تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3771908
شناسه : 3771908
تاریخ :
مدیرعامل شاتل‌موبایل: امیدوارم اصلاح دیدگاه و بازبینی درمورد پروژه شکست‌خورده فیلترینگ زودتر رخ دهد اقتصاد ایران: در نشست خبری به مناسبت ۷ سالگی راه‌اندازی شاتل‌موبایل درباره موضوعاتی مانند افزایش رشد مشترکان، فیلترینگ، افزایش تعرفه‌ها و ساخت مودم داخلی صحبت شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 

در نشست خبری که به مناسبت هفت سالگی راه‌اندازی شاتل موبایل برگزار شد فیلترینگ و هزینه‌هایی که کاربران و اپراتور برای آن صرف می‌کنند و همچنین  عدم افزایش تعرفه‌ دیتا متناسب با نرخ تورم بیش از همه موضوعات، برای مدیران شاتل موبایل اهمیت داشت در عین حال این موضوع هم مطرح شد که متناسب با افزایش تعرفه‌ها خدمت‌دهی افزایش نداشته است. شانه‌ساززاده رییس هیات مدیره شاتل موبایل در این باره گفت: افزایش تعرفه لزوما به معنی افزایش کیفیت نیست. آیا افزایش تعرفه برق موجب شد امسال وضعیت برق‌رسانی در کشور بهتر شود؟ اثر تورمی تعرفه‌ها لزوما منتج به بهبود کیفیت نمی‌شود.

آرش کریم‌بیگی مدیرعامل شاتل‌موبایل هم بخشی از چالش‌های پیش روی این اپراتور را دامنه فیلترینگ و ناامنی حاصل از فراگیری فیلترشکن‌ها برای حریم خصوصی کاربران و عدم افزایش تعرفه خدمات دیتا، صوت و پیامک از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی، متناسب با نرخ تورم عنوان کرد.

او افزود: چالش تامین و انتقال ارز، مهاجرت نیروی انسانی، افزایش قیمت مودم و تجهیزات در بازار انحصاری به بهانه حمایت از تولید داخل، و زیان ناشی از تعرفه نیم‌بها و تقلبات مرتبط با آن و تحریم‌های خارجی از دیگر چالش‌های پیش روی اپراتورها بشمار می‌روند.

کریم‌بیگی همچنین درباره هزینه اپراتورها در بحث فیلترینگ گفت: دوم سوم ترافیک‌ها برای فیلترشکن‌ها مصرف می‌شوند و تجربه‌ای که کاربر از سرویس دریافت می کند عملا تحت تاثیر فیلترشکن‌هاست و کیفیت افت می‌کند، چون مدت زمان زیادی باید این سرویس روشن باشد. علاوه بر این، اپلیکیشن‌های به ظاهر رایگان باعث ایجاد ترافیک تورمی می‌شوند، هم از سمت مشترک و هم از سمت شبکه میزبان و همچنین حمله‌ها را می‌تواند افزایش دهد.

علاوه بر این بعضی از این سرویس‌ها عملا سرویس‌هایی هستند که ترافیک داخل حساب می‌شوند و آن ترافیک بین‌المللی که مشترک استفاده می‌کند هم ترافیک داخل محاسبه می‌شود.

موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد درباره استارلینک و استقبال از استفاده از آن میان کاربران بود که مدیرعامل شاتل‌موبایل در این باره گفت: اگر روزی استارلینک قوانین بین‌المللی را نقض کند و به مشتریان ایرانی  بدون مجوز رگولاتوری سرویس بدهد، عملا خارج از قواعد بین‌المللی و سرزمینی و‌ نقض امنیت کشوری‌ است. تا دیر نشده دولتمردان و مسئولان باید درمورد سرویس فیلترینگ که عملکرد خود را به قول مراجع حاکمیتی از دست داده تجدید نظر کنند.

دو سوم ترافیک کشور از فیلترشکن عبور داده می‌شود، از این ریسک‌ها عبور کنیم و سرویس‌هایی مثل استارلینک به کاربرد اصلی‌اش یعنی ارایه سرویس‌دهی در مناطق دورافتاده برگردد. امیدوارم اصلاح دیدگاه و بازبینی درمورد پروژه شکست‌خورده فیلترینگ زودتر رخ دهد.

یکی از چالش‌های پیش روی این اپراتور افزایش قیمت خرید مودم و تجهیزات در بازار انحصاری به بهانه حمایت از تولید داخل بود که در همین رابطه شانه‌ساززاده گفت که از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود مصرف دیتا زیاد شود و در بازار داخلی سواستفاده زیادی انجام می‌شود، برای ساخت مودم کارهایی انجام شده و با یکی دو تا از شرکت‌های خارجی صحبت کردیم که دانش خارجی به داخل منتقل شود و یک نمونه آن هم تولید شده ولی در عین حال اصراری به ساخت مودم در داخل کشور نداریم. احتمال دارد در کارخانه‌ای خارجی مودم‌هایمان را تولید کنیم. هر کارخانه و مجموعه تولیدکننده‌ای که بتواند با قیمت مقرون به صرفه، مودم با کیفیت موردنیاز ما را تایید کند، با آنها همکاری خواهیم کرد.

درباره فعال شدن 5g گوشی‌های سامسونگ هم سوال شد که مدیرعامل شاتل‌موبایل گفت که این شرکت طبق قول مکتوبی که به رگولاتوری داده، وعده داده است تا پایان سال جاری میلادی با یک آپدیت نرم‌افزاری، فناوری 5G روی گوشی‌های این برند را فعال کند.

همچنین آرش کریم‌بیگی ارایه‌ای از فعالیت‌ها، پیشرفت‌ها و چالش‌های شاتل‌موبایل ارایه داد. او گفت: از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۲ سرانه مصرف دیتای مشترکان این اپراتور تلفن همراه به طور متوسط ۴۳ درصد به صورت سالیانه رشد داشته و میزان مصرف دیتای در شبکه این اپراتور نیز در همین زمان با نرخ رشد سالیانه ۱۱۲ درصدی افزایش یافته است.

او افزود: همچنین از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۲، میزان مصرف مکالمه در شبکه شاتل موبایل با شیب رشد ۳۵ درصدی و تعداد مشترکین شاتل موبایل با شیب رشد ۵۶ درصدی مواجه بوده است. او اظهار داشت: خلق نخستین تجربه خدمات همگرای ثابت و سیار (FMC) در ایران، بهبود تجربه مشتری، تکمیل سبد محصول و پوشش جغرافیایی گسترده‌تر از جمله استراتژی‌های تاسیس شاتل موبایل بوده است. کریم‌بیگی با اشاره به اینکه پروانه شاتل موبایل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی Full MNNO است، تصریح کرد که این اپراتور اولین و تنها اپراتور موبایل دانش بنیان کشور است.

مروری بر عملکرد هفت‌ساله شاتل‌موبایل

او در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی این اپراتور تلفن همراه کشور گفت: شاتل موبایل در بهمن ماه سال ۹۴ موافقت اصولی فعالیت خود را از رگولاتوری دریافت کرد و پس از عقد قرارداد با نخستین اپراتور میزبان در دی ماه سال ۹۵ در نهایت در اسفند ماه همان سال پروانه نوع اول اپراتور مجازی تلفن همراه را اخذ کرد و در همان زمان هسته مستقل شبکه و اتصال به اولین اپراتور میزبان پیاده‌سازی و سیم‌کارت تست به سازمان تنظیم مقررات تحویل شد.

کریم‌بیگی افزود: در شهریور ماه سال ۹۶ شبکه تلفن همراه شاتل موبایل به صورت رسمی راه‌اندازی و شش ماه پس از آن اتصال به دومین اپراتور میزبان برقرار شد و در سال ۹۷ برای اولین بار در ایران تیم شاتل موبایل توانست به تکنولوژی سیم OTA دست یابد، در همان سال ضمن راه‌اندازی خدمات همگرایی ثابت و سیار برای نخستین بار در ایران، سرویس نوآورانه شاتل موبایل پلاس بعنوان بسته‌های دیتای موقعیت محور را نیز راه‌اندازی کرد.

او، بهره‌برداری از سیم‌کارت هوشمند شاتل موبایل، عرضه سیم‌کارت سازمانی با برند اختصاصی، راه‌اندازی اولین سرویس موبایل کانکت ایران، راه‌اندازی سرویس انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان بر بستر USSD، راه‌اندازی امکان انتخاب دستی شبکه رادیویی اپراتور میزبان از طریق پنل سیستم مدیریت اینترنتی حساب و اپلیکیشن، عرضه آنلاین سیم‌کارت هوشمند با IP ثابت را از دیگر دستاوردهای نوآورانه شاتل موبایل، برای نخستین بار در ایران عنوان کرد.

کریم‌بیگی افزود: همچنین امکان انتخاب دستی شبکه رادیویی اپراتور میزبان از طریق اپلیکیشن، اضافه شدن سرویس پیامک خدماتی به سبد محصول، راه‌اندازی آزمایشی فاز اول 5G، ارتقای درجه دانش ‌بنیان شرکت، راه‌اندازی فاز آزمایشی Device-OTA، عرضه رسمی فناوری 5G و راه‌اندازی آزمایشی فاز سوم سیم‌کارت هوشمند از دیگر دستاوردهای شاتل موبایل تا پایان تابستان سال ۱۴۰۳ به شمار می‌روند.

شاتل موبایل بزرگترین MVNO ایران و خاورمیانه

آرش کریم‌بیگی با اشاره به اینکه شاتل موبایل تنها Multi MNO کشور و بزرگترین MVNO ایران و منطقه محسوب می‌شود، گفت: طراحی و پیاده‌سازی داخلی بیش از ۲۶ محصول فنی با عنوان «ساخت شاتل موبایل»، ارائه اولین و تنها تجربه خدمات همگرای ثابت و سیار (FMC) در کشور، به دست آوردن دانش و فناوری مدیریت از راه دور سیم‌کارت برای اولین بار در ایران، اولین عرضه‌کننده فناوری موبایل کانکت در ایران، تنها اپراتور تلفن همراه دانش بنیان کشور و اولین عرضه‌کننده سرویس آی‌پی استاتیک روی سیم‌کارت در ایران بخشی از دستاوردهای شاتل موبایل به شمار می‌روند. او، ویژگی‌های برتر هسته شبکه مستقل شاتل موبایل را پیاده‌سازی بستری با قابلیت Multitenancy، استفاده از تجهیزات مخابراتی برمبنای SDN/NFV، بررسی و امکان توسعه سریع خدمات در حوزه‌های نوین IoT و M2M، همگرایی بین سرویس‌های سیار و ثابت اعم از TDD-LTE، وای‌فای، ADSL و تلفن ثابت، پشتیباتی از VoBB و راه‌اندازی Converged BSS برای همگرایی نهایی دو حوزه ثابت و سیارعنوان کرد.

کریم‌بیگی افزود: شاتل موبایل امکان میزبانی از MVNOهای دیگر حتی اگر روی اپراتور میزبان دیگری باشند و توانمندسازی آنان بدون نیاز به ورود به حوزه فنی، امکان میزبانی از اپراتورهای دیگر در حوزه TDD-LTE و امکان پیاده‌سازی سرویس رومینگ با استفاده از تکنولوژی Multi-IMSI را دارد.

او، کانال‌های فروش و ارائه خدمات سیم‌کارت شاتل موبایل را سه سرویس سنتر اختصاصی، ۱۶۳ نماینده رسمی انحصاری، ۳۱ توزیع‌کننده استانی، ۱۵ توزیع‌کننده کشوری، ۵۲۸۰ نماینده فروش، فروش و ارائه خدمات غیرحضوری تلفنی به زبان‌های فارسی و انگلیسی و پشتیبانی از گویش و زبان‌های محلی با بیش از ۲۰۰ نیروی کارآزموده و فروش و خدمات آنلاین در وب‌شاپ و وب‌سایت شاتل موبایل با قابلیت انتخاب شماره، شماره به صورت تاریخ تولد، شماره رند، مودم و سیم‌کارت با آی‌پی ثابت عنوان کرد.

به گفته کریم‌بیگی، فروش شارژ و بسته‌های اینترنتی این اپراتور تلفن همراه نیز از طریق سه سرویس سنتر اختصاصی، شش کانال USSD متنوع، ۱۶ اپلیکیشن و وب‌سایت ممتاز خدمات بانکی، وب‌شاپ شاتل موبایل، اپلیکیشن MyShatelmobile و ۵۲۸۰ نماینده فروش حضوری در سراسر کشور و مدیریت حساب اینترنتی «شاتل موبایل من» فراهم شده است.

او گفت: امکان انتخاب دستی شبکه با استفاده از کد دستوری #8*1*، اپلیکیشن شاتل موبایل من و مدیریت حساب اینترنتی برای مشترکان فراهم شده است.

ویژگی‌های راهکارهای سازمانی شاتل موبایل

او با اشاره به ارائه راهکارهای سازمانی همگرایی ثابت و سیار از سوی شاتل موبایل، ویژگی‌های آن را ارائه خدمات ترکیبی سازمانی با استفاده از خدمات اتصال ثابت ADSL/VDSL/MPLS/Wireless/FTTx، خدمات تلفن همراه با تکنولوژی‌های 2G/3G/4G/5G، خدمات VoIP و خدمات مرکز داده برای مشتریان سازمانی در قالب یک شبکه، پنل مدیریت حساب ویژه مشترکین سازمانی با قابلیت‌های متعدد از جمله تخصیص بسته گروهی، تخصیص شارژ، مدیریت متمرکز سیم‌کارت‌ها و جابه‌‌جایی شبکه‌های رادیویی میزبان، گسترده‌ترین پوشش شبکه‌ای در کشور با بهره‌گیری از پوشش رادیویی هر سه اپراتور، امکان جابه‌جایی شبکه رادیویی میزبان برای یک یا چند نقطه از شبکه از راه دور از طریق مدیریت حساب سازمانی و امکان تغییر شبکه رادیویی نقاط شبکه به صورت گروهی و از راه دور بنا به درخواست مشتری ذکر کرد.

آرش کریم‌بیگی، دیگر ویژگی‌های راهکار سازمانی همگرایی خدمات ثابت و سیار (APN-VPN) شاتل موبایل را نیز پوشش گسترده و هوشمند، امکان تخصیص IPهای ثابت اختصاصی (Public/Private)، امکان بهره‌گیری از بسته‌های APNسازمانی، عدم وابستگی به اینترنت در صورت نیاز مشتری، کاهش هزینه‌های ارتباطی، امکان اعمال قوانین کنترلی براساس نیازهای مشتری، امنیت و پایداری بالا، پشتیبانی از تکنولوژی‌های مختلف سیار و ثابت از 2G تا 5G و از xDSL تا فیبر به صورت همگرا (FMC سازمانی)، سهولت و سرعت در راه‌اندازی و توسعه شبکه ارتباطی مشتری، امکان استفاده از Shared Account و بسته‌های سازمانی، امکان استفاده از CPEهایی با قابلیت پشتیبانی همزمان از تکنولوژی‌های 2G/3G/4.5G/5G، امکان پرداخت هزینه‌ها به صورت پیش‌پرداخت و پس‌پرداخت، پوشش گسترده جغرافیایی باتوجه به پشتیبانی همزمان هر دو تکنولوژی ثابت و سیار، گسترش شبکه داخلی سازمان‌ها در سطح کشور و امکان سفارشی‌سازی متناسب با نیاز سازمان برشمرد.

سیم‌کارت سازمانی شاتل موبایل

کریم‌بیگی با اشاره به امکان ارائه سیم‌کارت سازمانی شاتل موبایل، پوشش گسترده و هوشمند، امکان ارائه IP استاتیک روی سیم‌کارت سازمانی، ساخت بسته مکالمه، پیامک و دیتای ویژه برای مشتری سازمانی، پشتیبانی اختصاصی، تخصیص اعتبار از سوی سازمان به سیم‌کارت‌ها، بسته مکالمه درون شبکه اقتصادی، حساب اشتراکی، کنترل حساب اینترنتی سازمانی، امکان سفارشی‌سازی متناسب با نیاز سازمان، فعال‌سازی و عرضه سیم‌کارت به صورت یکپارچه و امکان تخصیص شماره‌های متوالی را از ویژگی‌‌های آن عنوان کرد.

ویژگی‌های راهکار OTA/AOTA

به گفته مدیرعامل شاتل موبایل، راهکار OTA/AOTA این اپراتور نیز هرگونه تغییر بی‌سیم و بی‌واسطه در ساختار پروفایل سیم‌کارت، نصب، به‌روزرسانی یا حذف اپلت‌های روی سیم‌کارت بدون نیاز به سیستم عامل گوشی یا مراجعه حضوری، پیاده‌سازی ساز و کار امن ارتباطی و اختصاصی، امکان پیاده‌سازی با تمام هسته‌های شبکه استاندارد تلفن همراه، امکان اتصال و تعامل با واسط ثالث، رفع اشکال در پروفایل سیم‌کارت و اپلت‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری یا تعویض سیم‌کارت، خدمات بانکداری و پرداخت همراه، احراز هویت و دولت همراه، جلوگیری از Bill Shock در نقاط مرزی و مدیریت رومینگ بین‌الملل را فراهم کرده است.

او با اشاره به ارائه پیامک خدماتی با ویژگی‌های متعدد، همچنین از ارائه خدمات پیامک امن شاتل موبایل به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: بزودی و در قالب سرویس پیامک امن، امکان محدود کردن دسترسی به محتوای پیامک‌ها صرفا در نقاط مجاز، استفاده از ماژول‌های ویژه جهت ایجاد، ارسال، اعتبارسنجی و مدیریت کلیدها، رمزنگاری و رمزگشایی پیامک‌های ارسالی و دریافتی توسط شاتل موبایلفراهم می‌شود.

فناوری موبایل کانکت راهکاری امن برای احراز هویت است

کریم‌بیگی، از ویژگی‌های فناوری موبایل کانکت نیز به احراز هویت، مدیریت سطح دسترسی، مجوزدهی، تطبیق هویت، فرایند استفاده بسیار ساده از طریق سیم‌کارت، امنیت بالا نسبت به سایر روش‌های احراز هویت، استفاده از اطلاعات دستگاه و شبکه برای تایید شناسه و جلوگیری از کلاهبرداری، تایید و صدور مجوز سریع برای عملیات و انجام عملیات بانکی حتی بدون نیاز به رمز یکبار مصرف اشاره کرد.

  برنامه‌های آینده شاتل موبایل

آرش کریم‌بیگی در تشریح برنامه‌های پیش روی این اپراتور گفت: ارائه خدمات eSIM، VoLTE، پیامک امن، راه‌اندازی فاز دوم همگرایی خدمات ثابت و سیار، راه‌اندازی مرکز تماس اختصاصی و مستقل راهکارهای سازمانی، صادرات فناوری، راه‌اندازی فاز سوم خدمات سیم‌کارت هوشمند، ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه (MNP) و ارائه خدمات رومینگ اقتصادی در دستور کار بزرگترین اپراتور MVNO ایران قرار دارد.