تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3772120
شناسه : 3772120
تاریخ :
پروژه بزرگ واقعیت افزوده کوالکام در همکاری با سامسونگ و گوگل: عینک! اقتصاد ایران: مدیرعامل کوالکام سرنخ‌هایی از محصول واقعیت افزوده‌ای که این شرکت با همکاری سامسونگ و گوگل توسعه می‌دهد، ارائه کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کوالکام با همکاری سامسونگ و گوگل در حال توسعه‌ی محصول واقعیت افزوده یا واقعیت ترکیبی جدیدی هستند و اکنون سرنخ‌هایی از این دستگاه دردسترس قرار گرفته است. کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام در مصاحبه‌ی اخیر خود با CNBC اعلام کرد که این همکاری به تولید محصول جدیدی منجر خواهد شد.

آمون در بخشی از توضیحاتش درمورد محصول مشترک کوالکام با سامسونگ و گوگل گفت: «انتظار دارم خروجی این همکاری به سمتی برود که هر کسی که گوشی هوشمند دارد، بتواند همراه آن عینک هوشمند تهیه کند. به‌نظر من باید به نقطه‌ای برسیم که استفاده از این عینک‌ها تفاوتی با عینک‌های معمولی یا آفتابی نداشته باشد و در آن صورت می‌توانیم شاهد گسترش قابل‌ توجه فناوری واقعیت افزوده باشیم.»

از زمان اعلام رسمی مشارکت کوالکام، سامسونگ و گوگل در فوریه‌ی ۲۰۲۳ (بهمن و اسفند ۱۴۰۱)، اطلاعات بسیار کمی درباره‌ی این پروژه منتشر شده است. اگرچه هیچ‌کدام از شرکت‌های مذکور نوع دقیق محصول نهایی را مشخص نکرده‌اند، طبق اکثر شایعات، پروژه‌ی مذکور به توسعه‌ی هدست واقعیت ترکیبی مقرون‌به‌صرفه‌ی سامسونگ برای رقابت با هدست ۳۵۰۰ دلاری ویژن پرو اپل ارتباط دارد. گوگل نیز در مراسم Google I/O ماه می (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳)، از نمونه‌ی اولیه‌ی عینک‌های واقعیت افزوده‌ی خود که از دستیار هوش مصنوعی چندوجهی Project Astra بهره می‌برد، رونمایی کرد.

مقالات مرتبط:
  • عصر عینک‌های هوشمند؛ وقتی چشم‌ها بیشتر می‌بینند
  • این عینک هوشمند روح گوگل گلس را زنده می‌کند

آمون ضمن ابراز رضایت عمیق خود از عینک هوشمند Ray-Ban متا که سال گذشته با تراشه‌ی اسنپدراگون AR1 نسل اول کوالکام عرضه شد، توضیح داد که هوش مصنوعی مولد (Generative AI) عاملی کلیدی برای گسترش بازار واقعیت ترکیبی محسوب می‌شود. او می‌گوید: «هوش مصنوعی قرار است روی دستگاه، فضای ابری و ترکیبی از این دو اجرا شود. چنین موضوعی به ایجاد تجربیات کاملاً جدیدی منجر خواهد شد.»