تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3772429
شناسه : 3772429
تاریخ :
پراسترس‌ترین و کم استرس‌ترین شغل‌های جهان اقتصاد ایران: تمام افراد شاغل در حوزه‌های مختلف کاری، کم یا زیاد، استرس شغلی را تجربه می‌کنند و اگر فقط یک عامل اصلی وجود داشته باشد که جلوی بهره‌وری، مشارکت یا رضایت شغلی و کاری را بگیرد، آن عامل اضطراب و استرس است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

همشهری آنلاین: تمام افراد شاغل در حوزه‌های مختلف کاری، کم یا زیاد، استرس شغلی را تجربه می‌کنند و اگر فقط یک عامل اصلی وجود داشته باشد که جلوی بهره‌وری، مشارکت یا رضایت شغلی و کاری را بگیرد، آن عامل اضطراب و استرس است.

با اینکه ضرب‌الاجل‌های سخت، محیط‌های کاری سمی و فشار زیاد باعث ایجاد اضطراب و استرس می‌شود، اما برخی مشاغل ذاتاً استرس‌زاتر از بقیه شغل‌ها هستند. باید قبول کنیم که دنیای کار در چند سال گذشته به‌شدت تغییر کرده و مشاغل جدید به همراه فناوری‌های نو، باعث شده برخی افراد استرس بیشتر و برعکس برخی نیز استرس کمتری را در محیط کاری تجربه کنند. شاید تعجب‌آور نباشد که بگوییم طبق تحقیقات جدید، مشاغل بخش نظامی و ایمنی عمومی، جزو پر استرس‌ترین مشاغل هستند و از طرف دیگر، مشاغلی که امکان تعامل کمتر با مردم یا تعاملات مثبت بیشتر را فراهم می‌کنند، اغلب استرس‌زا نیستند.

استرس‌زاترین مشاغل

اکثر مشاغل پراسترس امروزه، مشاغلی هستند که فرد دارای تعامل مکرر با مردم است. بسیاری از شغل‌ها افراد را ملزم به تصمیم‌گیری سریع می‌کند که می‌تواند زندگی بسیاری از مردم را تحت‌تأثیر قرار دهد. براساس تحقیقات این مشاغل پراسترس‌ترین‌ها در جهان هستند:

پرسنل نظامی

افسر پلیس

آتش‌نشانی

مددکار اجتماعی

گزارشگر رادیو و تلویزیون

خبرنگاران

اعزام‌کننده اورژانس

مشاور سلامت روان

متخصص بیهوشی

پرستار اورژانس

کم‌استرس‌ترین مشاغل

برخلاف مشاغل پراسترس، مشاغلی هم هستند که کمترین استرس را دارند؛ ‌چرا که افراد در این شغل‌ها معمولاً تعامل کمتری با مردم دارند یا صرفاً نوع دیگری از تعامل را تجربه می‌کنند. به‌عنوان مثال، مردم معمولاً از مراجعه به ماساژ درمانگر یا آرایشگر لذت می‌برند که منجر به تعاملات شادتر در طول روز کاری می‌شود. با کم‌استرس‌ترین مشاغل آشنا شوید:

ماساژور

آرایشگر

کتابدار

منظره ساز

متخصص ارتودنسی

مدیر هنری

کاردرمانگر

تکنسین مدارک پزشکی

توسعه‌دهنده وب

متخصص ورود داده‌ها

چطور استرس را در محل کار کاهش دهیم؟

اجتناب از استرس در محل کار دشوار است و براساس آمارها، درصد زیادی از بزرگسالان گزارش می‌دهند که شغل‌شان منبع میزان قابل‌توجهی از استرس در زندگی آنهاست. درحالی‌که استرس می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی ازجمله بیماری‌های قلبی، افسردگی و اضطراب شود؛ مهم است که بدانیم چگونه آن را به‌درستی مدیریت کنیم.

ورزش منظم

ورزش هوازی منظم یک کاهش‌دهنده طبیعی استرس است؛ زیرا اثر آرام‌بخشی بر بدن و ذهن دارد.

تغذیه سالم

بسیاری از افراد وقتی استرس دارند، غذاهای ناسالم و راحت را انتخاب می‌کنند. با این حال، غذاهای سالم و مغذی تمرکز را بهبود می‌بخشند و برای مدیریت استرس بسیار مهم هستند.

خواب کافی

خواب کافی برای کاهش استرس بسیار مهم است. کمبود خواب نه‌تنها بر خلق و خو تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه می‌تواند توانایی بدن برای مقابله با استرس را نیز کاهش دهد.

سازماندهی

ایجاد تعادل بین کار و زندگی می‌تواند دشوار باشد، اما بی‌نظمی در خارج از محل کار می‌تواند مشکل را تشدید کند. برای کنترل استرس مهم است که اهداف روزانه خود را سازماندهی و مهم‌ترین کارها را اولویت‌بندی کنید.

مثبت اندیشی

گاهی اوقات آخرین چیزی که هنگام استرس احساس می‌کنیم، مثبت‌اندیشی و احساس قدرشناسی است. با این حال تمرین خودگویی مثبت می‌تواند به بهبود خلق و خو کمک کرده و شما را برای مقابله با استرس‌های غیرمنتظره مجهزتر کند.