تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3770541
شناسه : 3770541
تاریخ :
هفته سخت اهالی فرهنگ؛ دو خبر درگذشت در یک هفته اقتصاد ایران: این هفته به واسطه درگذشت محمدعلی بهمنی و جلیل تجلیل برای اهالی فرهنگ و ادب، هفته سختی بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: دو روز تعطیلی وسط هفته باعث شد اخبار مهم و تاثیرگذار حوزه کتاب و ادبیات در این بازه زمانی، تعداد قابل توجهی نداشته باشند.

این هفته به دلیل درگذشت محمدعلی بهمنی و جلیل تجلیل، برای اهالی فرهنگ و ادب هفته سختی بود.

انتصاب دبیر جشنواره قصه‌گویی و حضور ایران با ۴۰۰ عنوان از ۶۴ ناشر در نمایشگاه کتاب مسکو نیز از جمله دیگر اخبار مهمی بودند که در این گزارش به آن‌ها می پردازیم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

درگذشت محمدعلی بهمنی

محمدعلی بهمنی غزلسرا و ترانه سرا آخرین ساعات شامگاه جمعه نهم شهریور از دنیا رفت.

درگذشت جلیل تجلیل

جلیل تجلیل پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران هم این هفته در ۹۰ سالگی درگذشت. وی متولد ۱۳۱۳ شمسی در تبریز بود.

تجلیل رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه تهران و عضو شورای پژوهشی دانشگاه تهران بوده است.

وی از علاقه‌مندان تحصیل به علوم دینی بوده و نیروی عشق او را در جوانی راهی حوزه علمیه تبریز کرد. پس از آن نیز با شوق فراوان پا به دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز گذاشت و یادگیری را آغاز کرد. او اواخر دهه ۴۰ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آمد و در کنار آموختن از اساتید دانشگاه تهران، در حوزه‌های علمیه قم و تهران، فلسفه، منطق و صرف و نحو آموخت.

انتصاب دبیر جشنواره قصه‌گویی

فرهاد فلاح رئیس بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی عالیه قوامی را به عنوان دبیر این دوره از جشنواره منصوب کرد.

فلاح در این حکم به سابقه و علاقه قوامی به جریان قصه‌گویی اشاره و او را به عنوان «دبیر بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی» معرفی کرده است.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو

مسعود احمدوند رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: در این نمایشگاه، غرفه ایران توسط رایزنی فرهنگی ایران با مساعدت خانه کتاب و ادبیات ایران برپا می‌شود و بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب از ۶۴ ناشر ایرانی با موضوعات «آموزش زبان فارسی، اسلام‌شناسی، کودک و نوجوان، ایران‌شناسی، هنر، ادبیات پایداری و مقاومت، ادبیات کلاسیک و معاصر» به علاقه‌مندان معرفی و عرضه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه همزمان با سی‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودکان نیز برپا می‌شود، برخی از کتاب‌های غرفه ایران به آثار منتشر شده توسط ناشران کشورمان در این زمینه اختصاص یافته است.