تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3772557
شناسه : 3772557
تاریخ :
نقش بازدارنده «پلاک‌ سوم» در سرقت خودرو و تخلفات رانندگان اقتصاد ایران: قانون نصب پلاک‌سوم از سال 1384 تصویب شده اما اجرای آن تا  امروز به تعویق افتاده؛ این در حالی است که قرار بود این طرح سال گذشته به بهره‌برداری برسد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

قابلیت‌های هوشمند پلاک‌ سوم

چند روز پیش رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این سوال که چه زمانی طرح پلاک‌سوم اجرایی می‌شود، گفت: پلاک‌سوم، قابلیت هوشمندی است که باید به خودرو اضافه شود، بنابراین نیاز به بسترها و الزاماتی دارد که این الزامات و قابلیت‌ها در حوزه پلیس نیست.

سردار تیمور حسینی ادامه داد: این تغییرات باید در بخش خودروسازی و همچنین فناوری اطلاعات کشور بیفتد تااین قابلیت و بستر برای اجرای موضوعی تحت عنوان پلاک‌سوم ایجاد شود. توضیح خلاصه و مختصر درباره پلاک‌سوم این است که در صورت نصب پلاک‌سوم روی خودرو، بدون اینکه نیازی به رؤیت پلاک باشد، یک دستگاه ریدر که می‌تواند اطلاعات را بخواند، از طریق فرستنده‌ای که روی خودرو نصب می‌شود، می‌تواند اطلاعات را دریافت کند.

رئیس پلیس راهور فراجا بیان کرد: هنوز این بستر در خودروها ایجاد نشده است و من نمی‌توانم بگویم که چه زمانی این اتفاق می‌تواند اجرایی و عملیاتی شود؛ اما اگر اجرایی و عملیاتی شود در بسیاری از موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در واقع در همه موضوعات می‌تواند عامل بسیار مهم و بازدارنده‌ای باشد ازجمله در مورد سرقت خودرو و نوع رفتارهای پرخطر رانندگان. سردار حسینی تاکید کرد: اگر خودروها مجهز به این قابلیت باشند در ماموریت‌ها مانند ماموریت اربعین و یا طرح‌های نوروزی و تابستان، ما در لحظه می‌توانیم بررسی کنیم که در هر محور چه تعداد و چه نوع خودروهایی و با چه سرعتی در حال تردد هستند.

در واقع تمام اطلاعات مورد نیازمان را می‌توانیم از طریق همین پلاک‌سوم در اختیار داشته باشیم. این موضوع بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر از این قابلیت استفاده کنیم.

پلاک‌سوم سایر مشخصات خودرو را هم نشان می‌دهد

براساس ماده۱۳ آیین‌نامه راهور مصوب ۱۳۸۴ باید همراه یک زوج پلاک، پلاک‌سوم وسیله‌نقلیه نیز به‌صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تایید راهنمایی‌ورانندگی صادر و روی شیشه جلو یا عقب وسیله‌نقلیه نصب شود. این برچسب دارای اطلاعات شماره پلاک، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک، کد واحد شماره‌گذاری و شماره است.

پلاک‌سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله‌نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک‌سوم پیشین خواهد شد. پلاک‌سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آینه باید نصب شود که اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰کیلوبایت) در این چیپ گنجانده می‌شود.

اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا ماموران راهور بتوانند با دست‌افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این مزیت در شناسایی خودروهای سرقتی بسیار کارآمد است چون اصالت خودرو باید در سرقت‌ها ثابت شود در حالی که در شرایط کنونی ملاک اصالت خودروها پلاک خودرو است، در صورتی که با اجرایی شدن قانون پلاک‌سوم، سایر مشخصات خودرو در دست افزارهای پلیس نشان داده می‌شود و پلیس می‌تواند سرقتی بودن خودرو را احراز کند.

فک و نصب پلاک فیزیکی وابستگی ارزی دارد

سال گذشته سردار کمال هادیانفر، رئیس وقت پلیس راهور فراجا درخصوص آخرین وضعیت طرح پلاک‌سوم گفت: درحال‌حاضر نرم‌افزار آماده است و حتی چیپ هم خریداری شده است. این طرح به سال گذشته نرسید؛ چراکه این موضوع به چند دستگاه و سازمان مربوط می‌شود و نیازمند تعامل همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه است.

رئیس وقت پلیس راهور فراجا بیان کرد: درحال‌حاضر نرم‌افزار آماده است و حتی چیپ هم خریداری شده است. وی همچنین اظهار کرد: درحال‌حاضر برخی مسائل برون‌سازمانی وجود دارد که باید حل شود.

سردار هادیانفر در ادامه افزود: برخی رانندگان اعتراض دارند که با وجود حضور نداشتن در محلی، جریمه شده‌اند. پس از بررسی مشخص می‌شود خودرویی با پلاک مخدوش تخلف کرده است. اجرای طرح پلاک‌سوم کمک می‌کند تا از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به آن جلوگیری شود.

طبق گفته‌های سردار هادیانفر فک و نصب پلاک فیزیکی وابستگی ارزی دارد که با اجرای طرح پلاک‌سوم می‌توان این وابستگی را قطع کرد. زیرا دیگر نیازی به پلاک فیزیکی نیست. سالانه بیش‌از 5میلیون پلاک جابه‌جا می‌شود و پلاک‌هایی که دیگر نیاز نمی‌شوند، پس از یک‌سال در دستگاه خردکن می‌روند که این اتفاق اتلاف انرژی را به دنبال دارد. پلاک‌سوم از این قبیل اتفاقات جلوگیری می‌کند.

وی درباره تولید تراشه‌ها نیز گفت: بخش زیادی از تکنولوژی این پلاک‌ها ایرانی است و تنها برای قسمتی از مدار این پلاک باید بومی‌سازی انجام شود. در همین راستا نیز برخی شرکت‌های دانش‌بنیان با پلیس همکاری دارند تا بتوان تولید پلاک‌سوم را صد درصد داخلی کرد.

سردار هادیانفر تاکید کرده بود آزمایش‌های مربوط به پلاک‌سوم در شهرک آزمایش انجام شده و مصوبات و مجوزهای لازم نیز از فرمانده انتظامی کل کشور اخذ شده است.