تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3772463
شناسه : 3772463
تاریخ :
امسال پاییز دیرتر شروع می‌شود؟ اقتصاد ایران: صادق ضیاییان درباره پدیده‌های آب و هوایی «ال نینو» و «لانینا» اظهار کرد: نوسان جنوبگان (انسو) دارای سه فاز است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان گفت: باتوجه پدیده آب و هوایی امسال پاییز دیرتر شروع و میانگین بارش کشور کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیاییان درباره پدیده‌های آب و هوایی «ال نینو» و «لانینا» اظهار کرد: نوسان جنوبگان (انسو) دارای سه فاز است. نوسان جنوبگان در منطقه حاره و روی اقیانوس شکل می‌گیرد. مناطق حاره از سواحل قاره آمریکا تا جزایر اندونزی امتداد پیدا می‌کند بنابراین پدیده نوسان جنوبگان در منطقه‌ای از جهان رخ می‌دهد و اثرات آن در نقاط دیگری جهان از آشکار می‌شود. به همین دلیل به آن «دورپیوند» می‌گویند. دورپیوندهای زیادی در سطح جهان وجود دارد که یکی از آن‌ها «لانینا» است.

او ادامه داد: اتفاقا تاثیر دورپیوندهای دیگر روی کشور ما بیشتر است. جمع همه دورپیوندها با هم شرایط آب و هوایی فصول ایران را رقم می‌زنند. در اغلب مواقع زمانی که در حال گذر از یک فاز «اِنسو» به سمت فاز دیگرهستیم، شرایط آب و هوایی کشورمان تغییر می‌کند. در حال حاضر از فاز مثبت یا «ال‌نینو» در حال گذر به سمت فاز منفی یا «لانینا» هستیم. در این شرایط نمی‌توان تاثیر دقیق این جریان دورپیوند بر آب و هوای کشور را محاسبه کرد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده از ابتدای بررسی تاثیر جریانات دورپیوند روی کشور، این جریانات در بهترین شرایط طی پاییز و زمستان حدود ۶۰ درصد بر وضعیت جوی کشور اثرگذار بوده‌اند بنابراین با احتساب این شرایط احتمال می‌رود پاییز در سال جاری دیرتر شروع شود و احتمال خشک بودن یا بارندگی اندک یا کمتر از نرمال بودن میانگین بارش وجود دارد. در کل انتظار داریم که مجموع بارش‌ها در فصل پاییز کمتر از میانگین ۳۰ سال اخیر باشد.

ضیاییان در پایان توصیه کرد: لازم است درجهت مصرف بهینه آب تلاش و از اسراف خودداری شود. ما باید در مصارف آب چه در حوزه کشاورزی، چه حوزه خانگی دقت کنیم و این صرفه جویی وارد فرهنگمان و نهادینه شود. ما کشوری هستیم که سال‌های خشکمان زیاد است بنابراین باید مصرف آب را مدیریت کنیم تا به مشکلات بیشتری نخوریم.