تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3771685
شناسه : 3771685
تاریخ :
خودروسازانی که در خطر حذف از صنعت خودرو قرار دارند اقتصاد ایران: صنعت خودرو بسیار بی‌رحم است به‌طوری‌که طی سال‌های گذشته خودروسازان مشهور زیادی از بین رفته‌اند. پونتیاک، ساترین، مرکوری، اولدزموبیل و ساب شاخص‌ترین برندهایی بوده‌اند که یک زمانی در جاده‌ها دیده می‌شدند اما حالا خبری از آن‌ها نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حتی غول‌هایی همچون فورد و جنرال‌موتورز نیز در برهه‌ای از زمان با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و پایه‌های سلطنت آن‌ها متزلزل شده است. اما کدام شرکت‌ها قربانی بعدی این صنعت بی‌رحم خواهند بود؟ حذف برخی شرکت‌ها از بازار امری اجتناب‌ناپذیر است. داگ دمورو که یکی از محبوب‌ترین کانال‌های خودرویی یوتیوب را در اختیار دارد بر اساس اطلاعات موجود ازجمله سبد محصولات، تمایلات مشتریان و برخی فاکتورهای دیگر به چند خودروسازی که به احتمال زیاد شکست خواهند خورد، اشاره کرده است. ذکر این نکته مهم است که دمورو اساسا بر بازار خودرو آمریکا تمرکز کرده و بسیاری از برندهای این لیست در کشورهای دیگر عملکرد خوبی دارند و شانس حذف جهانی آن‌ها بسیار پایین است؛ بنابراین منظور از شکست این برندها، توقف عرضه خودروها در بازار آمریکاست.

آلفارومئو

اولین گزینه در این لیست آلفارومئو است. مانند بسیاری از خودروسازان اروپایی، ترکیب ترسناک فروش پایین و قوانین سختگیرانه در دهه ۹۰ میلادی باعث شدند آلفارومئو با بازار آمریکا وداع کند. بازگشت ایتالیایی‌ها به آمریکا بیش از دو دهه طول کشید و این برند با خودروهای 4C، جیولیا (Giulia) و استلویو در سال ۲۰۱۵ وارد این بازار مهم شد. خودروهای یادشده در آن زمان سروصدای زیادی به پا کردند اما در ادامه اوضاع چندان بر وفق مراد آلفارومئو نبود.

دمورو می‌گوید آلفارومئو رقیب مستقیم ب‌ام‌و محسوب می‌شود و در برهه‌ای از زمان نیز بسیار خوب عمل می‌کرد. او استلویو را تحسین کرده و از آن به عنوان شاسی‌بلندی با بهترین هندلینگ نام می‌برد. البته پیشرفت مداوم ب‌ام‌و به همراه تولید نسل جدید سری۳ باعث شد از رقیب ایتالیایی خود پیشی بگیرد.

ایتالیایی‌ها سبد محصولات خود را در سال‌های اخیر گسترش چندانی نداده‌اند هرچند یک استثنا وجود دارد به نام توناله که البته دمورو می‌گوید این خودرو در واقع همان دوج هورنت با نشان آلفارومئو است هرچند تفاوت‌هایی وجود داشته و از پلت‌فرم یکسان استفاده نمی‌کنند. با اینکه دمورو معتقد است آلفارومئو با سرمایه‌گذاری مناسب و سبد محصولات مشابه ب‌ام‌و می‌تواند موفق باشد اما خبری از سرمایه نیست و ظاهرا استلانتیس هم اهمیت زیادی به آن نمی‌دهد. مجموع این دلایل می‌تواند منجر به خروج مجدد آلفارومئو از بازار آمریکا شود.

بیوک

ریشه بیوک به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، شرکتی که جزو اعضای موسس جنرال‌موتورز بوده است؛ اما به‌رغم چنین میراثی، دمورو معتقد است نفس بیوک در آمریکا به شماره افتاده زیرا بازار نیازی به این خودروساز وجود ندارد. جنرال موتورز که مالک بیوک، جی‌ام‌سی، شورولت و کادیلاک است محصولات لوکس متنوعی را عرضه می‌کند و هریک از این برندها دارای سبد محصولات گوناگونی هستند؛ اما با اینکه بیوک کراس‌اوورهای مختلفی تولید می‌کند ولی هیچ‌یک از این خودروها پکیجی کامل ارائه نمی‌کنند. یکی از اعتقادات مشترک بین کارشناسان صنعت خودرو این است که علت ادامه تولید بیوک به عملکرد خوبش در بازار چین مربوط می‌شود هرچند باید گفت محصولات بیوک در چین تفاوت‌های زیادی با مدل‌های آمریکایی دارند. دمورو به تلاش‌های بیوک جهت بازسازی کامل در سال‌های گذشته اشاره می‌کند. ازجمله این تلاش‌ها می‌توان به ایجاد هویت جدید و هیجان‌انگیز اشاره کرد هرچند چنین چیزی واقعا جواب نداده است. مردم علاقه‌ای به این موضوع ندارند. این یوتیوبر پیشنهاد می‌کند بیوک از بازار آمریکا حذف شود و جنرال‌موتورز روی محصولات شورولت و کادیلاک تمرکز کند.

کرایسلر

کرایسلر یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آمریکایی است و بنابراین حضور آن در لیست موردبحث شاید عجیب به نظر برسد اما خیلی هم دور از واقعیت نیست. آن‌گونه که دمورو می‌گوید، نشان کرایسلر این روزها فقط روی یک خودرو یعنی مینی‌ون پاسیفیکا دیده می‌شود. تا چندی پیش پاسیفیکا در کنار سدان ۳۰۰ و یک مینی‌ون دیگر یعنی وویاجر عرضه می‌شد و با حذف این دو خودرو پاسیفیکا به تنها محصول با نشان کرایسلر بدل شده است. البته این خودرو عملکرد نسبتا خوبی دارد اما شاید با نصب نشان دوج روی پاسیفیکا و فروش آن با عنوان گرند کاروان، نیاز به کرایسلر کاملا از بین برود. او به زیرمجموعه‌های گوناگون استلانتیس اشاره کرده و حتی بین دوج و رم هم تمایز قائل می‌شود زیرا رم خود به یک برند برجسته بدل شده است. دمورو پیشنهاد می‌کند استلانتیس برندی همچون کرایسلر را حذف کرده و به‌جای آن روی دوج سرمایه‌گذاری کند.

فیات

بازهم برندی دیگر از استلانتیس! تاریخچه فیات پر از فراز و نشیب‌های جذاب ازجمله تملک فراری است. البته فیات در حال حاضر هیچ خودرو قابل‌توجهی را در آمریکا عرضه نمی‌کند و شاید همین امر باعث حذفش از این بازار شود. فیات واقعا فقط خودرو ۵۰۰ را در اختیار دارد و اگرچه ۵۰۰ در ابتدا عملکرد خوبی داشت اما حاشیه سود چنین خودروهایی پایین است و در بازار کنونی هم به فروش بالایی دست پیدا نمی‌کند. سایر خودروسازان درحال حذف خودروهای جمع‌وجور هستند و محصولاتی همچون میتسوبیشی میراژ و سوزوکی سوئیفت جای خود را به شاسی‌بلندهای پرفروش داده‌اند. فیات در سال‌های اخیر خودروهای دیگری همچون ۱۲۴ و نسخه‌های گوناگون ۵۰۰ را تولید کرده اما همان‌طور که گفته شد آمریکایی‌ها علاقه چندانی به خودروهای کوچک ندارند.

اینفینیتی

خودروهای لوکس آسیایی در بازار آمریکا فروش خوبی دارند. لکسوس به عنوان بازوی لوکس تویوتا همچنان پرفروش ظاهر شده و جنسیس هم که زیرمجموعه لوکس هیوندای محسوب می‌شود رکورد فروش جدیدی را ثبت کرده است؛ اما همین موضوع درباره اینفینیتی، زیرشاخه نیسان صدق نمی‌کند. دمورو می‌گوید اینفینیتی اوایل قرن ۲۱ عملکرد بسیار خوبی در آمریکا داشت اما در ادامه محصولات جذابی تولید نکرد و اوضاع وقتی بدتر شد که خودروهایی همچون G35 و FX پا به سن گذاشتند. او اینفینیتی را با برندهایی همچون لکسوس و بی ام و مقایسه می‌کند تا مشکلات این شرکت ژاپنی را برجسته کند. دمورو ادعا می‌کند شرکتی همچون لکسوس بدون صرف هزینه‌های سنگین، نسخه‌های دگرگون شده از خودروهای تویوتا را تولید می‌کند و به همین خاطر حاشیه سود بالایی دارد؛ اما نیسان و اینفینیتی نتوانسته‌اند چنین چیزی را عملیاتی کنند.

میتسوبیشی

میتسوبیشی در دهه ۹۰ میلادی و اوایل قرن جدید یکی از بهترین خودروهای رالی تاریخ را تولید می‌کرد. اگر پشت فرمان لنسر اوو نشسته باشید به سختی می‌توانید باور کنید این خودرو محصول میتسوبیشی فعلی است. متاسفانه دیگر خبری از لنسر نیست و شاید حتی خود میتسوبیشی هم از بازار آمریکا حذف شود. یکی از انتقادات اصلی کارشناسان به اوتلندر وارد می‌شود که اگرچه یکی از محصولات پرفروش این برند به شمار می‌رود اما دمورو می‌گوید این خودرو برای افرادی است که نمی‌توانند تویوتا راو۴ پرایم را خریداری کنند. به عقیده او، میتسوبیشی گزینه دوم خریداران است و هیچ خودروسازی نمی‌خواهد جای آن باشد. دمورو همچنین به موفقیت نسبی میراژ اشاره می‌کند و درعین‌حال می‌گوید این خودرو حاشیه سود بسیار پایین داشته و خیلی برای میتسوبیشی پول‌ساز نبوده است. جمع این مشکلات شاید باعث خداحافظی این برند ژاپنی از بازار شوند.

مینی

به‌رغم تحسین چندباره ب‌ام‌و، دمورو پیش‌بینی می‌کند زیرمجموعه ب‌ام‌و یعنی مینی هم به سرنوشت بدی دچار شود. این شرکت از اوایل قرن جدید جزو برندهای تحت تملک ب‌ام‌و است و اگرچه محصولات پیشین آن طرفداران زیادی داشته‌اند اما تبدیل محصولات قدیمی به شاسی‌بلندهای جدیدی همچون مینی کلابمن و کانتری‌من باعث شده است موفقیت‌های پیشین مینی تکرار نشوند. همچنین قیمت محصولات این خودروساز بالا رفته و این امر شاید تاثیر زیادی بر میزان فروش آن داشته باشد.