تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3772538
شناسه : 3772538
تاریخ :
مقصد گردشگری ایران خسته از مدیریت شب امتحانی اقتصاد ایران: ساری- مازندران مقصد گردشگری ایران خسته از تکرار مشکلات، ضعف و مدیریت شب امتحاتی و دقیقه نودی بوده که شرایط را برای اهالی و مردم بومی سخت کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دو روزی از پایان هفته شلوغ و نفس گیر در مازندران می‌گذرد اما تبعات و عوارض سفر ۲۱ میلیون مسافر همچنان مازندران را رها نکرده است.

با آنکه متولیان امر اعلام کرده‌اند که فعالیت پمپ بنزین‌ها در غرب مازندران به دلیل ترافیک سنگین و کلافه کننده عادی شده است اما گزارش‌های خبرنگاران مهر در مناطق مختلف غرب استان نشان می‌دهد که برخی از جایگاه‌های سوخت از شامگاه به بعد غیرفعال شده‌اند.

جایگاه‌ها همچنان نیمه باز

در کمربندی نوشهر سه جایگاه سوخت رسانی وجود دارد که جایگاه ملکی از شامگاه شنبه به دلیل نداشتن سوخت غیرفعال بود و بار ترافیکی سوخت رسانی به جایگاه همجوار آن منتقل شده است.

در حالی مازندران از برخی زیرساخت‌ها رنج می‌برد که دو هفته سخت و نفس گیر پایان تعطیلات تابستانی را در پیش دارد و مدیریت‌های سنجشی و شب امتحانی متولیان و دست اندارکان خدمات رسان در منطقه مشکلاتی را همواره دامنگیر استان کرده است.

مقصد گردشگری ایران خسته از مدیریت شب امتحانی

به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران باید بپذیریم که حضور گسترده مسافران موجب رونق، بخشی از صنعت گردشگری و صنعت خدمات منطقه غرب مازندران شد که این موضوع در این شرایط رکود اقتصادی تسکین موقتی برای برخی از همشهریان بود ولی منطقه با چند مشکل عمده‌ای روبرو شده است.

جایگاه‌های سیار سوخت راه اندازی شود

حسین اسحاقی فعال حوزه گردشگری و دکتری کسب و کار در این زمینه به مشکل سوخت رسانی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود شرکت پخش فراورده‌های نفتی غرب مازندران با توجه به کمبود جایگاه‌های سوخت اقدام به راه اندازی جایگاه‌های سیار در مناطق خاص همانند پلاژها و مکان‌های پرتردد کند.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر جایگاه سیار به طور گسترده توسط بخش خصوصی در تهران درحال استفاده است که حتی برای این موضوع می‌توان پیمانکار گرفته و اشتغال زایی در غرب مازندران ایجاد کرد.

وی ادامه داد: برای روزهای پایان هفته و ایام خاص تعطیلات از شرکت‌های ارائه بنزین سیار بخش خصوصی که در تهران فعال هستند توسط مسئولان دعوت شود تا در زمان‌های پیک حضور مسافر در شمال کشور به ارائه خدمت مشغول باشند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: همچنین برای تأمین و جبران کمبود نان نیز نانوایی‌های سیار توسط فرمانداری‌ها تهیه و در زمان حضور مسافران راه اندازی و عملیاتی شود، تغییر و افزایش ساعت کار نانوایی‌ها و افزایش سهمیه آرد که خود موجب افزایش درآمد نانوایی‌ها می‌گردد در دستور کار قرار گیرد.

زباله از جمله تبعات و مشکلات حضور گسترده و انبوه گردشگران به مازندران است و همچنان این استان که مقصد گردشگری و سفر است از انباشت زباله در حاشیه راه‌ها، مناطق جنگلی و تفرجگاه‌ها در رنج است.

در روزهای پیک سفر و مسافرت باید سیستم جمع آوری زباله و زمانبندی جمع آوری به طور کامل تغییر کند تا بتوان حجم بالای پسماند مدیریت شود

به پیشنهاد کارشناسان، در روزهای پیک سفر و مسافرت باید سیستم جمع آوری زباله و زمانبندی جمع آوری به طور کامل تغییر کند تا بتوان حجم بالای پسماند مدیریت شود، همچنین انتظار می‌رود مسئولان محلی از فرصت به وجود آمده و آگاهی ایجاد شده در سطح مسئولان رده بالای کشور در خصوص حضور گسترده مسافران به سرعت برای تجهیز ناوگان جمع آوری زباله و اصلاح و تجهیز نیروگاه زباله سوز استفاده کنند.

محمد اکبری فعال محیط زیست و دوستدار طبیعت به انباشت زباله در جنگل‌های بکر هیرکانی در پی سفر میلیونی مسافران اشاره کرد و گفت: در تعطیلات گذشته مسافران زیادی برای تفریح به دل جنگل‌های این استان رفتند اما نتیجه برگشت آن، انبوه زباله‌ای است که همچنان در دل طبیعت و جنگل وجود دارد.

مقصد گردشگری ایران خسته از مدیریت شب امتحانی

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: باقی گذاشتن زباله در جنگل‌ها سبب‌ساز آلوده کردن محیط زیست و منابع طبیعی شده و تصاویری ناخوشایند از سفر درست کرده است. تصاویری از جاده جنگلی کلاردشت به عباس آباد و جنگل دو هزار و… است. نشان می‌دهد برخی گردشگران در حفظ محیط زیست وظایف خود را انجام نداده‌اند.

مازندران از مقاصد مهم گردشگری در کشور به شمار می‌رود و از این رو تأمین امکانات و تقویت زیرساخت‌ها برای میزبانی از جمعیت میلیونی و شناور نیازمند حمایت ملی است.

عدم انجام تمهیدات لازم قبل از تعطیلات پذیرفتنی نیست

کامران پولانی نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت با اظهار اینکه عدم انجام تمهیدات لازم از سوی مسؤولان قبل از تعطیلات پذیرفتنی نیست، گفت: این درحالی که استان مازندران هر ساله به عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریحی و گردشگری مسافران کشور است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: باید تمهیداتی از قبل در خصوص کمبودهای اولیه از جمله سوخت، آرد و نان و دیگر اقلام موردنیاز توسط دستگاه‌های خدمات رسان اندیشیده شود.

وی با اشاره به یکطرفه شدن محورهای ارتباطی استان مازندران به ویژه کندوان در روزهای پرترافیک گفت: علی رغم مکاتبات صورت گرفته هیچ گونه اقدام خاصی برای بهره وری مناسب بومیان از ایام تعطیلات صورت نگرفته و همین امر موجب شده است که مردم مهمان نواز شمال کشور به ویژه غرب استان مازندران دچار اختلال در روند عادی زندگی خود شوند.

پولادی یادآور شد: غرب مازندران از لحاظ زیرساخت‌ها و اعتبارات در حد شهرستان بوده اما همه ساله در حال ارائه خدمات کشوری است.

ضعف و اختلال در روند زندگی عادی مردم و اهالی بومی در تعطیلات و روزهای منتهی به آن را فقط نباید گردن ترافیک و حجم بالای سفر گذاشت بلکه نقص در مدیریت و ضعف در آن نیز این زنجیره و حلقه را تکمیل کرده است.

یوسف نوری استاندار مازندران در جلسه بررسی مشکلات زیرساخت‌های غرب مازندران، مدیریت برخی مسئولان در تأمین امکانات و زیرساخت‌ها را به درس خواندن شب امتحانی تشبیه کرد و گفت: بعد از تعطیلات دوباره همه چیز تا سال بعد و تعطیلی دیگر فراموش می‌شود.

سیر و سفر در مازندران به همه زمانی و همه مکانی تبدیل شده است و رد مسافر و گردشگر را در جای جای استان می‌توان مشاهده و نظاره کرد. از این تقویت زیرساخت برای ایجاد آرامش مسافران و اهالی بومی نیازمند برنامه ریزی در طول سال است تا شب امتحان دلهره نداشته باشیم.