تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3772521
شناسه : 3772521
تاریخ :
نباید تغییری در مرزها ایجاد شود/لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها اقتصاد ایران: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر گشایش کریدور زنگزور، گفت: ثبات و دوستی منطقه اقتضا می‌کند که ثبات در مرزها باقی بماند و تغییری در مرزها رخ ندهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حسن قشقاوی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات برخی از مقامات روسیه مبنی بر گشایش کریدور زنگزور و همراهی با آذربایجان و ترکیه در این زمینه، گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند، مرزها هرگز نباید جا به جا شود؛ بر این اساس نباید کمترین تعرضی به مرزهای تاریخی و بیش از هزار ساله منطقه شود.

وی تاکید کرد: ثبات و دوستی منطقه اقتضا می‌کند که ثبات در مرزها باقی بماند و تغییری در مرزها رخ ندهد. ارتباط مستقیم مرزی ایران و ارمنستان پیشینه چندین هزار ساله دارد و باید همه کشورها از جمله دولت روسیه به این موضوع احترام بگذارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همه ما باید نسبت به حفظ تمامیت ارضی کشورها و به رسمیت شناختن مرزهای بین‌المللی اهتمام داشته باشیم.

قشقاوی متذکر شد: زمانی که سخنگوی وزارت امور خارجه بودم، به خوبی به یاد دارم که گاهی در وزارت خارجه شرایط به گونه‌ای بود که اقتضا می‌کرد افکار عمومی یا بخشی از نخبگان علیه برخی کشورها موضع‌گیری داشته باشند، اما از آنجایی که ما به اصول حفظ تمامیت ارضی، احترام به همسایگان و احترام به مرزها اهتمام داشتیم، لذا همواره موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران به نفع ثبات وضع موجود و احترام به تمامیت ارضی کشورها بوده است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس، برای ما موضع‌گیری کشوری مانند روسیه در بحث جزایر سه‌گانه یا ادعایی که درباره کریدور زنگزور می‌شود، بسیار تعجب برانگیز است.

وی خاطر نشان کرد: به هر صورت امیدواریم روسیه، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و همه کشورها سعی کنند تا در چارچوب احترام به تمامیت ارضی و استقلال و به رسمیت شناختن مرزهای بین‌المللی اقدام مؤثری داشته باشند.

به گزارش مهر، در روزهای اخیر برخی از مقامات روسیه بر گشایش کریدور زنگزور و همراهی با آذربایجان و ترکیه در این زمینه تاکید کرده بودند که این موضوع با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه در واکنش به این موضوع، گفت: «صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای تنها یک اولویت نیست، بلکه یکی از استوانه‌های امنیت ملی ما است. هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملاً غیرقابل‌قبول است و برای ایران خط قرمز به شمار می‌رود.»