تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3772319
شناسه : 3772319
تاریخ :
فرش جیریا ثبت جهانی می شود اقتصاد ایران: اراک- استاندار مرکزی با بیان اینکه موقعیت روستای جیریا در بافت فرش منحصربه‌فرد است، افزود: مراحل ثبت جهانی فرش جیریا با جدیت طی می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه شامگاه شنبه در اختتامیه دومین جشنواره فرش جیریا، اظهار کرد: به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه و ضعیف در دهه‌های گذشته جایگاه فرش کشور به صورت قابل توجهی تنزل پیدا کرده و جایگاه آن در سطح بین‌المللی تا حدی از دست رفته است.

وی افزود: در استان مرکزی باید نقاطی که خاستگاه فرش هستند به میدان بیایند و پیشگامی کنند تا بتوانیم فرش را به جایگاه شایسته و نقطه اوج برسیم و روستای جیریا این توان را از خود به نمایش گذاشته است.

استاندار مرکزی گفت: بافندگان مجرب روستای جیریا کارهای بی‌نظیری ارائه می‌دهند و نزدیک به ۱۰۰۰ دار قالی و ۲ هزار بافنده، برای این روستا یک موقعیت کاملاً منحصر به فرد است و شاید در سطح کشور شرایط مشابهی نداشته باشیم.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه ثبت برند جهانی فرش جیریا پیگیری و مراحل آن طی شده است، افزود: انتظار است ابن مهم از سوی اداره کل صمت استان مرکزی تسریع شود تا با این برند در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضوری پُررنگ داشته باشیم.

استاندار مرکزی گفت: دفتر امور روستایی استان مرکزی در بین ۳۱ استان کشور رتبه اول را به خود اختصاص داد و یکی از مؤلفه‌های کسب این افتخار اقداماتی است که در سطح روستاها انجام می‌شود.

مخلص الائمه تاکید کرد: هر روستایی باید بتواند یک جشنواره یا یک روز را به عناصر هویتی خود اعم از مؤلفه‌های فرهنگی، تاریخی و صنایع دستی اختصاص دهند چراکه تمام روستاهای مرکزی این ظرفیت را دارند و می‌توانیم در طول سال به صورت مستمر برنامه‌هایی داشته باشیم تا عناصر هویتی را معرفی کنیم و قوام ببخشیم.