تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3772548
شناسه : 3772548
تاریخ :
قیمت های سرسام آور اجاره آپارتمان درلواسان/راه حل ها جواب نمی دهد اقتصاد ایران: شمیرانات- قیمت اجاره آپارتمان در لواسان و فشم آنقدر بالا رفته که امکان اجاره نشینی برای خانواده های کارگری و کارمندی در این مناطق وجود ندارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خانه دار شدن یکی از وعده‌هایی است، که معمولاً نامزدهای انتخاباتی قبل از روی کار آمدن به مردم می‌دهند، اما عملکرد اغلب دولت‌ها در این زمینه موفقیت آمیز نیست و شاهد افزایش قیمت خانه و آپارتمان در نقاط مختلف کشور هستیم.

استان تهران به دلیل آنکه پایتخت کشور است و تراکم جمعیتی بالایی دارد، بیش از دیگر مناطق کشور با کمبود مسکن و به تبع آن قیمت بالای آپارتمان و خانه مواجه است، تا جایی که جمعیت قابل توجهی از تهرانی‌ها به اجاره نشینی روی می‌آورند.

اما اجاره نشینی در تهران آنقدر بالا است، که به ناچار مردم را به سوی شهرستان‌های حاشیه تهران سوق می‌دهد، تا جایی که امروزه اجاره نشینی در برخی شهرستان‌های استان تهران نیز به سادگی میسر نبوده و هر روز نیز سخت‌تر می‌شود.

یکی از این شهرستان‌ها که برای اجاره کردن یک خانه و یا آپارتمان در آن قطعاً با مشکلاتی مواجه می‌شوید، شمیرانات در شمال شهر تهران است.

برای اجاره آپارتمان به مناطق لواسان و رودبار قصران رفتم، تا در خصوص قیمت‌های اجاره نشینی در این مناطق اطلاعات بیشتری کسب کنم، اول اینکه اغلب واحدهای آپارتمانی در این مناطق متراژ بالایی دارد و پیدا کردن فایل‌های متراژ پایین در آن کمی دشوارتر است.

یک آپارتمان ۱۳۵ متری یک میلیارد ودیعه و ماهیانه ۳۰ میلیون تومان اجاره

یک مشاور املاک فعال در فشم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر یک واحد آپارتمان ۱۲۰ متری در میگون دارم، این واحد طبقه دوم بوده و آسانسور و انباری ندارد و به همین دلیل قیمت آپارتمان در آن مناسب است.

قیمت های سرسام آور اجاره آپارتمان درلواسان/راه حل ها جواب نمی دهد

وی گفت: این آپارتمان ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهیانه ۱۹ میلیون تومان اجاره دارد.

مشاور املاک دیگری در شهر لواسان یک واحد آپارتمان ۱۳۵ متری را به خبرنگار مهر پیشنهاد کرد و افزود: برای اجاره این واحد باید یک میلیارد تومان ودیعه داده و ماهیانه ۳۰ میلیون تومان اجاره بدهید و آپارتمان ۱۱۰ متری دیگری را هم در بلوار امام (ره) لواسان خیابان گندم می‌توانید، با ۶۰۰ میلیون تومان پول پیش و ماهیانه ۳۰ میلیون تومان اجاره کرایه کنید.

این مبالغ اجاره در حالی تحت تأثیر نام شهرستان خوش آب و هوای شمیرانات و هجوم لاکچری نشینان هر روز بیشتر می‌شود، که یک جوان بومی لواسان با پایه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ قانون کار ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

یعنی اگر یک جوان بومی لواسان و یا رودبار قصران بخواهد، تشکیل خانواده دهد، باید روی حقوق ماهیانه خود حداقل پنج میلیون به بالا بگذارد و یا از شهر و دیار محل زندگی خود به مناطق ارزان‌تر دیگر برود، تا شاید بتواند، از حداقلی‌های زندگی برخوردار باشد.

قیمت اجاره بها یک پنجم ارزش ملک تعیین می‌شود

در حال حاضر طبق آمار اعلامی ۳۰ درصد از جمعیت کل کشور مستأجر هستند، اما چرا نظارت دقیق و مؤثری بر افزایش قیمت‌های اجاره بها دیده نمی‌شود، این مساله در مناطقی مانند لواسانات، اوشان، فشم و میگون بیشتر به چشم می‌آید، اما چرا قیمت اجاره بها در این مناطق لجام گسیخته است، سوالی است، که یک فعال عرصه ملک در پاسخ به آن به خبرنگار مهر گفت: عامل اصلی گرانی اجاره بها در شهر لواسان ابتدا قیمت خود ملک است، در حال حاضر بین یک‌پنجم تا یک‌هشتم قیمت یک ملک، اجاره‌بها برای آن تعیین می‌شود، که این نسبت در لواسان گاهی به یک چهارم هم می‌رسد، اما کمتر از یک پنجم نیست.

وی که اکبر نام داشت، ادامه داد: زمانی که قیمت ملک دچار تورم می‌شود، قطعاً اجاره‌بها نیز افزایش می‌یابد.

قیمت های سرسام آور اجاره آپارتمان درلواسان/راه حل ها جواب نمی دهد

قیمت کاذب اجاره بها و ارزش ملک در لواسان و رودبار قصران در نبود نظارت مؤثر

این فعال ملک در منطقه شمیرانات گفت: نکته دوم که در لایه‌هایی پنهان‌تر قرار دارد، موضوع اسم لواسان و مناطق مختلف شهرستان شمیرانات است، که با زندگی اشرافی و لاکچری گره خورده است، یعنی اینکه خیلی از افراد که تمکن مالی بیشتری دارند، برای آنکه به اطرافیان فخر بفروشند، ترجیح می‌دهند این مناطق را برای اجاره نشینی انتخاب کنند و همین امر سبب قیمت کاذب منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه با روش‌های دستوری و کاغذی نمی‌توان قیمت اجاره بها را کنترل کرد، گفت: اعداد و ارقام روی کاغذ با ارقامی که در بازار وجود دارد بسیار متفاوت است، حتی گاهی تصمیمات دستوری در بازار نتیجه معکوس دارند.

به نظر می‌رسد، تنها با شعار نمی‌توان توقع افزایش نرخ ازدواج و به تبع آن فرزندآوری و جوانی جمعیت داشت، باید شرایط که یکی از مهمترین آن‌ها مسکن است، برای جوانان فراهم شود.

این در حالی است که تاکنون سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه مسکن مؤثر نبوده و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در این زمینه هستیم.