تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3771356
شناسه : 3771356
تاریخ :
‌ انتشار دستگاه‌های موسیقی ایران به آهنگسازی حسین علیزاده اقتصاد ایران: مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده ۳۱ شهریور ماه امسال رونمایی می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مجموعه که به نوعی نتیجه‌ی تلاش سالیان حسین علیزاده در زمینه‌ی موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است،‌ شامل 13 دستگاه و آواز موسیقی ایرانی می‌شود که در قالب 17 سی دی و 13 کتاب نت ارائه خواهد شد. «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده تلاشی است برای بقا و گسترش نغماتی که در طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند.

 

حسین علیزاده، آهنگساز، مؤلف و نوازنده‌ی تار و سه تار، در این اثر ضمن حفظ اصالت‌ها با رویکردی خلاق و پویا، الگوها و نغمه‌های موسیقی دستگاهی ایران را طوری ساخته و پرداخته است که می‌تواند برای همه‌ی علاقمندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد. او در مقدمه‌ی کتاب ضمن اشاره به این ویژگی آورده است: «‌در این مجموعه تلاش بر این است که نه تنها اهل فن، بلکه مردم علاقه‌مند نیز همه با این نغمه‌ها و آهنگ‌ها مانوس باشند و آن‌ها را به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی در ذهنِ خود محفوظ بدارند.»

حسین علیزاده ,

آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده است از ماه‌های پایانی سال 1399 و در بحبوحه‌ی شیوع ویروس کرونا آغاز شد و تا امروز تعداد 43 نفر نوازنده و خواننده در اجرای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف آن نقش داشته‌اند. اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای سهولت در یادگیری و به خاطر سپردن گوشه‌ها، به طور خاص به گونه‌ای سروده شده‌اند که نام هر گوشه در شعرِ آن جای گرفته است.

انتهای پیام/