تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3772227
شناسه : 3772227
تاریخ :
اوکراین برای ایران خط و نشان کشید! اقتصاد ایران: وزارت امور خارجه اوکراین روز شنبه (امروز) هشدار داد که اگر ایران موشک‌های بالستیک به روسیه بدهد، "عواقب مخربی برای روابط دوجانبه اوکراین و ایران خواهد داشت."

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عصر ایران: وزارت امور خارجه اوکراین روز شنبه (امروز) هشدار داد که اگر ایران موشک‌های بالستیک به روسیه بدهد، "عواقب مخربی برای روابط دوجانبه اوکراین و ایران خواهد داشت."

به نقل از "کی یف پست"، دولت اوکراین این هشدار را در واکنش به گزارش‌های اخیر رسانه‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایران برای تقویت نیروهای روسیه در بحبوحه تهاجم این کشور به اوکراین، بیان کرده است.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد: بیش از دو سال است که اوکراین هر روز از حملات تروریستی روسیه با انواع سلاح های مرگبار از جمله پهپادهای ساخت ایران رنج می برد.

گفتنی است به رغم ادعای رسانه های غربی از جمله روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا مبنی بر انتقال موشک های بالستیک ایرانی به روسیه، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل طی بیانیه ای این ادعا را تکذیب کرده است.

مسکو و تهران در سال‌های اخیر همکاری‌های نظامی خود را عمیق‌تر کرده‌اند، به‌طوری‌که روسیه تجهیزات گسترده‌ای از پهپادهای انتحاری شاهد را دریافت می‌کند که به طور مرتب برای هدف قرار دادن شهرها و زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌شود.

وزارت امور خارجه اوکراین امروز (شنبه) در بیانیه‌ای مدعی شد: "همکاری‌های نظامی- فنی عمیق بین روسیه و ایران نه تنها برای اوکراین بلکه برای کل اروپا، خاورمیانه و جهان تهدید امنیتی جدی است."

روزنامه انگلیسی تایمز نیز نوشت که به گفته یک منبع نظامی ناشناس اوکراینی، محموله ای متشکل از 200 موشک بالستیک ایرانی با بُرد بیش از 120 کیلومتر (70 مایل) در تاریخ 4 سپتامبر (چهارشنبه هفته گذشته) به بندری نامشخص در دریای خزر رسیده است. 

کارشناسان به "ایندیپندنت کی یف" گفتند که این موشک های تاکتیکی به احتمال زیاد در خط مقدم به کار گرفته می شوند.

"فابیان هینز" پژوهشگر دفاعی و نظامی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، به "ایندیپندنت کی ف" گفت:" به احتمال زیاد آنها (موشک های بالستیک ارسالی ایران) در اهداف مربوط به عملیات در خط مقدم، اهداف نظامی، مراکز لجستیک، پست‌های فرماندهی، پادگان‌ها، انبارهای سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند – اینها همان اهدافی هستند که با موشک تاکتیکی مورد حمله قرار می‌دهید." 

سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده از این گزارش ها مطلع است و اینکه ارایه موشک های بالستیک ایرانی به روسیه "تشدید شدیدی" در حمایت تهران از جنگ مسکو ایجاد می کند.

واشنگتن رسما تایید نکرده است که این انتقال انجام شده است، اما "وال استریت ژورنال" گفته است که ایالات متحده متحدان خود را در چند روز گذشته در مورد این اقدام مطلع کرده است.

روسیه زرادخانه موشک های بالستیک خود را دارد که در اوکراین از آن استفاده می کند، مانند موشک های کنژال یا اسکندر- ام . مسکو همچنین از کره شمالی موشک های بالستیک دریافت کرده است که برای هدف قرار دادن شهرهای اوکراین استفاده شده است.

ادعاهای رسانه های غربی مبنی بر ارسال موشک های ایرانی به روسیه در شرایطی مطرح شده که روابط تهران و مسکو در روزهای گذشته بر سر حمایت مسکو از کریدوری موسوم به "زنگزور" روزهای سردی را طی می کند.

پس از اینکه وزیر خارجه جدید ایران در یکی از نخستین پیام های توییتری خود روز ملی اوکراین را تبریک گفت، مقامات روسیه نیز چند روز پس از آن در موضعی صریح خواستار راه اندازی هرچه سریع تر کریدور زنگزور شدند. برخی ناظران می گویند پیام های صریح روسیه درباره کریدور زنگزور، می تواند واکنشی به استقرار دولت جدید در ایران باشد که خواهان تنش زدایی از روابط با غرب است.

ایران اعلام کرده تغییر مرزهای سیاسی و ژئوپلتیک در منطقه قفقاز جنوبی و قطع مرز زمینی 44 کیلومتری اش با ارمنستان، خط قرمر تهران بوده و ایران حتی به قیمت توسل به زور مانع قطع ارتباط زمینی خود با ارمنستان خواهد شد.