تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3772147
شناسه : 3772147
تاریخ :
نظارت دولتی نباید باعث دخالت در تعاونی‌ها شود اقتصاد ایران: بندرعباس- نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه نظارت دولتی نباید باعث دخالت در تعاونی‌ها شود،گفت: مهم‌ترین وظیفه دولت در تعاونی‌ها، نظارت و حمایت است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در دیدار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان و تعاونی‌های برتر استان که به مناسبت هفته تعاون در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، با اشاره به نظام‌های اقتصادی حاکم‌بر جهان، اظهار کرد: پیش از فروپاشی شوروی ۲ تفکر کمونیسم و لیبرالیسم در جهان وجود داشت و دنیا نیز تمرکز خود را بر روی این ۲ نوع تفکر قرار داده بود که پس از فروپاشی شوروی تکیه بر اقتصاد دولتی کم‌رنگ‌تر شد.

وی، با اشاره به نگاه اسلام به اقتصاد، عنوان کرد: اسلام اقتصاد تکیه بر بخش خصوصی و اقتصاد تکیه بر دولت در قسمت‌هایی خاص را مورد تأیید قرار داده است اما مناسبت این ۲ امر در بخش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال برخی از کشورها حوزه امنیت را نیز به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند که مورد پذیرش اسلام نیست.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد: اسلام بخش سومی را برای اقتصاد نیز در نظر گرفته است که در آن اقتصاد تعاونی‌ها میان اقتصاد بخش خصوصی و اقتصاد بخش دولتی قرار گرفته است و نوع نگاه متوازنی را در رابطه با اقتصاد ارائه می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، شاکله تعاونی‌ها را متکی به حضور مردم و جمع‌آوری ظرفیت‌های مردمی دانست و خاطرنشان کرد: دنیای غرب معمولاً از سرمایه‌داران کلان در اهداف اقتصادی حمایت می‌کنند و از سرمایه‌گذاران خرد نیز استفاده نمی‌شود که نتیجه نیز این می‌شود که ۹۸ درصد سرمایه این کشور در دست ۲ درصد سرمایه‌داران است. اما هدف از تعاونی‌ها بهره‌گیری حداکثری از سرمایه‌های خرد و متوسط مردمی است.

وی، مهم‌ترین وظیفه دولت را نظارت دانست و بیان کرد: دولت باید برای جلوگیری از سلب اعتماد عمومی مردم نیست به تعاونی‌ها از بروز تخلفات با ابزارهای نظارتی جلوگیری کند اما این نظارت نباید منجر به دخالت به امور تعاونی‌ها شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به سه عنصر تولید، توزیع و مصرف در اقتصاد، تشریح کرد: در هر سه بخش اقتصادی به ویژه در بخش تولیدی امکان فعالیت تعاونی‌ها وجود دارد. باید سرمایه‌های سرگردانی که در دست مردم است، از طریق تعاونی می‌توان در خدمت تولید قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، کلیدواژه ا ۱ لی رفع مشکلات اصلی کشور را تولید دانست و اظهار کرد: تعاونی‌ها باید ظرفیت‌های موجود در بخش تولید را شناسایی کنند و وارد میدان شوند.

وی ابراز کرد: بروز برخی از چالش‌ها در بخش‌هایی از تعاونی‌ها باعث سلب اعتماد از فعالیت تعاونی‌ها شده است که آسیب‌شناسی لازم برای جلب اعتماد عمومی مردم نسبت به تعاونی‌ها در دستور کار قرار گیرد. نباید اجازه داد سرمایه اصلی تعاونی‌ها، یعنی اعتماد عمومی دچار خدشه شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، ضمن تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم در بخش تعاونی‌ها، افزود: دستگاه قضائی باید برای کمک به تعاونی‌ها پای کار بیاید و اجازه ندهند برخی از افراد سودجو به اعتماد تعاونی‌ها لطمه بزنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، عنوان کرد: ظرفیت‌های استان هرمزگان باید احصای شود و تعاونی‌ها را باید به سمت ظرفیت‌های استان سوق دهیم.

وی با ذکر این نکته که سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور بسیار کم است، گفت: تعاونی‌ها برای لایه‌ها و حلقه‌های میانی اقتصاد دیده شده است که اگر تقویت شود بخش اعظمی از جامعه از آن سود می‌برند. یکی از وظایف تعاونی بهره‌گیری از ظرفیت طبقه متوسط و حلقه‌های میانی اقتصاد برای تقویت این قشر است.