تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3771722
شناسه : 3771722
تاریخ :
ارزانی خودروهای وارداتی در بازار آزاد اقتصاد ایران: گزارش ایران‌خودرو مبنی بر حضور سه گروه عادی، مادران و فرسوده‌ها در طرح عرضه این شرکت قابل ‌توجه است. طبق اطلاعیه ایران‌خودرو در این دوره از ثبت‌نام متقاضیان تعداد پروفایل‌های تشکیل‌شده توسط متقاضیان ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۹۶۴ و تعداد متقاضیانی که در طرح عادی به بانک مراجعه و حساب وکالتی افتتاح کردند یک‌میلیون و ۷۰۳ هزار و ۶۳۳ نفر بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی خرید خودرو در طرح جدید عرضه، ۳ ‌میلیون و ۱۸۵‌ هزار ثبت‌نام‌کننده دستشان از این خرید خالی ماند. به‌طور حتم «تقاضای آنی» برای بیش از ۳ میلیون دستگاه خودرو در هیچ کشوری تجربه نشده است. آن‌چه مشخص است خودروسازان جهانی برای ادامه حیات و تقاضای بیشتر، به‌فناوری‌های نو روی آورده و در صحنه رقابتی، به‌خلق خودروهای شگفت‌آور پرداخته‌اند؛ این درحالی است که در ایران با توجه به‌سیاست‌های اتخاذشده، هر سال شانس متقاضیان برای دریافت خودروهایی که کمتر به فناوری روز دنیا مجهزند، کمتر از سال‌های گذشته می‌شود!

به‌نظر می‌رسد نه خودروسازی ما شباهتی به‌دیگر تولیدکنندگان جهانی دارد و نه بخش تقاضا در استانداردهای معمول قرار گرفته است. حدود ۵ سال از فروش توام با لاتاری خودرو می‌گذرد؛ اما سیاست‌ها باز هم بر حول یک مدار می‌چرخد و تغییری در آن حاصل نمی‌شود. عرضه اندک خودرو و تقاضای بالا در طرح جدید فروش خودرو، حالا حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده است. این‌که چرا تقاضای خودرو رشد چشمگیری به‌خود می‌بیند یا چرا برخی باید به‌خودرو با قیمت کارخانه دسترسی داشته باشند و عده‌ای دیگر مجبور به‌پرداخت از بازار با قیمت‌های کاذب باشند، سوالاتی است که همچنان بی‌پاسخ مانده است.

تصور کنید ۳ ‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای محصولاتی از یک شرکت خودروساز اقدام به‌ثبت‌نام کرده‌اند؛ ثبت‌نامی که افراد عادی تنها ۳۰ درصد از این فروش سهم دارند؛ افرادی که با مساعدت یا بی‌مساعدت بانک‌ها اقدام به‌دپوی ۲۳۰ میلیون‌تومان پول در حساب‌های خود کرده‌اند. در این بین افراد دیگری نیز سهم دارند. دارندگان خودروهای فرسوده هم در این عرضه اندک خودرو سهم دارند.

از طرفی حضور مادران برای دریافت خودرو از کارخانه به‌میزانی جذابیت دارد که ثبت‌نام آن‌ها همچون افراد عادی بالای یک‌میلیون نفر است. از این‌که مادران قصد سرمایه‌گذاری با رانتی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته دارند یا مصرف‌کننده واقعی هستند نمی‌توان آمار مشخصی ارائه داد؛ اما این‌که آمار تقاضای مادران نیز بالای یک‌میلیون نفر است، این شائبه را قوت می‌بخشد که قصد آن‌ها سرمایه‌گذاری است تا استفاده شخصی. از سوی دیگر خبر می‌رسد که بیشتر مادران فروش فوق‌العاده را انتخاب کرده‌اند که این به‌معنای نقدشوندگی بی‌دردسر خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

گزارش ایران‌خودرو مبنی بر حضور سه گروه عادی، مادران و فرسوده‌ها در طرح عرضه این شرکت قابل‌ توجه است. طبق اطلاعیه ایران‌خودرو در این دوره از ثبت‌نام متقاضیان، تعداد پروفایل‌های تشکیل‌شده توسط متقاضیان ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۹۶۴ و تعداد متقاضیانی که در طرح عادی به‌بانک مراجعه و حساب وکالتی افتتاح کردند، یک‌میلیون و ۷۰۳ هزار و ۶۳۳ نفر بوده است.

همچنین تعداد سفارش‌گذاری متقاضیان درمجموع ۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۱۲۹ مورد، تعداد سفارش طرح عادی یک‌میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۴۴ مورد، تعداد سفارش طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک‌میلیون و ۶۹ هزار و ۵۴ مورد، تعداد سفارش طرح فرسوده ۲۵۲ هزار و ۷۷۶ مورد و تعداد سفارش طرح برقی نیز ۶۹ هزار و ۸۵۵ مورد بوده است. علاوه‌بر این، ۸۰۷ هزار و ۳۰۵ نفر روش خرید از طریق پیش‌فروش را انتخاب کردند و تعداد متقاضیان روش فوق‌العاده نیز ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۶۴ نفر بوده‌ است.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هیوندای توسان (۲۰۲۳)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی و رشد قیمت یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سهند (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۰۵ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۸ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.
از طرفی قیمت رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش به ۶۵۸ میلیون‌تومان، رانا پلاس (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۶۱۵ میلیون‌تومان، تارا ۵ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش به ۷۴۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش به ۷۶۳ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۶۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۶۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۷۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان رسید.