تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3771736
شناسه : 3771736
تاریخ :
سلاح مقاومت در کرانه باختری از کجا تأمین می‌شود؟ اقتصاد ایران: در سایه گسترش عملیات تأثیرگذار گروه‌های مقاومت در کرانه باختری، این سوال مطرح می‌شود که تسلیحات مبارزان این گروه‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، از روز چهارشنبه دو هفته پیش که ارتش رژیم صهیونیستی، عملیات نظامی گسترده خود را در کرانه باختری آغاز کرد، شاخه‌های نظامی مقاومت فلسطین اعلام کردند که با استفاده از مواد منفجره در برابر نیروهای اشغالگر صهیونیستی ایستاده و خودروهای نظامی این رژیم را منفجر کرده‌اند. در جریان این عملیات‌های رزمندگان فلسطینی، صهیونیست‌ها دچار تلفات مادی و انسانی شدند و علاوه بر نابودی چندین خودروی نظامی، شماری از نظامیان صهیونیست نیز زخمی شده‌اند و برخی گزارش‌ها هم حاکی از هلاکت تعدادی از آنهاست.

فلسطینی‌ها در کرانه باختری از کجا سلاح می‌آورند؟

در این میان، با توجه به شکست رژیم اشغالگر در پیشبرد درگیری‌ها در شمال کرانه باختری به نفع خود، و افتادن نظامیان صهیونیست در کمین رزمندگان مقاومت فلسطین، یک سوال قدیمی که مجدداً تکرار می‌شود، این است که فلسطینی‌ها در کرانه باختری چگونه سلاح و تجهیزات به دست می‌آورند و مواد منفجره را با استفاده از چه وسایلی می‌سازند؟

کرانه باختری اشغالی تحت تدابیر امنیتی و نظامی شدید رژیم اشغالگر قرار دارد و بیش از ۷۰۰ ایست بازرسی نظامی متعلق به ارتش صهیونیستی در سراسر کرانه باختری ایجاد شده است.

مسلماً گروه‌های فلسطینی، منابع تسلیحات و تجهیزات خود و نحوه ساخت مواد منفجره را فاش نمی‌کنند؛ اما با توجه به گزارش‌هایی که رسانه‌های عبری و ارتش صهیونیستی و همچنین برخی کارشناسان منتشر می‌کنند، شاید بتوان تا حدودی اطلاعاتی درباره منابع این تسلیحات کسب کرد.

«یوسف الشرقاوی» تحلیلگر امور نظامی فلسطینی، معتقد است که اشغالگری رژیم صهیونیستی، مهمترین انگیزه برای تشکیل گردان‌ها و گروه‌های مقاومتی در کرانه باختری است و اگر اشغالگری وجود نداشت، گروه‌های مقاومتی مسلح هم تشکیل نمی‌شد.

وی در گفت و گو با الجزیره درباره منابع تسلیحاتی فلسطینی‌ها در کرانه باختری، گفت: بازار اسلحه در کرانه باختری باز است و مهمترین آن، بازار رژیم صهیونیستی است و قبایل و گروه‌های فلسطینی به روش‌های مختلف، تسلیحات ارتش اشغالگر را به دست می‌آورند. گروه‌های فلسطینی ۷۶ سال بعد از آغاز اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین و ۵۶ سال بعد از اشغال کرانه باختری توسط این رژیم، تجربه‌ای دارند که آنها را قادر می‌سازد بدون افشای منابع تسلیحاتی خود، به سلاح و تجهیزات نظامی مربوط به ارتش اسرائیل دست پیدا کنند.

الشرقاوی درباره منابع مواد منفجره که رزمندگان فلسطینی در کرانه باختری می‌سازند، اظهار داشت که رژیم صهیونیستی صراحتاً اعلام کرده است، مواد اولیه ساخت این مواد در بازار موجود بوده و روش ساخت و تهیه آن هم در اینترنت وجود دارد. در همین راستا صهیونیست‌ها چندین بار کودها و فرآورده‌های کشاورزی فلسطینیان را در کرانه باختری، به بهانه اینکه از این کودها به عنوان مواد اولیه ساخت سلاح‌های انفجاری استفاده می‌شود، مصادره کرده‌اند.

این کارشناس امور فلسطین تاکید کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنان قصد ادامه جنگ در کرانه باختری و ترساندن فلسطینی‌ها را در این منطقه دارد و ممکن است، به نابودی شهرها و اردوگاه‌ها متوسل شود و خسارات زیادی به بار بیاورد؛ اما در نهایت شکست خواهد خورد.

ادعای صهیونیست‌ها درباره قاچاق سلاح از مرز اردن

از طرف دیگر «عمر جعاره» تحلیلگر امور نظامی و کارشناس متخصص در امور رژیم صهیونیستی گفت که بین گردان‌های نظامی مسلح در کرانه باختری که آموزش قبلی ندیده‌اند، با گردان‌های نظامی در غزه تفاوت زیادی وجود دارد. اشغالگران با ادعاهای مختلف از جمله عبور تجهیزات موشکی از مرزهای کرانه باختری به سمت اراضی اشغالی ۱۹۴۸، در تلاش برای ترسیم چهره‌ای جدید از کرانه باختری بوده و می‌گویند که خطری مشابه عملیات طوفان الاقصی، از مرزهای کرانه باختری متوجه صهیونیست‌هاست.

این تحلیلگر فلسطینی افزود: با وجود خدمات زیادی که تشکیلات خودگردان به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند و هماهنگی امنیتی این تشکیلات با دشمن، اما رژیم اشغالگر به دنبال نابودی همه فلسطینی‌ها بوده و فرقی میان سایر فلسطینی‌ها با تشکیلات خودگردان قائل نیست.

وی تصریح کرد: در اینجا ما باید به سابقه مقاومت در کرانه باختری ضد اشغالگری اشاره کنیم، از جمله انتفاضه سنگ، انتفاضه چاقو و حتی انتفاضه «آتش بازی». بنابراین صهیونیست‌ها هر کاری هم انجام دهند، نمی‌توانند مقاومت را در کرانه باختری سرکوب کنند.

وی درباره تسلیح گروه‌های مقاومت در کرانه باختری اظهار داشت: رسانه‌های عبری اینگونه تبلیغ می‌کنند که سلاح‌ها از ایران و از طریق اردن وارد کرانه باختری می‌شود؛ در صورتی که این ادعاها کاملاً دروغ است. واقعیت آن است که فلسطینی‌ها در کرانه باختری فاقد امکانات هستند و نمی‌توان قدرت نظامی آنها را با مقاومت در نوار غزه مقایسه کرد.

لازم به ذکر است که در ماه ژوئن، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارشی ادعا کرد که عملیات‌های قاچاق سلاح از اردن به کرانه باختری انجام می‌شود و این موضوع، توازن را بر هم زده است.

در آن زمان، این رسانه صهیونیستی به نقل از یک منبع ارشد ارتش اشغالگر مدعی شد که در سال ۲۰۲۳، ۳۸۱ قبضه سلاح در کرانه باختری کشف و ضبط شد، از جمله ۱۵۳ قبضه سلاح که از مرز با اردن وارد شده بود.

منبع مذکور ادعا کرد که در نیمه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۲۰۰ اسلحه از اردن به کرانه باختری وارد و کشف و ضبط شد و مشخص شد که این سلاح‌ها از مرز اردن قاچاق می‌شوند.

رسانه مذکور عبری تاکید کرد که برخلاف ادعاهای برخی طرف‌ها، منبع این تسلیحات، ایران نیست؛ بلکه باندهای صهیونیستی و فلسطینی هستند و به ویژه باندهای صهیونیستی به خاطر سود مالی بالایی که این عملیات‌های قاچاق دارد، دست به این کار می‌زنند.

به گفته منابع محلی، نیروهای اشغالگر در تاریخ ۱۰ جولای عملیات گسترده‌ای در کرانه باختری انجام داده و مغازه‌های فروش کود و مواد کشاورزی را مورد هدف قرار دادند و تعدادی از صاحبان آنها را به بهانه استفاده از این مواد و کود برای ساخت تجهیزات انفجاری، بازداشت کردند.