تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3771318
شناسه : 3771318
تاریخ :
از گلریزان خانوادگی تا جنبش نه به زباله اقتصاد ایران: یکی از ماموریت‌ها گروه‌های جهادی در کنار انجام امور خیریه تلاش برای فرهنگ‌سازی است. در این راستا آموزش اصول حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماند به مردم اهمیت ویژه‌ای دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ اکرم صادقی متولد سال ۱۳۵۳ تحصیل کرده در رشته کامپیوتر تا مقطع دیپلم و مسئول «گروه جهادی شهید مهدی صادقی» شهر اصفهان است. فعالیت این گروه از سال ۱۳۹۵ با برگزاری مراسم گلریزان آغاز شد. با بیست نفر از اعضا فامیل برای حل مشکل بانویی نیازمند دور هم جمع شده و مبلغی فراهم کردند و در حال حاضر در فضای مجازی گروهی با دویست و چهل نفر عضو دارند و توانسته‌اند کارهای خیر بسیاری انجام دهند.

مثلاً یک دستگاه اکسیژن برای فردی بیمار در شهر سمیرم تهیه کردند، چک فردی که فرزندش مبتلا به بیماری ام اس بود را پاس کرده و یا برای افراد نیازمند دارو خریداری می‌کردند. برای افراد ساکن در مناطق محروم نیز لباس تهیه کرده با پرداخت وام‌های خرد به نیازمندان مشکلات ابتدایی آنها را حل کردند.

از تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۰ پویشی با نام «نه به زباله» را آغاز کردند. در این پویش با حضور در مدارس و مساجد کار تفکیک و جداسازی زباله خشک از زباله تر را به شهروندان آموزش دادند. تا به جای آنکه مثلاً پوست میوه‌های خود را داخل سطل آشغال بریزند، آن‌ها را داخل سبدی جداگانه قرار داده و با استفاده از حرارت شوفاژ و بخاری و دیگر دستگاه‌های گرمایشی آنها را خشک کرده و از این مواد خوراکی برای دام‌های روستاییان تهیه کنند. آموزش‌های آن‌ها به صورت تصویری تهیه شده و شهروندان با تماشای آن‌ها متوجه می‌شوند که فرایند خشک کردن را چگونه انجام دهند تا میوه‌ها دچار کپک نشود. چون کپک باعث بروز بیماری در دام می‌شود و این بیماری به انسان نیز سرایت می‌کند.

خوشبختانه در اجرای این طرح مردم همکاری بسیار خوبی با این گروه انجام دادند و در نهایت با این پویش توانستند ۱۰ تن زباله را به خوراک احشام تبدیل کنند که دامداران نیز با دریافت این مواد بسیار خوشحال شدند.

اگر این طرح در کل کشور توسعه داده شود دیگر در بحث خوراک دام وابسته به خارج از کشور نخواهند بود و حجم زباله‌های شهری هم از نصف کمتر خواهد شد و شیرابه آلوده نیز تولید نخواهد شد. زیرا شیرابه‌ای که از زباله تولید می‌شود و عمدتاً محصول دفع غیر اصولی زباله‌هایی نظیر پوست میوه است؛ صد و هجده نوع بیماری تولید می‌کند.

این گروه جهادی درباره دفع ته سیگار هم به مردم آموزش می‌دهند که آن را در خیابان و معابر نیندازند. درباره آب خاکستری هم به مردم آموزش داده‌اند که چگونه می‌توانند از آب‌های استفاده شده نیز دوباره بهره‌برداری کنند تا صرفه‌جویی حاصل شود.

یکی دیگر از مباحث آموزشی کاهش استفاده از نایلون است. آن‌ها به مردم آموزش می‌دهند که چگونه با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای خریدهای خود را انجام دهند.

اهمیت بحث محیط زیست باید برای مردم تبیین شده و ذهنیت روانی و رفتاری مردم را نسبت به این مساله اصلاح شود. هر کدام از مردم باید یک داوطلب محیط زیست باشند و این مباحث را به خانواده و هم محله‌ای‌ها آموزش بدهند. در حال حاضر در شهرهای سمیرم، فریدون، چادگان، شاهین شهر و رهنان کار را توسعه داده‌اند.

در اصفهان مسجد علی آقا، محور این فعالیت است. درآمد این کار را هم در خیریه همان مسجد هزینه می‌کنند. مسجد تکیه در نصرآباد هم به همین ترتیب فعالیت می‌کند. در شاهین شهر بچه‌های مدرسه خودشان زباله‌ها را به این صورت جمع‌آوری می‌کنند. دامداران را هم پیدا کرده‌اند و کیلویی دو هزار تومان محصول خود را می‌فروشند که این رقم هم در نهایت صرف امور خیریه می‌شود. در سپاهان‌شهر هم این حرکت آغاز شده که امید است این پویش به یک سازمان مردمی در جهت حفظ محیط زیست استان و خدمت به نیازمندان تبدیل شود.