تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3770783
شناسه : 3770783
تاریخ :
نیازمند بازنگری در تخصیص آب در حوزه ارس هستیم اقتصاد ایران: ارومیه - استاندار آذربایجان غربی گفت: نیازمند یک بازنگری در تخصیص آب در حوزه ارس هستیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر جمعه، در آئین بهره برداری از چهار پروژه در زمینه شبکه آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در آذربایجان غربی افزود: سه حوضه آبریز در استان از جمله حوضه آبریز ارس، زاب و دریاچه ارومیه وجود دارد، ادر حوضه ارس با وجود بارندگی که وجود دارد نیازمند یک بازنگری در تخصیص آب هستیم چرا که کشاورزی و آب در این بخش جزو پیشران‌های توسعه منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب کشاورزی با اقناع کشاورزان تسریع شده و می‌تواند در رسیدن به اهداف این بخش بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

معتمدیان اضافه کرد: ساماندهی آب‌های مرزی از مهمترین پروژه‌هایی بود که در آذربایجان غربی از سال‌ها پیش آغاز شده است و شامل عملیاتی در ۶۲ هزار هکتار در اراضی شمالی و جنوبی استان می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۳ هزار هکتار از اراضی در جنوب استان و ۴۹ هزار هکتار در نواحی شمال شامل اجرای طرح‌های آبیاری هستند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: این طرح که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۹۵ آغاز شده است هم اکنون پیشرفت مطلوبی داشته و با اجازه رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌های دولت و برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی سرعت خوبی به خود گرفته است.

معتمدیان گفت: هم اکنون حضور هلدینگ‌های بزرگ کشاورزی و سرمایه گذاری در توسعه کشاورزی استان نقش بسزایی دارد و سه هزار هکتار از اراضی استان توسط هلدینگ‌های کشاورزی در قالب مزارع پسته و گردو کشت شده که موجب کاهش مصرف آب به میزان ۴۵ رصد و ارزش افزوده شده است.

وی با بیان اینکه در حوضه زاب امسال ۹۰۰ میلیمتر بارش داشتیم، ادامه داد: باید شرایط تخصیص آب برای بهره برداران و مردم را توسط تعاونی‌ها فراهم‌کنیم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است از ظرفیت مسؤولیت اجتماعی هلدینگ های بزرگ استفاده کنیم تا مردم بتوانند از خدمات و سرمایه گذاری‌های انجام شده بهره مند شوند.

وی ادامه داد: کشت محصولات پر آب بر توجیه اقتصادی ندارد و لازم است تکمیل طرح‌های نیمه تمام در این زمینه در ردیف اولویت‌ها باشد.