تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3771755
شناسه : 3771755
تاریخ :
قیمت رسمی و آزاد چینی ها یکی شد اقتصاد ایران: تداوم ثبات در بازار و تحولات سیاسی داخلی که تا حدی مثبت بوده و عدم‌افزایش نرخ ارز در کنار تنوع و تعدد عرضه مدل‌های مختلف خودروهای چینی مونتاژی و وارداتی سبب شده است بعد از حدود دو سال و نیم، قیمت کارخانه و بازار اکثر این مدل خودروها یکسان شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به‌عنوان مثال اگر محصولات مدیران‌خودرو را به‌عنوان بازیگر اصلی بازار چینی‌ها ملاک قرار دهیم، به‌جز ایکس ٢٢ پرو و ایکس ٣٣ و تیگو ٧ پرو که هنوز اختلاف معناداری بین قیمت رسمی و بازار آن‌ها وجود دارد و البته اختلاف قیمت حدود ۱۰۰ میلیون‌تومانی اف ایکس بین بازار و کارخانه، بهای بقیه مدل‌ها در بازار با نرخ رسمی آن‌ها یکی شده است.

این موضوع در مورد سایر خودروهای چینی نیز صادق است. حتی در مورد برخی چینی‌های مونتاژی و وارداتی شاهدیم که قیمت بازار آن‌ها از بهای رسمی‌شان حدود ۵ تا ۱۰ درصد نیز کمتر است.

شکست تمام‌عیار چینی های وارداتی!

با گذشت بیش از یک سال از عرضه خودروهای چینی وارداتی می‌توان گفت به‌جز محصولات چانگان که توسط سایپا وارد می‌شوند، مابقی برندهای چینی وارداتی یعنی خودروهایی که به‌صورت ساخته‌شده (CBU) وارد کشور می‌شوند، با شکست بسیار سنگینی در بازار مواجه شده‌اند. هرچند موج اول و دوم این مدل خودروها توسط متقاضیان سامانه خودروهای وارداتی خریداری شد اما درادامه، عدم‌استقبال از آن‌ها سبب شد کار به‌جایی بکشد که در آخرین مرحله سازمان توسعه تجارت با تهدید به از دست رفتن اولویت، متقاضیان خودروهای وارداتی را وادار به‌انتخاب از بین این خودروها و سایر خودروهای وارداتی کند. گک یا همان جی‌ای‌سی، هونگچی، بستیون، ونوسیا، زوتی و جتا برندهای وارداتی چینی در بازار کشور هستند.