تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3770114
شناسه : 3770114
تاریخ :
اجلاس تراکیای تاریخی، تاثیر تمدنی ایران بر بلغارستان برگزار شد اقتصاد ایران: اجلاس تاثیر تمدنی ایران بر بلغارستان با پیشنهاد رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه اجلاس بین المللی ایران شناسی در صوفیه و با پیشنهاد رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان و پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی برای همکاری‌های علمی میان دو طرف پانزدهمین اجلاس بین المللی تراکیای تاریخی با محوریت روابط تمدنی و تأثیر پذیری تمدنی بلغارستان از ایران در شهر تاریخی کازانلاک برگزار شد.

پروفسور دانیل اوچارف عضو ارشد آکادمی ملی علوم بلغارستان و باستان شناس که ریاست علمی این اجلاس را بر عهده داشت، در سخنان ابتدایی نشست‌های علمی تخصصی ایران گفت: برگزاری اجلاس بین المللی ایران شناسی در صوفیه و ابتکار برگزاری اجلاس پانزدهم با موضوعیت ایران، کاری جدید بود که با همکاری مشترک و علاقمندی طرف ایرانی به انجام رسید. او با تقدیر از تلاش و پیگیری رایزن فرهنگی کشورمان در بلغارستان افزود این اجلاس می‌تواند ظرفیت همکاری علمی و نخبگانی میان دو کشور را افزایش دهد.

احمدی رایزن فرهنگی سفارت ایران در بلغارستان با ارائه مقاله علمی پژوهشی در خصوص نقش باورهای دینی و اعتقادی ایران باستان در بالکان و اروپا با محوریت میتراییسم ایرانی و تأثیر آن بر مدنیت فرهنگی و دینی اروپایی، گفت: دین ایرانی میترایی توانسته تأثیرات باستانشناسی و نیز فرهنگی و فکری زیادی بر فکر و فرهنگ غرب بجا بگذارد. این دین تأثیر خود را بر مناسک مسیحی و فرهنگ بالکان و همچنین غرب اروپا گذاشته است. فرهنگ ایرانی در طول هزاره‌های قبل و بعد از میلاد مسیح از شرق تا غرب، نفوذ فرهنگی و تفوق تمدنی داشته است و این نفوذ مثبت فرهنگی را در اشکال مختلف نشان داده است.

رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان با اشاره به داده‌های باستان‌شناسی نفوذ دین قدیم میترایی ایرانی را یکی از نمونه‌های این تأثیر گذاری دانست و گفت: آئین میترایی ایرانی بر سراسر زندگی اجتماعی اروپای قدیم تا دوران روم باستان تأثیر مستقیم داشته و پس از آن هم تا به امروز تأثیر غیر مستقیم و اثرات به جای مانده از آن را می‌توان به روشنی در ابعاد زندگی امروزی مردم در بالکان و اروپا دید.

وی افزود: شهر کازانلاک نه تنها شهر گل رز، بلکه شهر ادبیات و فرهنگ و تاریخ است، و می‌تواند در این زمینه ارتباط گسترده‌ای با ایران داشته باشد.

در این اجلاس همچنین یوسفی زشک باستان شناس ایرانی، که با هماهنگی رایزنی فرهنگی به صورت برخط به ارائه مقاله پرداخته بود، با اشاره به آخرین کشفیات باستان شناسی از معابد میترایی ایران منطقه مازندران و ساری گفت: تمدن ایرانی در قالب دین‌ها و فرهنگ‌های ایرانی به شکل گسترده‌ای در جهان غرب و از طریق مردم و مهاجران و جنگاوران منتقل شده است.

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با توجه به راهبرد سازمانی حضور تمدنی و علمی در منطقه بالکان، با توجه به ظرفیت‌های مشترک هویتی و فرهنگی، پس از مشارکت در برگزاری اجلاس بین المللی ایران شناسی در صوفیه، توسط دانشگاه سکلمنتس اخریدسکی صوفیه، همکاری در برگزاری این اجلاس توسط شهرداری و موزه تاریخ و شهرداری کازانلاک را در دستور کار قرار داده و پس از آن در اوایل ماه اکتبر حضور و مشارکت در اجلاس بین المللی ایران شناسی دانشگاه بخارست در رومانی را برنامه ریزی کرده است، تا بدین‌وسیله خط تمدنی و فرهنگی ایران در منطقه بالکان تبدیل به یک جریان علمی بالنده با محوریت ایران شناسی شود.

پروفسور توپالیلوف باستان شناس دیگر بلغار، و نیز استادی از کشور ایتالیا از دیگر سخنرانان این نشست ویژه بودند. در این اجلاس و به مناسبت سخنرانی افتتاح دکتر احمدی، شهردار شهر کازانلاک همراه با معاونان شهرداری شرکت، و از سخنرانی و حضور علمی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان تجلیل کردند.

شهردار کازانلاک در حاشیه این نشست ضمن تشکر از ابتکار رایزن فرهنگی کشورمان در بلغارستان برای فراهم کردن زمینه نشست مشترک تمدنی میان دو کشور در آستان انعقاد قرارداد خواهرخواندگی میان شهرهای کاشان و کازانلاک، این برنامه را محور همه همکاری‌های دو شهر در آینده خواند و خواستار حضور مستمر فعالیت‌های فرهنگی ایران در این منطقه تار یخی شد.

کازانلاک که در دوران باستان به عنوان سئوتوپولیس یونانی شناخته می‌شد، شهری در استان استارا زاگورا بلغارستان است. این شهر در وسط دشتی به همین نام و در دامنه رشته کوه بالکان در انتهای شرقی دره رز واقع شده است، ویکی از ۱۵ مرکز صنعتی بزرگ بلغارستان است و جمعیت آن بیش از پنجاه و چهار هزار نفر است.

این شهر به عنوان مرکز استخراج روغن گل رز در بلغارستان شناخته می‌شود و گل رز روغنی کازانلاک یکی از نمادهای ما پرآوازه این کشور به شمار می‌آید.

قدیمی ترین سکونتگاه در منطقه امروزی شهر، به دوران نوسنگی (هزاره ۶ تا ۵ پیش از میلاد) باز می‌گردد. در طول قرون چهارم و سوم پیش از میلاد این منطقه تحت سلطه پادشاه تراکیایی، سئوتس سوم بود و نقش مهمی در توسعه تاریخی تراکیه در دوران هلنیستی ایفا کرد. شهر باستانی تراکیایی سئوتوپولیس در نزدیکی کازانلاک کشف و در زمان ساخت سد کوپرینکا به خوبی مطالعه شد. در قرن چهارم پیش از می لاد نزدیک به پایتخت باستانی تراکیایی سئوتوپولیس و در نزدیکی، شهر مقبره‌ای باشکوه تراکیایی ساخته شد. این مقبره شامل یک آرامگاه کندوی آجری است، که نقاشی‌های دیواری از یک زوج تراکیایی در یک جشن تشییع آئینی را به تصویر می‌کشد. این مقبره در سال ۱۹۷۹ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در قرون وسطی این دره به عنوان مرکز اداری منطقه کرون، درآمد جایی که نجیب زاده، بلغاری الدیمیر (التیمیر) حکمرانی می‌کرد. پس از سال ۱۳۷۰ کازانلاک تحت سلطه عثمانی قرار گرفت. نام امروزی این شهر از واژه ترکی کازانلی ک گرفته شده است.

شهر امروزی کازانلاک در اوایل قرن پانزدهم میلادی تأسیس شد. این شهر ابتدا به عنوان یک قلعه نظامی برای محافظت از گذرگاه شیپکا ساخته شد و بعداً به شهری صنعتی با بیش از ۵۰ حرفه دستی از جمله، دباغی، مسگری، زرگری، بافندگی، کفاشی و البته کشت گل رز تبدیل شد. گل رز روغنی که از آسیای مرکزی از طریق ایران سوریه و ترکیه به این منطقه وارد شده بود، تمام شرایط مناسب برای رشد را در اینجا یافت - دمای مناسب، رطوبت بالا و خاک‌های سبک و جنگلی. روغن رز کازانلاک در نمایشگاه‌هایی در پاریس، لندن، فیلادلفیا، آنتورپ لیت و میلان جوایز طلا را به دست آورده است.پس از استقلال بلغارستان، صنایع دستی به دلیل از دست دادن بازارهای امپراتوری عثمانی رو به زوال، رفتند، اما صنایع نساجی هوافضا و نظامی توسعه یافتند.