تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3771180
شناسه : 3771180
تاریخ :
نبود سردخانه و چوب حراج به دسترنج باغداران لرستانی اقتصاد ایران: خرم‌آباد - نبود سردخانه و همچنین صنایع تبدیلی، باعث شده تا دسترنج باغدارانی لرستانی با قیمت بسیار کم از سوی دلال‌ها به سایر استان‌ها صادر شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: درحالی‌که لرستان یکی از قطب‌های باغداری کشور محسوب می‌شود؛ ولی سهم این بخش استان در حوزه صادرات بسیار پایین است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

این امر نشان می‌دهد که استان لرستان با داشتن ظرفیت‌های بسیار بالا در حوزه باغداری و همچنین مرغوبیت و کیفیت بالای محصولات تولیدی باغی، هنوز در حوزه باغبانی و باغداری به آنچه مطلوب است، دست نیافته است.

ظرفیت‌های بدون استفاده در بخش باغداری

وجود ظرفیت‌های بدون استفاده بسیار در بخش باغداری موضوعی است که با وجود اقدامات و برنامه‌های ارائه شده، هنوز اقدام عملی مؤثری برای استفاده از این توانمندهای اجرایی نشده است.

توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تأمین نیاز کشور و استان به بسیاری از کالاهای اساسی، ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و رونق صادرات باشد، تحقق این امر نیازمند شکل‌گیری برخی زیر ساخت‌ها در تولید و فراوری محصولات باغی و تحول اساسی در بخش صنایع غذایی است.

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش باغداری و کشاورزی از جمله محورهای اساسی برای رونق این بخش است؛ اما در سال‌های گذشته توجه چندانی به راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام یا ایجاد واحدهای جدید در کنار مراکز تولید صورت نگرفته است.

سطح سردخانه‌های لرستان متناسب با میزان تولید نیست

محمدحسن کیانی فر مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، اظهار داشت: ۱۰ درصد از محصولات باغی لرستان در استان مصرف می‌شوند و مابقی به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شوند.

وی عنوان کرد: ۹۰ درصد از محصولات گلخانه‌ای لرستان صادراتی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سطح سردخانه‌های استان متناسب با میزان تولید نیست، عنوان کرد: این امر یک چالش به‌حساب می‌آید، به دلیل نبود سردخانه باغدار مجبور می‌شود که میوه و محصولات باغی را به قیمت ارزان به فروش برساند تا به استان‌های دیگر و سردخانه‌های استان‌های دیگر برای نگهداری ارسال شود.

میوه‌ها با قیمت بسیار کمی به سایر استان‌ها داده می‌شوند

کیانی فر، بیان داشت: در این راستا سود زیادی نصیب باغدار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین در بحث صنایع تبدیلی استان با چالش مواجه است، افزود: به طور مثال پنج تا شش هزار تن انار درجه سه داریم، بخشی از آن در داخل استان به‌صورت سنتی تبدیل به رب یا آب انار می‌شود، در این راستا به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان، علاوه بر انار، میوه‌های دیگری مانند سیب، زردآلو، هلو، شلیل و… با قیمت بسیار نازل و کم به سایر استان‌ها صادر می‌شود و یا اگر در صنایع خانگی تبدیل می‌شود، از کیفیت و بازار پسندی لازم برخوردار نیستند.