تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3771187
شناسه : 3771187
تاریخ :
رژیم کتوژنیک ممکن است کلسترول بد را افزایش دهد اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید نشان داد رژیم کتوژنیک کلسترول بد را افزایش می‌دهد و منجر به تغییراتی در میکروبیوم می‌شود که برای سلامت روده مضر است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید رژیم غذایی کتوژنیک را با رژیم غذایی با مقادیر کم قند افزودنی مقایسه کرد و نشان داد که هر دو رژیم باعث کاهش توده چربی در مقایسه با رژیم غذایی کنترل می‌شود.

با این حال، رژیم کتو با تغییرات متابولیکی منفی، مانند افزایش کلسترول بد و تغییرات در میکروبیوم روده همراه بود.

رژیم غذایی کم قند افزودنی برای سلامت کلی توصیه می‌شود. منبع معتبر سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که قندهای آزاد کمتر از ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی را تشکیل می‌دهند، زیرا با بیماری‌های مزمن ارتباط دارند.

مطالعات نشان داده است که کاهش مصرف قندهای آزاد به کاهش توده چربی کمک می‌کند. به طور مشابه، محدودیت کربوهیدرات، مانند رژیم کتوژنیک، یک روش کاهش وزن ثابت شده است که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

مطالعه جدید شامل ۵۳ شرکت کننده بود و به مدت ۱۲ هفته ادامه یافت.

دانشمندان همچنین دریافتند که در مقایسه با رژیم غذایی کنترل، رژیم کم قند و رژیم کتو به ترتیب ۲.۱ و ۲.۹ کیلوگرم توده چربی را کاهش دادند. آنها مشخص کردند که این کاهش وزن با تغییرات در فعالیت بدنی ارتباطی ندارد- همه گروه‌ها سطوح فعالیت مشابهی داشتند.

با این حال، دانشمندان دریافتند که رژیم کتو در مقایسه با رژیم کم قند و رژیم غذایی کنترل، سطوح کلسترول بد و سایر نشانگرهای مرتبط با خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. رژیم کتو همچنین با کاهش باکتری‌های خوب روده مرتبط بود.

در همین حال، رژیم غذایی کم قند آزاد این عوارض جانبی منفی را نداشت.

برخلاف رژیم‌های کم قند و کنترل، رژیم کتو به طور قابل‌توجهی بر میکروبیوم روده تأثیر گذاشت.

به طور خاص، آنها کاهش بیفیدوباکتری، یک باکتری "خوب" روده را یافتند. تعداد کاهش این گونه‌ها با افزایش خطرات مربوط به مشکلات متابولیک، ایمنی و روده مرتبط است.

بیفیدوباکتری ها همچنین ویتامین‌های مهم B و سایر ترکیبات را تولید می‌کنند که از سلامت کلی حمایت می‌کنند.

فیبر - کربوهیدراتی که دستگاه گوارش نمی‌تواند آن را تجزیه کند - باکتری‌های روده ما را تغذیه می‌کند. مصرف فیبر در رژیم کتو به شدت کاهش می‌یابد، که ممکن است توضیح دهد که چرا این الگوی غذایی بر میکروبیوم تأثیر می‌گذارد.