تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3771596
شناسه : 3771596
تاریخ :
نفخ معده یکی از مشکلات شایع در افراد بالای ۳۰ سال است اقتصاد ایران: شهرکرد-یک کارشناس طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از افراد بالای ۳۰ سال با مشکل نفخ معده درگیر هستند، گفت: تغذیه صحیح در رفع این مشکل تاثیر بسزایی دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مهدی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت تغذیه صحیح در برطرف کردن نفخ معده اظهار کرد: در حدود ۳۰ درصد از افراد بالغ بالاتر از ۳۰ سال عارضه نفخ معده مشاهده می‌شود.

این کارشناس طب سنتی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل نفخ معده مصرف توأم و هم‌زمان غذاهای خام و پخته است که اگر رعایت شود تعداد بسیاری از افراد از این مشکل رهایی می‌یابند.

وی غذا خوردن تند، نجویدن غذا، ریزه‌خواری، مصرف غذا در حالت سیری، تداخل غذایی و مصرف مواد نفاخ و خصوصاً مصرف آب در بین غذا و بلافاصله بعد از غذا را از دیگر علل نفخ و ورم معده عنوان و ادامه داد: اگر موارد ذکر شده رعایت شود تأثیر بسزایی در درمان این بیماری خواهد داشت.

قاسمی عنوان کرد: علاوه‌بر این راه‌های درمانی دیگری نیز برای رفع مشکل نفخ معده وجود دارد که مهم‌ترین آن مصرف دم‌نوش یا عرق هل به همراه عرق نعناع فلفلی است که باید قبل از غذا یا یک ساعت بعد از غذا میل شوند.

این کارشناس طب سنتی اضافه کرد: ترکیب پودر گلپر و سماق به میزان سه به یک یعنی سه پیمانه گلپر و یک پیمانه سماق از دیگر ترکیبات برای درمان عارضه نفخ معده است و ترجیحاً بهتر است قبل از غذا یک قاشق مرباخوری به همراه کمی آب مصرف شود.

وی تصریح کرد: افرادی که مدت زیادی است دارای نفخ معده هستند اگر دو هفته به‌صورت پی در پی از ترکیب سماق و گلپر استفاده کنند قطعاً مقدار زیادی از مشکلات‌شان رفع می‌شود.

قاسمی جوشانده ترکیبی زنجبیل و دارچین با چند پر گل محمدی را از دیگر مواد مؤثر برای درمان نفخ معده دانست و عنوان داشت: مصرف یک قاشق مرباخوری روغن بادام شیرین یک ساعت بعد از ناهار در این زمینه بسیار مهم است، اما اگر افراد یبوست دارند می‌تواند این روغن را صبح‌ها قبل از صرف صبحانه میل نمایند به‌طوری که با زمان میل صبحانه یک ساعت فاصله داشته باشد.

قاسمی با اشاره به اینکه استفاده از ترکیب عرق هل و عرق نعناع هنگام خواب نیز برای درمان نفخ معده مفید و مؤثر است، خاطرنشان کرد: عرق یا دمنوش بومادران به همراه عسل ترکیب دیگری است که در راستای درمان این بیماری بسیار تأثیرگذار است اگر افراد بتوانند از ترکیب عرق بومادران و عرق هل و کمی گلاب به همراه مقداری بارهنگ به‌صورت جوشانده در عصرها استفاده کنند تأثیر بسیاری دارد.