تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3771546
شناسه : 3771546
تاریخ :
چرا تامین سوخت جایگاه‌های شمالی کشور با مشکل مواجه شد؟ اقتصاد ایران: روزهای گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان‌دهنده صف‌های طولانی مقلبل جایگاه های سوخت بود، اتفاقی نادر که به دلیل تعدد سفرهای زمینی رخ داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مصرف بنزین در فصل تابستان جاری به حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. دولت سیزدهم با تأمین بنزین به موقع حتی با واردات اجازه نداد تا کمبودی در این زمینه در کشور ایجاد شود اما با تغییراتی که پس از آغاز به کار دولت چهاردهم در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی روی داد شاهد بودیم که در برخی از شهرهای کشور به خصوص مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و استان خراسان رضوی با کمبود عرضه بنزین مواجه شدیم و این موضوع موجب شد تا صف‌های عریض و طویل پشت برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت شکل گیرد.

ویس کرمی که سابقه حضور در مسند مدیریت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی را داشته و اکنون نیز دوباره به این جایگاه بازگشته است در واکنش به این اتفاق گفته است با توجه به تعطیلات طولانی مدتی که داشتیم شاهد ازدحام بیش از حد جایگاه‌های سوخت و ترافیک فوق سنگین در مبادی ورودی و جاده‌های مواصلاتی استان‌های شمالی بودیم.

وی ادامه داد مصرف بنزین در ۶ روز گذشته یعنی از شنبه ۱۰ شهریور تا پنجشنبه ۱۵ شهریور به شدت افزایش پیدا کرده و به ترتیب ۱۴۲، ۱۳۷، ۱۳۲، ۱۴۰، ۱۲۴ و ۱۳۶ میلیون لیتر در روز بود که میانگین مصرف روزانه بنزین در این ۶ روز هم ۱۳۵ میلیون لیتر ثبت شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به علت ترافیک فوق سنگین در جاده‌های شمال کشور، انتقال نفتکش‌ها از انبارهای نفت به جایگاه‌های سوخت با تأخیرهای طولانی مواجه شد؛ تصریح کرد به طوری که زمان انتقال سوخت به جایگاه‌ها بیش از ۵ برابر حالت عادی بود به ویژه که این اتفاق در استان‌های گیلان و غرب مازندران رخ داده است.

به گفته این مقام مسئول متأسفانه از قبل، ذخیره‌سازی کافی بنزین به ویژه در انبار نفت چالوس صورت نگرفته بود و افزایش ۶۰ درصدی مصرف بنزین در استان‌های شمالی در ۶ روز گذشته موجب شد تا شاهد تعطیلی مقطعی برخی از جایگاه‌های سوخت در استان گیلان و غرب مازندران باشیم.

نکته مهمی که باید به آن تاکید داشت است که پیش از این تغییرات مدیران وقت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به افزایش مصرف بنزین در استان‌های شمالی به خصوص خراسان رضوی اشاره کرده و هشدار داده بودند که مصرف بنزین در ایام اربعین و روزهای آخر ماه صفر افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

در همین رابطه شایان مرادی کارشناس انرژی با اشاره به وضعیت پیش آمده در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت در روزهای پایانی ماه صفر گفت: همواره در این ایام شاهد پیک مصرف بنزین در کشور هستیم و براساس جداولی که در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی از سنوات گذشته موجود است می‌شد پیش بینی کرد که در کدام مناطق کشور مصرف افزایش پیدا خواهد کرد به همین دلیل مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌توانستند پیش بینی کنند که در کدام استان‌ها مصرف بالا خواهد رفت و بنزین مورد نیاز تأمین شود.

وی ادامه داد: اینکه به عنوان مثال گفته شود از قبل این کار صورت نگرفته و یا ترافیک مانع از انتقال به موقع بنزین شده است عملاً برای مردمی که ساعتها در صف جایگاه‌های عرضه سوخت معطل باشند توجیه پذیر نیست و عملاً این یک نمره منفی برای مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی محسوب می‌شود.

این کارشناس انرژی ادامه داد: یک وقت ما از افزایش مصرف صحبت می‌کنیم که چرا بنزین در کشور زیاد مصرف می‌شود و یک وقت موضوع این است که بنزین باید به موقع تأمین شود که متأسفانه در روزهای اخیر ضعف تأمین به موقع بنزین مشهود بود که این موضوع باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: در هفته‌های آینده نیز دوباره شاهد پیک افزایش مصرف بنزین به دلیل بازگشایی مدارس هستیم که از هم اکنون مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی باید برای تأمین سوخت مورد نیاز فکر عاجل کنند تا شاهد کمبود بنزین در کشور نباشیم.