تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3770510
شناسه : 3770510
تاریخ :
نهنگ جاسوس روسیه ظاهرا به ضرب گلوله کشته شده است اقتصاد ایران: گروه‌های حامی حیوانات مدعی هستند که والدیمیر، نهنگ سفیدی که با عنوان «جاسوس روسیه» به شهرت رسیده بود، به ضرب گلوله کشته شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اوایل هفته‌ی جاری رسانه‌ها گزارش دادند که جسد والدیمیر، نهنگ سفید معروفی که به‌عنوان جاسوس روسیه به شهرت رسیده بود، در جنوب نروژ‌ پیدا شده است. اکنون مرگ نهنگ بدفرجام ظاهرا به معما تبدیل شده است؛ زیرا گروه‌های حامی حیوانات گمان می‌کنند که این حیوان به قتل رسیده است.

والدیمیر در سال ۲۰۱۹ به‌همراه افسار مخصوصی مجهز به پایه‌های دوربین در شمال نروژ رویت و موجب طرح این ادعا شد که ارتش روسیه، او را به‌عنوان جاسوس آموزش داده است. سپس با ترکیب واژه نهنگ به نروژی (hval) با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به نهنگ جاسوس لقب «والدیمیر» داده شد.

روز چهارشنبه، فقط چند روز پس از اعلام مرگ والدیمیر، دو گروه حامی حیوانات ادعا کردند که نهنگ سفید معروف، «به ضرب گلوله کشته شده است.» وان‌وال که خود را سازمانی غیرانتفاعی متعهد به محافظت از والدیمیر و انتقال او به جمعیت وحشی نهنگ سفید توصیف می‌کند، با انتشار پستی در اینستاگرام، خواستار تحقیقات جنایی براساس شواهد قانع‌کننده‌ای شد که مرگ نهنگ براثر شلیک گلوله را ثابت می‌کند.

به‌نقل از اینستاگرام وان‌وال، «چند دامپزشک، زیست‌شناس و متخصص پرتابه‌شناسی، شواهد جراحات والدیمیر را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که مرگ نهنگ، نتیجه‌ی عملی جنایتکارانه بوده است.» پست اینستاگرامی شامل تصاویری است که ظاهرا سوراخ‌ها و رگه‌های خون را روی بدن بی‌جان نهنگ نشان می‌دهند.

زن جوان در کنار جسد والدیمیر، نهنگ سفید معروف
رجینا هاگ، مدیر وان‌وال در کنار جسد والدیمیر.
OneWhale.org/AP

سازمان‌های حامی حیوانات شکایت خود را به پلیس ناحیه‌ی ساندنس در نروژ و اداره ملی مسئول تحقیق و تعقیب جرایم اقتصادی و زیست‌محیطی این کشور ارائه داده‌اند. به‌گزارش سی‌ان‌ان، پلیس نروژ دریافت درخواست تحقیق درباره مرگ والدیمیر را تایید کرده؛ اما هنوز معلوم نیست که آیا تحقیقات رسمی دراین‌باره آغاز خواهد شد یا خیر.

شبکه تلویزیونی دولتی نروژ (NRK) گزارش داد که جسد والدیمیر روز شنبه در خلیج ریساویکا در جنوب نروژ، توسط پدر و پسری که درحال ماهیگیری بودند، پیدا شده است. در آن زمان، سباستین استرند، زیست‌شناس دریایی به ان‌آرکی گفت هیچ آسیب خارجی عمده‌ای روی جسد حیوان به چشم نمی‌خورد و علت مرگ آن را نمی‌توان فورا تشخیص داد.

در سال ۲۰۱۹، کارشناسان به سی‌ان‌ان گفتند والدیمیر، حیوانی آموزش دیده است و شواهد نشان می‌دهد که از روسیه آمده است. یورگن ری‌ویگ، زیست‌شناس دریایی در اداره شیلات نروژ گفت افسار والدیمیر ظاهرا به‌صورت مخصوص ساخته شده و دارای پایه‌هایی برای دوربین‌های گوپرو در هر طرف است. درج نوشته‌ی «تجهیزات سنت پترزبورگ» روی گیره‌های افسار، به تقویت این نظریه که او از مورمانسک روسیه آمده و توسط نیروی دریایی این کشور آموزش دیده است، کمک کرد.