تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3770069
شناسه : 3770069
تاریخ :
با استاندارد Ki به‌زودی کابل برق از لوازم آشپزخانه حذف می‌شود؛ آینده بی‌سیم اقتصاد ایران: با استاندارد جدید و نوآورانه‌ی Ki وسایل برقی آشپزخانه می‌توانند بی‌نیاز از کابل برق کار کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کنسرسیوم WPC اعلام کرد که مشخصات نهایی استاندارد انتقال قدرت بی‌سیم Ki را منتشر می‌کند که به لوازم کوچک آشپزخانه مانند توستر و مخلوط‌کن‌ اجازه می‌دهد بدون نیاز به کابل‌ برق کار کنند. استاندارد Ki هنوز برای مصرف‌کنندگان دردسترس نیست اما احتمالاً به‌زودی استفاده از آن ممکن خواهد شد، زیرا سازندگان لوازم برقی می‌توانند قبل از پایان سال ۲۰۲۴ محصولات خود را با استاندارد Ki به بازار عرضه کنند.

استاندارد Ki از اصلی به‌نام القای الکترومغناطیسی پیروی می‌کند که در آن میدان مغناطیسی برای تولید جریان الکتریکی استفاده می‌شود. شارژهایی با استاندارد Qi و Qi2 نیز از همین اصل پیروی می‌کنند؛ به‌کمک این شارژرها می‌توان گوشی‌های هوشمند و هدفون‌ها را با قرار دادن روی پد مخصوص، شارژ کرد.

استاندارد جدید Ki نیز برای انتقال بی‌سیم برق از القای الکترومغناطیسی استفاده می‌کند اما برخی تفاوت‌های کلیدی با Qi دارد.

در استاندارد Qi، برق تولید شده فقط برای شارژ باتری دستگاه‌های قابل حمل مثل گوشی‌ها به‌کار می‌رود. اما در استاندارد Ki، برق تولیدشده مستقیماً برای به‌حرکت‌درآوردن موتورها، المنت‌های گرمایشی و قطعات الکترونیکی دستگاه‌های بزرگ‌تر مثل توستر یا مخلوط‌کن استفاده می‌شود.

برای شارژ باتری گوشی‌ها، مقدار کمی از جریان برق بی‌سیم کافی است، اما لوازم آشپزخانه که کارهای سنگین‌تری مثل خردکردن، پختن و مخلوط کردن را انجام می‌دهند، به انرژی بسیار بیشتری نیاز دارند. به‌همین‌دلیل، در حالی که استانداردهای Qi و Qi2 حداکثر می‌توانند ۵ و ۱۵ وات برق منتقل کنند، استاندارد جدید Ki با استفاده از سیم‌پیچ‌های بزرگ‌تر، قادر است تا ۲۲۰۰ وات برق را به صورت بی‌سیم منتقل کند.

فناوری Ki می‌تواند قدرت را به صورت بی‌سیم از طریق موادی مانند گرانیت، کوارتز، مرمر و حتی چوب به ضخامت ۳٫۸ سانتی‌متر منتقل کند. مزایای استاندارد Ki می‌تواند باعث بازنگری در نحوه‌ی طراحی و استفاده از آشپزخانه‌ شود.

لوگو استاندارد Ki روی پیشخوان آشپزخانه
Youtube

وسایل آشپزخانه‌ای که با استاندارد Ki سازگار هستند، از طریق NFC با فرستنده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و تنها زمانی برق تولید می‌شود که وسیله‌ای در نزدیکی فرستنده قرار داشته باشد. اگر مثلاً یک مخلوط‌کن واژگون شود، جریان برق بلافاصله قطع می‌شود و فرستنده‌ها با قرار دادن اجسام فلزی مانند چاقو روی آن‌ها فعال نمی‌شوند.

مقاله‌ی مرتبط
  • پژوهشگران شارژ بی‌سیم از فاصله دور را ممکن کردند؛ آیا قدم بعدی بی‌نیازی کامل از شارژر است؟

فرستنده‌های Ki در برابر حرارت آسیب‌پذیرند و در نتیجه نباید در معرض حرارت قرار بگیرند. حتی اگر از یک ظرف مخصوص پخت‌وپز روی پیشخوان استفاده می‌کنید، استاندارد ایجاب می‌کند که کف ظرف عایق‌بندی اضافی داشته باشد تا از داغ شدن بیش‌از حد پیشخوان جلوگیری شود.

چندین تولیدکننده از جمله Philips و Midea عضو کنسرسیوم WPC هستند و انتظار می‌رود به‌زودی محصولات جدیدی با پشتیبانی از استاندارد Ki روانه‌ی بازار کنند.