تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3770813
شناسه : 3770813
تاریخ :
عامل وحدت امت اسلامی وجود پیامبر اکرم (ص) است اقتصاد ایران: اردبیل- امام جمعه موقت اردبیل گفت: امروز عامل اصلی وحدت امت وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) است که تاریخ زندگی آن حضرت، روشن و سیره عملی و گفتاری ایشان آشکار است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام صابر اکبری جدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل با گرامیداشت حلول ماه ربیع الاول اظهارکرد: ربیع الاول مناسبت بزرگ ولادت پیامبر اکرم (ص) را با خود دارد و ولادت پیامبر (ص) بزرگترین و باشکوه‌ترین پدیده همه هستی است.

وی خاطرنشان کرد: انسان اشرف مخلوقات و پیامبر (ص) اشرف انسان‌ها است که با خلقت انسان خداوند احسن الخالقین شد و در ولادت پیامبر اسلام (ص) معنا شد.

امام جمعه موقت اردبیل ادامه داد: معجزه جاوید خداوند یعنی قرآن کریم بر قلب نورانی ایشان نازل شد و اگر پیامبر نبود احدی شایستگی دریافت معارف الهی قرآن را نداشت و بشریت برای همیشه از این هدایت ربانی محروم می‌ماند.

حجت الاسلام اکبری جدی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) اعجاز بزرگ خلقت است و دریافت قرآن بخشی از ظرفیت وجودی اوست، تصریح کرد: پیامبر (ص) اگرچه رسول و حامل پیام‌های خداوند است ولی قرآن به صراحت خود او را بزرگترین پیام گویای خدا می‌داند و اطاعت از او را هم ردیف با اطاعت خدا ذکر می‌کند و بدون استثنا اطاعت از همه فرامین او را فرض و شرط ایمان می‌داند."اطعیوا الله و اطعیوا الرسول".

وحدت اسلامی نص صریح قرآن

امام جمعه موقت اردبیل با بیان اینکه پیامبر مانند فرماندهی است که با حکم الهی رسالت پیدا می‌کند و خود عین رسالت می‌شود که فرمان او فرمان خداست، تصریح کرد: وحدت اسلامی همواره به صراحت مورد تاکید قرآن بوده و پیامبر (ص) در سخن، عمل و توصیه آن را تجسم بخشیده است و با اعلام اخوت ایمانی میان همه مسلمانان، مناسبت اجتماعی انسان‌ها را مانند نسبت خونی قرار می‌دهد.در طول تاریخ اسباب تفرقه در جهان اسلام کم کم نهادینه شده و دشمن در گسترش و تثبیت آن کوشیده است.

حجت الاسلام اکبری جدی با تبیین عوامل وحدت مسلمان در تاریخ معاصر گفت: امروز عامل اصلی وحدت امت وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) است که تاریخ زندگی آن حضرت، روشن و سیره عملی و گفتاری ایشان آشکار است.

وی قرآن را پایه دیگر وحدت امت اسلامی دانست که از زبان مبارک پیامبر اکرم (ص) به مسلمانان خوانده شده و امروز تنها و تنها یک متن از قرآن در میان همه مسلمانان شناخته شده و می‌شود.

امام جمعه موقت اردبیل اضافه کرد: اعتقاد به توحید و خدای واحد که از طریق پیامبر (ص) و قرآن معرفی شده پایه دیگر وحدت مسلمانان است.

حجت الاسلام اکبری جدی اضافه کرد: ا گرچه به شیوه "انی" خداوند منشأ نزول قرآن و رسالت پیامبر (ص) اسلام است ولی از نظر "لمّی" ما هرچه از قرآن و توحید دریافت کرده‌ایم از شخص پیامبر (ص) گرفته‌ایم اینجاست که شخص و شخصیت پیامبر (ص) جایگاه اول را پیدا می‌کند.

دشمنان سعی در تبدیل وحدت به تفرقه دارند

وی رکن دیگر وحدت امت اسلامی را ولایت و محبت اهل بیت پیامبر (ص) اعلام اظهار کرد: این دو مساله مهم در قرآن به صراحت تطهیر شده‌اند و همه مفسران مصداق آن را در شأن نزول آیه تصریح کرده اند و پیامبر نیز به وضوح دو میراث گرانمایه را به امت اسلامی سفارش کرده است.

امام جمعه موقت اردبیل خاطرنشان کرد: در این میان جایگاه مولای متقیان امیر المومنین علی (ع) ممتاز است و همه فرق و مذاهب اسلامی او را تقدیس می‌کنند. کسی که پیامبر (ص) در آخرین سفر خود در حجة الوداع به صراحت او را امیر و ولی همه مسلمانان معرفی کرد و به فرمان خدا دین را اکمال و نعمت را تمام کرد.

حجت الاسلام اکبری جدی افزود: اگرچه دشمن همواره کوشیده عناصر وحدت را به عناصر تفرقه تبدیل کند حتی از چند روز اختلاف در روایت تاریخ ولادت او هم نگذشته است.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) که به صورت هوشمندانه انقلاب اسلامی را رهبری کردند، پیامبر اسلام (ص) را محور اصلی وحدت امت اسلامی قرار داده و حربه دشمنان را با اعلام هفته وحدت خنثی کردند.

امام جمعه موقت اردبیل ادامه داد: دعوت به وحدت تاکتیک انقلابی امام نبود بلکه استراتژی انقلاب اسلامی بود همچنان که راهبرد همه ائمه اطهار (ع)، بزرگان و فقهای اسلام بوده است چرا که توصیه اکید قرآن و شخص پیامبر (ص) به ویژه برای پس از درگذشت خود، وحدت امت بوده است.

عزت امت اسلامی بدون وحدت محقق نمی‌شود

حجت الاسلام اکبری جدی با تاکید بر اینکه عزت اسلامی بدون وحدت اسلامی محقق نمی‌شود، تصریح کرد: البته وحدت منافاتی با حق جویی مسلمانان و حق گویی علما و اندیشمندان ندارد زیرا روشن است که دعوت به تفرقه و نفرت پراکنی میان مسلمانان تنها از حلقوم باطل خارج می‌شود و از زبان شیطان جاری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله و موضوع امروز جهان اسلام قضیه فلسطین و غزه است، خاطرنشان کرد: جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری در سکوت دولت‌های مسلمان و با تمام وحشی‌گری انجام می‌گیرد و دنیا فقط به محکومیت لفظی و صوری بسنده می‌کند و عملاً تمام تجهیزات نظامی و اقلام مورد نیاز رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی تأمین می‌شود مجامع بین المللی کارآمدی خود را کاملاً از دست داده است.

امام جمعه موقت اردبیل گفت: بیش از ۴۰ هزار انسان مظلوم در برابر چشم آنها شهید می‌شوند که بیش از ۷۰ درصد آنها زنان و کودکان بی‌گناه هستند البته جریان بیداری ملت‌ها و مبارزه با ظلم در اکثر کشورها به ویژه در اروپا و در مجامع نخبگانی و دانشگاهی شروع شده است.

اگر بگوئیم اسرائیل به پایان رسیده است گزافه نیست

حجت الاسلام اکبری جدی ادامه داد: عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در تحولات منطقه و جهان شد و مسیری بی‌بازگشت برای نابودی رژیم سرطانی اسرائیل بود اگر بگوییم اسرائیل پایان یافته است سخن گزافی نیست چرا که در حال حاضر با حمایت تمام عیار آمریکا، انگلیس، فرانسه و با نفس مصنوعی زنده است.

وی اظهار کرد: اوضاع داخلی اسرائیل به شدت به هم ریخته و اختلافات بالا گرفته است قبل از ۷ اکتبر در اعتراضات روزهای شنبه نهایتاً ۱۰۰ هزار نفر تجمع می‌کردند ولی شنبه گذشته ۴۰۰ هزار نفر جمع شدند.

امام جمعه موقت اردبیل ادامه داد: سردرگمی نتانیاهو از حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا وضعیت او را متزلزل کرده است و تنها شانس خود را در ادامه جنگ می‌بیند جبهه مقاومت با وحدت ساحات به انسجام عملیاتی رسیده است و صرفاً به خاطر عدم گسترش جنگ تنها از ۱۰ درصد توانمندی خود بهره برده است مدیریت حکیمانه جبهه نبرد، اسرائیل را مجبور به جنگ فرسایشی نابود کننده کرده است.

حجت الاسلام اکبری جدی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون نفر سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده اند و بیش از ۹۰ درصد یهودی‌ها به امید امنیت به آنجا رفته اند و نه برای ثروت و امکانات؛ اسرائیل اگر نتواند کانون تهدید را کاملاً از بین ببرد دیگر وجود خارجی نخواهد داشت لذا آتش بس و پایان جنگ با این شرایط که هیچ هدفی از اهداف اسرائیل محقق نشده به معنی پایان عمر رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: بازی آتش بس فقط برای خریدن فرصت برای جنایات بیشتر اسرائیل است عملیات انتقام شهادت فرماندهان جبهه مقاومت توسط حزب‌الله شروع شده و براساس اعلام صریح مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران انتقام شهید هنیه قطعاً گرفته خواهد شد.