تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3771396
شناسه : 3771396
تاریخ :
«ترافیک» دستاویزی برای افزایش ۴ برابری کرایه رستم آباد به رشت اقتصاد ایران: رودبار- شهروندان رستم آبادی و مسافران مسیر رستم آباد به رشت در روزی که مسئولان هم به تعطیلات رفته بودند، پرداخت کرایه ۲۰۰ هزار تومانی برای این محور را تجربه کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: روزهای اخیر و تعطیلاتی که سپری شد با حضور سیل آسای مسافران و گردشگران به استان گیلان، اگرچه برای برخی‌ها آب و نان داشت و کسب و کارشان کمی رونق گرفت اما در مجموع حضور پرشمار و غافلگیرکننده مسافران به استان، چالش‌های ریز و درشتی برای گیلانی‌ها به همراه داشت که آن رامی‌توان به ترافیک طویل و شکننده، کمبود بنزین، پیاده رو و پارک خوابی‌های مسافران، پرسه بانوان و آقایان با لباس‌ها و ظاهر نامتعارف در شهر، ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها، اتمام زودهنگام مرغ و گوشت در فروشگاه‌ها و همچنین افزایش چشمگیر زباله در هر کوی و برزنی اشاره کرد.

آنطور که گزارش‌های میدانی می‌توان فهمید؛ حضور میلیونی گردشگران به گیلان فقط در عرض چند روز نه تنها آورده مالی برای مردم این استان نداشته بلکه به عنوان نعمتی به «نغمت» تبدیل شده است.

طبق گفته مسئولان راهداری گیلان بیش از ۵۰۰ هزار خودرو در چند روز اخیر و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو فقط در نیمه نخست شهریور روانه گیلان شده است، این آمار باید رونق اقتصادی و معیشت را برای گیلانی‌ها رقم بزند که بعید می‌دانیم این‌طور باشد.

از طرفی مسؤولان میراث فرهنگی گیلان هم آمار داده‌اند که در چند روز اخیر حدود ۵ میلیون مسافر و گردشگر وارد این استان شده‌اند و بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفرشب اقامت در مراکز اقامتی این استان به ثبت رسیده است، همه این آمارها نشان دهنده شکوفایی و رونق اقتصاد گردشگری گیلان است، اما آیا این آمارها با واقعیت‌های جامعه و اقتصاد واقعی استان مطابقت دارد که خود جای بحث و گفت وگوی مفصل است.

فرصت سوزی‌های گردشگری در گیلان

قرارگیری گیلان در نزدیکی پایتخت و استان البرز فرصت‌های گردشگری فراوانی را برای این استان فراهم کرده است و در طول ایام سال به ویژه در تعطیلات شاهد حضور پرشور پایتخت نشینان به استان خوش آب و هوا و دل انگیز گیلان هستیم، اما هر باره به جای استفاده حداکثری از این موهبت الهی و اجتماعی، شاهد فرصت سوزی‌های گردشگری هستیم که این قصور صرفاً متوجه یک سازمان و نهاد خاص نیست بلکه یک مجموعه به هم پیوسته باید زیرساخت‌هایی را فراهم سازی کند تا استان گیلان از فرصت حضور میلیونی گردشگران در مناسبت‌های مختلف بهره لازم را ببرد.

در این گزارش کاری به فرصت سوزی‌های گذشته نداریم چرا که تجزیه و تحلیل آن نیازمند سنجش کارشناسانه است که در این مجال نمی گنجد.

تعرفه‌ای غیرمتعارف برای مسیری کوتاه

حضور میلیونی گردشگران به گیلان و پشت بند آن ترافیک کلافه کننده در محورهای اصلی به ویژه مسیر رشت به امامزاده هاشم و ورودی استان در شهر رودبار، چراغ سبز و حاشیه امنی برای سو استفاده گران شد تا در سایه غفلت، عدم نظارت و سو مدیریت مسئولان، با نرخ گذاری ناعادلانه و خودسرانه حکمرانی کنند.

ماجرا از این قرار است، برخی راننده‌های خطی مسیر رستم آباد- رشت به بهانه ترافیک محور رشت به امامزاده هاشم، بهای کرایه این مسیر را ۴ برابر افزایش داده و این افزایش خودسرانه و نرخ گذاری ناعادلانه در سایه عدم نظارت مسؤولان ذیربط موجب نارضایتی مردم شد.

«بهنام محمدزاده» شهروند رستم آبادی که به همراه مادرش قصد رفتن به رشت دارد، در ایستگاه (رستم آباد به رشت) حاضر شده می‌گوید: چندین ساعت اینجا معطل شدیم و راننده‌های عبوری هم نرخ کرایه رستم آباد به رشت را ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند.

این شهروند رستم آبادی با گلایه از عدم نظارت مسئولان از نحوه عملکرد راننده‌های خطی می‌افزاید: کرایه رستم آباد به رشت ۵۰ هزار تومان بیشتر نیست اما برخی از راننده‌ها به بهانه ترافیک برگشت، نرخ کرایه را ۴ برابر افزایش دادند، این عدد و رقم منصفانه نیست.

مادر بهنام هم که از معطلی چندین ساعته کلافه شده می‌گوید: مسئولان باید در روزهای تعطیل و غیر تعطیل فعال باشند و به نحوه عملکرد رانندگان و ناوگان حمل و نقل عمومی نظارت داشته باشند.

این بانوی رستم آبادی با اشاره به تعطیلی ایستگاه مینی بوس در این شهر گفته: تعطیلی ایستگاه مینی بوس فرصت خوبی را برای رانندگان سواری فراهم کرده اما این افراد نباید از این موقعیت بحرانی پیش آمده سو استفاده کنند.

روزی که مسئولان هم «تعطیل» بودند

کمی آن طرف تر نظرم به یک زوج جلب شد که به همراه دو فرزندشان در کنار خیابان منتظر ماشین بودند، آنها هم دغدغه مشترکی داشتند.

«حامد اسماعیلی» پدر این خانواده رشتی که برای مهمانی به یکی از روستاهای اطراف رستم آباد آمده می‌گوید: خودروی خالی برای رفتن به رشت هست اما نرخ کرایه را چندین برابر اعلام می‌کند که برای خانواده چهارنفره این تعرفه نمی صرفد.

به گفته وی، با این نرخ گذاری خودسرانه ای که این افراد انجام داده‌اند برای رفتن به رشت برای خانواده ما ۸۰۰ هزار تومان آب می‌خورد که در این شرایط بد اقتصادی از توان ما خارج است.

خانم صفری همسر حامد هم می‌گوید: نبود نظارت کافی و غفلت مسئولان امر سبب شده تا در این شهر هر کس به خودش اجازه سو استفاده از مردم را بدهد.

این بانوی رشتی با اشاره به مسیر کوتاه رستم آباد به رشت معتقد است؛ تعرفه ۵۰ هزارتومانی هم برای مسیر رستم آباد به رشت زیاد است چه برسد به اینکه حالا این قیمت را به ۲۰۰ هزار تومان افزایش دادند.

«ترافیک» بهانه قشنگی نیست

«سبحان ابراهیم زاده» شهروند رستم آبادی می‌گوید: ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز مبرم مردم و شهروندان در همه ایام (تعطیل و غیر تعطیل) است و باید به سهولت و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.

این جوان رستم آبادی که ساماندهی ایستگاه رستم آباد به رشت را از مطالبات مهم شهروندان دانست و ادامه می‌دهد: با تعطیلی ایستگاه مینی بوس شهروندان به اجبار و از روی ناچار با سواری به رشت و سایر نقاط استان می‌روند و لذا می‌طلبد خط عبوری ویژه و ارزانی برای جابجایی مسافران تعریف شود.

ابراهیم زاده که از رفتار غیر حرفه‌ای برخی رانندگان مبنی بر افزایش بی ضابطه کرایه‌ها گلایه مند است، می‌گوید: مساله «ترافیک» بهانه قشنگی نیست تا برخی افراد با افزایش تعرفه‌ها خون مردم را در شیشه کنند.

وی که خواستار برخورد جدی با رانندگان سو استفاده گر شده گفت: شناسنامه دار کردن رانندگان خطی رستم آباد به رشت و ضابطه مند کردن حمل و نقل عمومی این مسیر بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

رانندگانی که به ۲۰۰ هزار تومان هم قانع نیستند

پس از شنیدن درد و دل‌های شهروندان و مسافران، سراغ تعدادی از رانندگان خطی مسیر رستم آباد به رشت رفتم، رانندگانی که به هیچ عنوان حاضر نبودند در روزهای پرترافیک و تعطیلات پایشان به رشت باز شوند، آنها معتقدند هزینه‌های استهلاک ساعت‌ها پشت ترافیک ماندن در مسیر رشت به امامزاده هاشم، ارزش مسافربری به رشت را ندارد و ترجیح می‌دهیم در این روزها اصلاً کار نکنیم.

برخی از این رانندگان حتی به قیمت نفری ۲۰۰ هزار تومان تا رشت هم قانع نبودند و اعتقاد داشتند که مسیر برگشت از رشت به رستم آباد باید ساعت‌ها در گلوگاه ترافیک سراوان به امامزاده هاشم معطل شویم و این معطلی چندین ساعته، ارزش رشت رفتن را ندارد.

جای خالی نظارت مسئولانه

اگرچه ترافیک در روزهای تعطیل در محور رشت به امامزاده هاشم ممکن است برای رانندگان خطی کمی سخت و عذاب آور و دارای استهلاک باشد، اما این مسائل نباید بهانه و دستاویزی برای سو استفاده شود.

داشتن ناوگان حمل و نقل ارزان و آسان حق مسلم هر شهروندی است، چه در روزهای پرترافیک باشد و یا چه در روزهای عادی؛ مسئولان و متولیان امر باید شرایطی را فراهم کنند تا اولاً جلوی این سو استفاده‌ها گرفته شود و در ثانی بستر انتقال مسافر و شهروند از شهری به شهر دیگر در تمام ایام فراهم شود.

تعرفه ۲۰۰ هزار تومانی برای مسیر رستم آباد به رشت در حالی از سوی برخی رانندگان در یک روز تعطیل مطرح و اجرا شد که مسئولان شهرستان رودبار در خواب غفلت به سر می‌بردند و چوب بی کفایتی مسئولان و عدم نظارت کافی بر ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهرستان را شهروندان و مسافران در راه مانده پرداخت کردند.