تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3770254
شناسه : 3770254
تاریخ :
ایجاد موزه فرش و بیمه قالیبافان مرکزی دستور کار نمایندگان است اقتصاد ایران: اراک-نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت:ایجاد موزه فرش و بیمه قالیبافان، دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی این استان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نادرقلی ابراهیمی ظهر پنجشنبه در آئین افتتاحیه دومین جشنواره فرش جیریا که در این روستا برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ ایران اسلامی وابسته به هنر است و هنر در دست مردان و زنان منطقه جیریا است به گونه‌ای که از چهار هزار نفر جمعیت این منطقه، ۲ هزار نفر بافنده فرش هستند.

وی افزود: با توجه به توانمندی استان مرکزی در حوزه فرش، وجود ۱۹ هزار بافنده در حالا حاضر در استان مرکزی بسیار ناچیز است و ضروری است موانع توسعه این هنر در استان مرکزی رفع شود و براساس اولویت بندی این تدابیری اندیشیده شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات موجود در مسیر توسعه هنر فرش بافی سبب شده جایگاه و ارزشمندی ابن هنر در کشور و استان نادیده گرفته شود.

ابراهیمی گفت: انتظار است زنجیره تولید فرش، قبل، حین و بعد تهیه شود و در صورتیکه نیاز به مصوبه مجلس و یا اعتبار است، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

ابراهیمی با اشاره به تاریخچه بافت فرش در ایران گفت: تاریخچه هنر فرش بافی در ایران مربوط به قبل از میلاد مسیح است و زمانی که فرش پاتریک در قطب کشف شد، نقوش هخامنشیان در آن مشهود بود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد موزه فرش و بیمه قالیبافان دستور کار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد، افزود: براساس اسناد اولین درآمد ارزی ایران از محل فروش، فرش و قالی در تاریخ ثبت شده و در گذشته ۱۰ میلیون نفر در ایران در زنجیره فرش فعال بودند اما اکنون فعالان این صنعت در این هنر بسیار کم شده است.

ایجاد موزه فرش و بیمه قالیبافان مرکزی دستور کار نمایندگان است

موانع صادرات فرش رفع شود

دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: درآمد ارزی ۴۰ میلیون دلار از محل فروش قالی و فرش، ناچیز است بلکه باید برای افزایش آن هنر قالیبافی را احیا کرد.

سید محمد جمالیان با تاکید بر رفع موانع صادرات فرش گفت: برای تحقق درآمد ارزی از محل فروش، باید موانع صادراتی رفع شود و متأسفانه در چند سال اخیر، جای فرش ایران در نمایشگاه فرش آلمان خالی بوده و باید این فرصت مجدد از سر گرفته شود.

وی گفت: بیشتر خریداران فرش ایرانی، اروپایی و آمریکایی هستند که در این راستا باید جذابیت ایجاد کرد و رنگ‌های فرش متناسب با سلیقه مصرف کننده باشد تا توان رقابت افزایش یابد.

وی با تاکید بر پیگیری بیمه قالیبافان روستای جیریا گفت: این مهم باعث دلگرمی و افزایش حس رقابت همچنین افزایش کیفیت کار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جشنواره فرش روستای جیریا از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه با ۲۵ غرفه از ساعت ۹ تا ۲۱ پذیرای علاقمندان است.