تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3770022
شناسه : 3770022
تاریخ :
کدام نوع ریزش مو نگران کننده است؟ اقتصاد ایران: آیا موهای شما خشک و شکننده شده‌اند؟ آیا می‌خواهید بهتر از موهایتان مراقبت کنید و درباره ارتباط میان وضعیت موهایتان و سلامتی جسمی خود چیزی نمی‌دانید؟

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو از واشنگتن پست، اکثر متخصصان پوست موافقند که اولین قدم برای داشتن موی سالم، داشتن پوست سر سالم است. نحوه مراقبت از پوست سر می‌تواند بر سلامت موهای شما در هر سنی تأثیر بگذارد. قدم اول برای تضمین سلامتی موهایتان استفاده از محصولات مراقبت از موی ملایم و بدون سولفات است. حتما دقت کنید که شامپو بر روی پوست سرتان به آرامی ماساژ دهید و از آب بیش از حد گرم یا سرد برای شستن موهایتان استفاده نکنید.

تعداد دفعات شستن موها در هفته نیز برای سلامت مو بسیار مهم است، اما تعداد دفعات مناسب به فرد بستگی دارد. مهم این است که حتما از شستشوی روزانه موهای خود جلوگیری کنید، زیرا چربی پوست سر را از بین ببرد در نتیجه باعث شکنندگی مو و خشک شدن بیش از حد پوست سر می‌شود.

از سوی دیگر، نمی‌خواهید زمان زیادی را بدون شستن موهایتان بگذرانید، زیرا ترشح بیش از حد چربی در پوست سر در نهایت می‌تواند پوست را تحریک کند.

تمام شرایطی که بر پوست سر و سلامت مو تأثیر می‌گذارند در طول زمان تغییر می‌کنند؛ بنابراین اگر از وضعیت سلامتی موهایتان راضی نیستید سعی کنید روتین شستشو و مراقب از موهایتان را تغییر دهید.

موهای شما چه چیزی درباره سلامت جسمی شما می‌گوید؟

ریزش یا نازک شدن مو

با افزایش سن، موهای به طور طبیعی در مردان و زنان نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. این تغییرات کاملا طبیعی هستند، اما به این معنا نیست که هیچ چاره‌ای برای آن وجود ندارد.

ماینوکسیدیل موضعی در ریزش مو موثر است، اما برای مشاهده نتایج احتمالی باید حدود شش ماه از آن استفاده کنید. مطالعات همچنین نشان داده است ماینوکسیدیل خوراکی نیز می‌تواند برای برخی افراد موثر باشد.

سایر علل ریزش مو، بیماری‌های خود ایمنی مانند آلوپسی یا استفاده از داروهای خاص است. ریزش موی ناشی از مصرف دارو تقریباً همیشه قابل برگشت است، زیرا فقط مرحله رشد موها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.. نحوه حالت دادن به موها نیز با ریزش مو مرتبط است: سفت بستن موها یا استفاده از اتو مو یا فر مو همگی در ریزش مو تاثیر دارند.

در نهایت، برخی از عفونت‌ها نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند؛ برای مثال ریزش موی سکه‌ای می‌تواند نشانه‌ای از عفونت قارچی پوست سر باشد.

موهای زبر و خشک

بیماری تیروئید، هم پرکاری و هم کم کاری تیروئید، می‌تواند منجر به تغییر در بافت مو، افزایش شکستگی و ریزش مو شود. این معمولاً با علائم دیگری از اختلال عملکرد تیروئید همراه است که می‌تواند شامل تغییر در عادات روده و حتی ضربان قلب یا فشار خون باشد. کمبود مواد مغذی، مانند ویتامین دی، آهن یا فولات، ممکن است با زبر شدن، ریزش و خشکی مو مرتبط باشد.

موهای سفید زودرس

برخی از سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های مو حاوی ملانین هستند که رنگدانه‌های مو را تامین می‌کند. بسیاری از افراد با افزایش سن این سلول‌های بنیادی را از دست می‌دهند. اینکه سفید شدن مو تا چه حد و با چه سرعتی پیش برود عمدتاً توسط ژنتیک شما تعیین می‌شود. با این حال مطالعات نشان می‌دهد ترک کردن سیگار و عدم استفاده از مشروبات الکلی سرعت ریزش و سفیدی مو را کاهش می‌دهد.

به نظر می‌رسد استرس نیز نقش مهمی در سفید شدن موها دارد، اما نگران نباشید، قرار نیست تمام موهایتان یک شبِ سفید شوند.

ریزش مو چقدر طبیعی است؟

انسان‌ها حدود ۵ میلیون فولیکول مو در تمام بدن خود دارند. در حالی که ۸۰ تا ۹۰ درصد موهای ما در مرحله "رشد" چرخه زندگی خود هستند، هر مو در نهایت در پایان چرخه وارد دوره ریزش می‌شود. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما به همین دلیل، ریزش حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تار مو در روز از پوست سر طبیعی است.

در بیشتر مواقع، تغییراتی که در موهایتان احساس می‌کنید هیچ چیز ترسناکی نیست. با این حال اگر موهای شما به صورت سکه‌ای شروع به ریزش کرد یا پوست سرتان قرمز و تحریک شده به نظر می‌رسد، با پزشک مشورت کنید.

ریزش بیش از حد مو ممکن است نشانه‌ای از تلوژن افلوویوم نیز باشد، وضعیتی که در آن حداقل نیمی از موی سر از مرحله "رشد" خارج شده و به راحتی از پوست سر کشیده می‌شود. تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن مقدار استرس زیادی مانند جراحی یا سوءتغذیه تجربه می‌کند.