تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3772601
شناسه : 3772601
تاریخ :
تفکیک اصولی زباله شهری پرسه زدن سگ‌های ولگرد را کاهش می‌دهد اقتصاد ایران: سنندج_ مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: تفکیک از مبدا اصولی و بهداشتی زباله شهری منبع تغذیه سگ‌ها را از بین برده و پرسه زدن سگ‌های ولگرد را کاهش می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اقبال حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سگ‌های بلاصاحب به عنوان یکی از مشکلات عدیده مردم کردستان به صورت جدی و در سطح کشور یک تهدید است.

وی بیان کرد: یکی از عامل‌های تشدید این تهدید دلسوزی غیراصولی مردم نسبت به این موضوع است، سگ‌های پرسه زن در نتیجه غذا دادن مردم به آنها هم ازدیاد و هم تجمع آنها در بافت و محلات مسکونی و پارک‌ها را به دنبال دارد.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان ادامه داد: موضوع دیگر هم بحث غیر اصولی پسماند است که بحث تفکیک در مبدا زباله را در هیچکدام از شهرها نداریم خاصتا در شهر سنندج به عنوان مرکز است که لازم است هر چه سریع‌تر در دستور کار شهرداری قرار گیرد.
حمیدی اظهار کرد: سطل‌های زباله‌ای که به دلیل عدم وجود برنامه تفکیک از مبدا در ساعت، ده‌ها بار توسط زباله گردها زیر و رو می‌شود و در اثر همین تفکیک غیر اصولی و تخلیه زباله‌ها خود تبدیل به مرکز تجمع سگ و گربه‌ها و حشرات موزی می‌شود.

وی بیان کرد: اجزای قابل بازیافت که ۳۰ درصد زباله شهری را شامل می‌شود و کاملاً غیر بهداشتی و غیر اصولی تفکیک می‌شود اگر در نتیجه نهادینه کردن تفکیک از مبدا ممکن شود ما یک منبع تغذیه سگ‌ها را از بین برده و خود به خود در نتیجه این مدیریت اصولی یک تهدید که پرسه زدن سگ‌های ولگرد است حذف می‌شود.

تفکیک زباله از مبدا یک فرصت محسوب می‌شود

مدیرکل محیط زیست استان کردستان بیان کرد: تفکیک از مبدا و استفاده از زباله نه به عنوان یک تهدید بلکه فرصت لازم است.

حمیدی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات مدیریت نامناسب زباله‌ها همین زباله گردها است که با تفکیک درست زباله و مدیریت توسط شهرداری می‌توان شاهد کاهش این مشکل بود.

وی کار افراد زباله گرد را که در اثر ضعف مدیریتی و اینکه تفکیک در مقصد به صورت غیراصولی و غیربهداشتی در سطل‌ها و جایگاه‌ها انجام می‌شود موجب آلودگی محیط زیست دانست و گفت: این امر موجب آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی هم می‌شود که کاری نامناسب است.

وی عنوان کرد: با بازیافت همین اجزای قابل بازیافت آلوده و غیر بهداشتی و تبدیل آن به سبد میوه، پلاستیک دست دوم و اسباب بازی مجدد همین اجزای آلوده به چرخه باز می‌گردد.

حمیدی بیان کرد: لازم است که شهرداری‌ها انجام این کار را به عنوان اولویت در بحث مدیریت پسماند و تفکیک از مبدا در برنامه کاری خود داشته باشند و شوراها هم که مورد تأیید مردم هستند در انجام این کار ناظر باشند و این یک مطالبه عمومی مردم و محیط زیست از شهرداری و دهیاری است که باید ورود جدی پیدا کنند.