تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3770826
شناسه : 3770826
تاریخ :
قیام خونین ۱۷ شهریور مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی بود اقتصاد ایران: رشت- مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی گیلان گفت: قیام خونین ۱۷ شهریور مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد حسین صفوی پیش سخنران خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به رخدادهای سال ۱۳۵۷ و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: نهضت انقلاب اسلامی پس از کشتار ۱۵ خرداد سال ۴۲ به شکل جدی تداوم یافت و کسبه و بازاریان و فرهنگیان و سایر اقشار با سردمداری روحانیت، جریان انقلاب اسلامی را پیش بردند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان با اشاره به اهانت روزنامه اطلاعات به امام خمینی (ره) در سال ۵۶، عنوان کرد: به دنبال این اهانت، مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ قیام کردند و جمعی از تظاهرکنندگان به شهادت رسیدند و مردم تبریز، چله شهدای قم را برگزار کردند و چله‌های بعدی در دیگر شهرها برگزار شد تا به ۱۷ شهریور رسید.

حجت الاسلام والمسلمین صفوی واقعه سینما رکس آبادان را توطئه عوامل ستمشاهی برای منحرف کردن ذهن مردم از قیام‌های انقلابی در جای جای کشور دانست و تصریح کرد: هدف از این توطئه‌ها، ایجاد دوگانگی و تفرقه در بین انقلابیون بود.

وی با اشاره به شهادت غریبانه آیت الله سید مصطفی خمینی در نجف به دست مزدوران شاه، تصریح کرد: امام خمینی (ره) این حادثه را از الطاف خفیه الهی دانست که منجر به رونق حضور مردم در قیام‌های انقلابی شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان با بیان اینکه شاه و عواملش در دهه ۴۰ اقدام به برگزاری جشن‌های هنر شیراز کردند، گفت: بدترین و فجیع‌ترین عناصر ضد فرهنگی در جشن شیراز حضور داشتند و هزینه‌های بسیار سنگینی را بر ملت تحمیل کردند و بنا داشتند به جریان فرهنگ ستیز و اسلام ستیز در جامعه ایرانی رسمیت ببخشند.

روحانیت نهاد حافظ و مدافع دین و فرهنگ مردم است

وی روحانیت را نهاد حافظ و مدافع دین و فرهنگ مردم دانست و بیان کرد: رژیم ستمشاهی می‌خواست با سیطره جریان ضد فرهنگی در قالب هنر سینما و تئاتر، نهاد روحانیت را به عقب براند؛ مردم می‌دیدند که شاه رسماً در مقابل دین خدا ایستاده، اما پشت صحنه این حرکت ضد فرهنگی و ضد دینی، شاه تنها نبود و سرویس‌های امنیتی آمریکا و انگلیس و موساد و لیبرال‌ها آن را هدایت می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین صفوی با اشاره به قدرت لیبرال‌ها در داخل کشور، ادامه داد: جریان لیبرالی در پیوند با بهائیت، دین ستیزی به راه انداخته بود؛ البته هنور این جریان وجود دارد و موفق به ریشه کن کردن آنها که به فرموده امام، از شاه بدتر هستند، نشده‌ایم؛ در واقع هر ضعف و سستی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی در کشور ناشی از نفوذ و رخنه عوامل همین جریان است و دستشان در همه فتنه‌های تاریخ انقلاب آلوده است.
وی ۱۷ شهریور سال ۵۷ را مصادف با اول شوال و عید فطر دانست و اضافه کرد: آیت الله مفتح امام نماز عید در قیطریه تهران بود و جمعیت پس از نماز به سمت میدان ژاله که اکنون میدان شهدا نام دارد، حرکت کردند و در یک تظاهرات مسالمت آمیز، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را سر دادند؛ در واقع شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» مبنای قیام ۱۷ شهریور شد که در حنجره میلیونی مردم انعکاس یافت و پیام مهمی را به رژیم ستمشاهی منتقل کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را شعار قرآنی دانست و تصریح کرد: قرآن ما را به استقلال در همه حوزه‌ها اعم از فکری، سیاسی، علمی، کشاورزی، پزشکی، عمرانی و… دعوت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین صفوی با اشاره به آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة»، بر آمادگی، زمینه سازی و داشتن دست برتر و قدرت بازدارنده در همه ابعاد تاکید کرد و گفت: اسلام برای همه جنبه‌های داخلی و بین المللی برنامه دارد و توحید محور همه این برنامه‌ها است.

این استاد حوزه و دانشگاه قیام برای خدا را پر از سختی و مشقت دانست و عنوان کرد: مقصد انقلاب ما انسانی و اسلامی است و احیای تمدن اسلامی، آرزوی امام بود؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز شکل گیری تمدن نوین اسلامی را بدون هماهنگ کردن خود با عناصر اصلی ظهور و انتظار امکان پذیر نمی‌دانند، یعنی تلاقی ظهور و تمدن نوین اسلامی امری قطعی است.

وی پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان زمینه ساز یک حرکت بزرگ در جهان را مدیون شهدای ۱۷ شهریور دانست و بیان کرد: در قیام ۱۷ شهریور ۴۰۰۰ نفر به شهادت رسیدند؛ مردمی که هدفشان فقط خدا و تبعیت از ولی خدا خدا بود.

تاکید بر لزوم حساسیت نسبت به گناه مسئولان

حجت الاسلام والمسلمین صفوی، مقاومت و ایستادگی در راه خدا را شرط پیروزی دانست و اظهار کرد: باید دائماً در حال نصرت دین خدا و نصرت ولی خدا باشیم تا پیروزی نهایی نصیب ما شود.

وی با اشاره همسویی انقلاب اسلامی و ظهور در عصر آخرالزمان، عنوان کرد: سردار سلیمانی فرمود که تمام اوصاف یاران آخرالزمانی را در احوال رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌بینیم؛ انسان‌هایی که مانند پاره‌های آهن سخت و شکست ناپذیر هستند و هرچقدر فشارها بر آنها سنگین‌تر شود، مقاومت، ایستادگی، شجاعت، شهامت، پایمردی و خداخواهی آنان فزونی می‌یابد؛ این ویژگی در ملت ایران وجود دارد و دشمنان هنوز این را نفهمیده‌اند لذا تلاش می‌کنند تا با تهاجم فرهنگی بر قلب و ذهن ما اثر بگذارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان با بیان اینکه دشمنان برای بر هم ریختن تصمیم و محاسبه مسئولان تلاش می‌کنند، ادامه داد: دشمنان جنگ ادراکی و شناخته را آغاز کرده‌اند؛ اگر عدم تبعیت از دشمنان را در زبان و ظاهر و سبک زندگی مان عملی کنیم، پیروز می‌شویم و اگر امر به معروف و نهی از منکر را فراموش و جامعه را به حال خود رها کنیم، سست می‌شویم.

وی، غفلت از امر به معروف و نهی از منکر را موجب بزرگ شدن رخنه‌ها دانست که در نهایت سد ایران را می شکند و یادآور شد: مردم ایران برای نهی از منکر بزرگی به نام طاغوت قیام کردند و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز نیز بزرگترین معروف حمایت از نظام اسلامی و بزرگترین منکر، بی توجهی نسبت به نظام است.

حجت الاسلام والمسلمین صفوی با بیان اینکه دشمن موریانه وار وارد عمل شده تا بین مردم و انقلاب جدایی ایجاد کند، افزود: باید در امر به معروف و نهی از منکر، به اولویت بندی گناه آشکار و گناه پنهان بپردازیم و اولویت اول ما گناه آشکار است و نباید اجازه دهیم که قبح گناه در جامعه شکسته شود.

وی با تاکید بر لزوم حساسیت نسبت به گناه مسئولان، تاکید کرد: اگرچه گناه مسئولان باعث گناه همه جامعه می‌شود، اما باید مراقب گناه کف جامعه نیز باشیم، زیرا موجب سستی دین می‌شود.