تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3771319
شناسه : 3771319
تاریخ :
دلارهای منافقین در جیب جاوید رحمان اقتصاد ایران: دبیرکل بنیاد هابیلیان ضمن اشاره به حضور به‌اصطلاح گزارشگر پیشین سازمان ملل در گردهمایی منافقین، گفت: دغدغه اصلی جاوید رحمان و گزارشگران پیشین، همراهی با تروریست‌ها بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جاوید رحمان، به‌اصطلاح گزارشگر پیشین سازمان ملل در موضوع حقوق بشر در ایران به تازگی در گردهمایی گروهک تروریستی منافقین شرکت کرد.

گروهک تروریستی منافقین گردهمایی یادشده را به‌مناسبت گزارش ادعایی پایانی رحمان در سمت گزارشگر ویژه سازمان ملل با حضور شماری دیگر از چهره‌های همراه خود و معاند ایران برگزار کرد.

این به‌اصطلاح گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در آخرین روزهای حضور خود در این سمت، گزارشی ادعایی را منتشر کرد.

حضور به‌اصطلاح گزارشگر پیشین سازمان ملل در میان منافقین، آن هم در زمانی که ماموریتش در سازمان ملل پایان یافته، به‌طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

وضعیت تا جایی پیش رفته که حتی برخی افراد فعال در رسانه‌های فارسی‌زبان معاند نیز به حضور جاوید رحمان در نشست منافقین واکنش نشان داده‌اند؛ برخی از این افراد حتی موضوع دریافت پول از سوی رحمان برای شرکت در این نشست را مطرح کرده‌اند.

همچنین شرکت جاوید رحمان در گردهمایی منافقین واکنش معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر را نیز در پی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفت که جاوید رحمان خدمات متعددی به گروهک تروریستی منافقین کرده است و انتظار نمی‌رفت که در گردهمایی تروریست‌های منافق شرکت نکند.

جاوید رحمان کیست؟

جاوید رحمان، اصالتاً اهل پاکستان و کارشناس حقوق در دانشگاه برونل لندن است. رحمان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ رئیس دانشکده حقوق دانشگاه برونل و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ استاد حقوق در مؤسسه عدالت اجتماعی دانشگاه اولستر بود.

وی همچنین مدیریت مؤسسه مرکز امنیت، رسانه و حقوق بشر مرکز تحقیقات بین رشته‌ای دانشگاه برونل را نیز در کارنامه دارد.

جاوید رحمان در ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد / تیر ۱۳۹۷) از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌عنوان به‌اصطلاح گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر ایران انتخاب شد و تا ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد / تیر ۱۴۰۳) در این سمت باقی ماند.

وی در فاصله‌های سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به‌عنوان عضو کمیته هماهنگی دفتر رویه‌های ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز فعالیت کرد.

رحمان در دوره‌ای که به‌عنوان به‌اصطلاح گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران فعالیت می‌کرد، چندین گزارش ادعایی درباره وضعیت حقوق بشری ایران تدوین کرد.

حضور جاوید رحمان در گردهمایی منافقین استدلال ایران را مستند کرد

سید محمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) ضمن اشاره به حضور جاوید رحمان در گردهمایی منافقین در پاریس، گفت: حضور جاوید رحمان در گردهمایی منافقین درواقع بهترین اتفاقی بود که می‌توانست استدلال ایران را مستند کند؛ استدلال ایران همواره این بوده که اظهارات رحمان و به‌اصطلاح گزارشگران قبلی مبتنی بر ادعاهای تروریست‌ها، آدم‌کش‌ها و تبهکاران بوده است.

دبیرکل بنیاد هابیلیان با بیان اینکه ادعاهای جاوید رحمان هیچ مستند قابل قبولی ندارد، زیرا او هیچ‌گاه به سراغ قربانیان اصلی و واقعی تروریسم نرفته است، اظهار کرد: جاوید رحمان درست پس از پایان مأموریت خود در سازمان ملل در گردهمایی منافقین، گروهی که جز بدنام‌ترین گروه‌های تروریستی است، شرکت کرد.

هاشمی‌نژاد، تصریح کرد: گروهک منافقین دارای سابقه طولانی آدم‌کشی، اقدام‌های تروریستی و خیانت به مردم ایران در زمان جنگ تحمیلی را در کارنامه خود دارد.

وی با اشاره به اینکه جاوید رحمان با حضور در این گردهمایی آنچه را که ایران بارها و بارها خطاب به سازمان ملل درباره حقوق بشر می‌گفت، مستند کرد، عنوان کرد: شرکت رحمان در این گردهمایی اقدام درست ایران را در ممانعت از ورود او به کشورمان برجسته می‌کند.

همراهی با تروریست‌ها؛ دغدغه اصلی رحمان و گزارشگران پیشین

دبیرکل بنیاد هابیلیان در بخشی دیگر با بیان اینکه دغدغه اصلی جاوید رحمان و گزارشگران قبل از او، به‌جای جنایت‌ها و فجایعی که از سوی گروهک‌های تروریستی علیه مردم ایران انجام شده، صرفاً همراهی با تروریست‌ها و آدم‌کش‌ها بوده است، اضافه کرد: باید تاکید کنم که این گروهک‌های تروریستی که افرادی مانند جاوید رحمان با آن‌ها تعامل می‌کنند، نزد مردم ایران منفور و روسیاه هستند.

هاشمی‌نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر و بر اساس رویدادهای موجود، مشخص است که گزارش‌های افرادی مانند جاوید رحمان قابل اعتنا نیستند، بیان کرد: گزارش‌های مربوط به پیش از تعیین‌شدن جاوید رحمان به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز اعتبار نداشتند؛ جهان نیز به این موضوع واقف است که دست افرادی مانند جاوید رحمان از حقوق بشر کوتاه است.

وی ادامه داد: اینکه این گزارشگران به سراغ افراد و گرهک‌های تروریستی می‌روند برای ایران بسیار خوب است، زیرا این گروهک‌ها از نظر مردم کشورمان منفور و روسیاه هستند؛ حتی خود کشورهای غربی نیز در گزارش‌های خود به منفور بودن گروهک‌هایی مانند منافقین در میان مردم ایران اذعان کرده‌اند.

هاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه زمانی که دغدغه اصلی گزارشگر حقوق بشر همراهی با این نوع گروهک‌هاست، مشخص می‌شود که نمی‌تواند از حقوق بشر صحبت کند و حرف خاصی برای گفتن ندارد، اظهار کرد: منابع این گزارشگران چیزی جز ادعاهای واهی که این گروهک‌ها علیه ایران مطرح می‌کنند، نیست.

آیا رحمان برای شرکت در گردهمایی منافقین پول دریافت کرده است؟

دبیرکل بنیاد هابیلیان در ادامه درباره انتشار گزارش‌هایی پیرامون دریافت پول از سوی جاوید رحمان در ازای شرکت در گردهمایی منافقین، گفت: نخستین نقطه سیاهی که بر پیشانی کسانی که در این گردهمایی‌ها شرکت می‌کنند وجود دارد، این است که این افراد معمولاً در ازای شرکت در این نوع گردهمایی‌ها، مبالغی را دریافت می‌کنند.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه پیش از این نیز اشخاصی از کشورهای دیگر مانند آمریکا، از جمله جان بولتن در گردهمایی‌های منافقین شرکت کرده بودند و برخی از آن‌ها اشاره کرده‌اند که منافقین مبالغ زیادی را به آن‌ها پرداخت کرده‌اند، افزود: بر اساس برخی گزارش‌ها، جان بولتن برای سخنرانی در گردهمایی منافقین حدود ۴۰ هزار دلار دریافت کرده بود؛ نمونه دیگر نیز رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ و شهردار سابق نیویورک است.

به گفته وی، طبیعتاً زمانی که شخصی مانند جاوید رحمان در این گردهمایی‌ها شرکت می‌کند، احتمال دریافت مبالغی ازسوی او وجود دارد؛ این نوع افراد حاضر می‌شوند در مقابل دریافت پول، در نشست‌های منافقین شرکت و سخنرانی کنند.

مای ساتو راه جاوید رحمان را دنبال خواهد کرد

هاشمی‌نژاد همچنین در بخشی دیگر درباره آغاز فعالیت مای ساتو، به‌اصطلاح گزارشگر ویژه جدید سازمان ملل در موضوع حقوق بشر ایران معتقد است که گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران یک خط سیر خاص داشتند؛ با توجه به اینکه بسیاری از این محافل (مانند سازمان ملل) تحت کنترل کشورهایی مانند آمریکا هستند، احتمالاً مای ساتو نیز راه گزارشگر قبلی را دنبال خواهد کرد.

هاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه آمریکا و متحدان آن معمولاً به دنبال افراد ضعیفی مانند جاوید رحمان و گزارشگران قبل از او هستند که از آن‌ها به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر به نفع خود استفاده کنند، بیان کرد: غرب طبیعتاً افرادی را به‌عنوان گزارشگر ویژه منصوب می‌کند که بتواند آن‌ها را تحت امر داشته باشد.

دبیرکل بنیاد هابیلیان در پایان، گفت: بنابراین مهم نیست که چه شخصی به‌عنوان جایگزین رحمان، یا گزارشگران بعدی منصوب می‌شود؛ زیرا افرادی که تاکنون برای این موضوع انتخاب شده بودند، افراد مجهول‌الهویه بوده‌اند و پس از این نیز همین‌طور خواهد بود.