تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3771788
شناسه : 3771788
تاریخ :
عجیب ولی واقعی؛ هوش مصنوعی نسخه‌ای قابل بازی از Doom را بدون کد تولید کرد اقتصاد ایران: محققان سازنده‌ی نسخه‌ی جدید بازی DOOM مدعی شده‌اند که هوش مصنوعی آن‌ها می‌تواند از مراحل ابتدایی ساخت بازی‌های جدید، مورد استفاده قرار گیرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هوش مصنوعی GameNGen که توسط دنی والِوسکی و همکارانش در آزمایشگاه گوگل ساخته شده، توانسته است نسخه‌ی کوتاهی از بازی DOOM 1993 را بدون هیچ کدنویسی یا جلوه‌های گرافیکی پیچیده، بازسازی کند.

بر اساس مقاله‌ی منتشرشده توسط محققان سازنده‌ی نسخه‌ی هوش مصنوعی بازی DOOM، این نسخه از بازی DOOM به مدت ۲۰ ثانیه اجرا می‌شود و کاربر در طی این مدت، به تمام قابلیت‌های بازی واقعی از جمله مهمات، نقشه‌ی بازی و امتیازات دسترسی دارد.

علاوه بر این، بازیکن در طول بازی می‌تواند به دشمنان حمله کند، درها را باز کند و با محیط تعامل داشته باشد. بعد از پایان این ۲۰ ثانیه، حافظه‌ی مدل هوش مصنوعی قادر به ادامه‌دادن بازی نیست و بازی را متوقف می‌کند.

بر اساس جزئیات این مقاله، تیم سازنده‌ی این بازی مدعی هستند که هوش مصنوعی GameNGen و مدل‌های مشابه آن می‌توانند به‌عنوان یک ابزار کاربردی در ساخت بازی‌های مختلف، از همان مراحل ابتدایی به کار گرفته شوند.

نسخه‌ی اولیه بازی DOOM که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد، در طول سالیان متمادی تا به امروز، بارها در پروژه‌های مختلف علوم کامپیوتر پیاده‌سازی شده است، پروژه‌هایی که گاهی از سخت‌افزاری غیرمعمول مانند تردمیل، دستگاه اسپرسوساز و حتی توستر برای اجرای این بازی استفاده می‌کردند.

تصویری از یک اسلحه در بازی DOOM 1993 که در حال شلیک به یک مرد است.
صحنه‌ای از بازی DOOM 1993 که توسط هوش مصنوعی GameNGen اجرا شده است.
id Software

ویژگی مشترک میان تمام این پروژه‌ها این بود که سخت‌افزار مورد نظر محققان، صرفاً کدهای بازی DOOM را اجرا می‌کرد؛ اما روشی که هوش مصنوعی GameNGen از آن برای اجرای DOOM استفاده می‌کند، کاملاً متفاوت است.

محققان پروژه‌ی مدل GameNGen، ابتدا یک هوش مصنوعی را ایجاد کردند که توانست مانند انسان با DOOM تعامل داشته باشد. این هوش مصنوعی، بارهاوبارها بازی را انجام داد.

در طی این مدت، مدل دوم هوش مصنوعی که مبتنی بر هوش مصنوعی مولد تصویر و Stable Diffusion و نوعی شبکه‌ی عصبی است، صدها میلیون ورودی دریافتی از مدل اول را تبدیل به تصاویری پیوسته کرد که در واقع نوعی کپی از بازی اصلی DOOM محسوب می‌شود.

سازندگان GameNGen در مقاله خود ادعا می‌کنند که این پروژه، یک اثبات مفهومی برای بازی‌هایی است که توسط یک شبکه‌ی عصبی ساخته می‌شوند و فاقد کد هستند.

به گفته‌ی این محققان، استفاده از توصیف متن برای ساخت یک بازی، هزینه‌ی تولید آن را در مقایسه با حالتی که از برنامه‌نویسان انسانی استفاده می‌شود، تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط
  • رسمی: سرورهای بازی Concord سونی خاموش می‌شوند
  • ویژگی عجیب و غیرمنتظره بازی Call of Duty: Black Ops 6 رونمایی شد

به گفته‌ی اندرو روگویسکی از دانشگاه Surrey انگلستان، ایده‌ی ایجاد یک شبکه‌ی عصبی برای ایجاد توهم در بازی (مشابه پروژه‌ی اجرای بازی DOOM) و تعامل آن با انسان، گامی جلو در صنعت بازی‌سازی محسوب می‌شود، اما چیزی نیست که جایگزین طراحان و بازی‌سازان شود.

روگویسکی می‌گوید که این پروژه، پایان کار استودیوهای بازی‌سازی نیست، زیرا آنچه که استودیوهای مذکور را از هوش مصنوعی GameNGen یا مدل‌های مشابه متمایز می‌کند، مواردی مانند تخیل، درک گیم‌پلی بازی، درک تعامل کاربر، توانایی جذب مخاطب به داستان بازی و مهارت‌هایی است که دنیای یک بازی را خلق می‌کنند.