تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3770013
شناسه : 3770013
تاریخ :
رییس سازمان بهزیستی را شما معرفی کنید اقتصاد ایران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی اصلی سازمان بهزیستی در دوره جدید تصمیم گرفت از عموم مردم و مددجویان بهزیستی بخواهد در انتخاب رئیس سازمان بهزیستی مشارکت داشته باشند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، اغراق نیست اگر بگوییم سازمان بهزیستی مدت‌ها است متولی ندارد، حتی پیش از سانحه بالگرد رئیس جمهور سیزدهم، این سازمان با انبوهی از مشکلات و درخواست‌ها از سوی مددجویان مواجه بود اما قادر به حل بسیاری از این مشکلات نبود.

صولت مرتضوی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای پایانی مسئولیت خود از کارگران و بازنشستگان حلالیت طلبید زیرا به صورت مستقیم بر معیشت آنان اثرگذار بود؛ با این حال در زمان وی مددجویان بهزیستی هم که به صورت غیرمستقیم نیازمند سیاست‌های حمایتی او و وزارت‌خانه اش بودند از چنین حمایتی محروم شدند.

یکی از دغدغه‌های اصلی مددجویان بهزیستی حق بسیار اندک پرستاری بود؛ کمک هزینه معیشت معلولان و مددجویان بهزیستی آن قدر در این دو سال اخیر پایین بود که پای مددجویان بارها به سازمان بهزیستی و دیگر سازمان‌های حمایتی باز شد تا مگر از راه دیگری بتوانند اندکی پول برای سپری کردن روزگار خود به دست آورند.

از سوی دیگر در دو سال گذشته سازمان بهزیستی هیچ گاه به سوالات و گلایه‌های مردمی پاسخی نداد؛ مسئولین و مشاوران سازمان به تبعیت از رئیس خود، علی محمد قادری و با حمایت صولت مرتضوی سیاست سکوت را در پیش گرفتند و تنها در مواقع افتتاح یا آغاز به کار یک مجموعه از آنان خبری می‌شد.

سازمان بهزیستی در دو سال گذشته سیاست سکوت و قطع ارتباط با رسانه‌ها را در پیش گرفت تا کمتر مشکلات و نارسایی‌ها بازتاب داده شود.

خبرگزاری مهر بیش از ۱۰ بار تقاضای انجام مصاحبه و پیگیری سوالات خود را با مسئولان بهزیستی در میان گذاشت اما هر بار با سکوت آنان مواجه شد.

در این زمینه متأسفانه افرادی هم که در سال‌های قبل صدای مددجویان بهزیستی بودند؛ به دلایل نامعلومی تصمیم گرفتند سیاست سکوت را اتخاذ کنند.

کمک اندک دولت به مددجویان بهزیستی بیشتر می‌شود؟

با وجود اینکه بهزیستی در دولت سیزدهم توانست پشت نوبتی‌های حمایتی خود را صفر کند و تا مدتی هیچ مددجویی از خدمات بهزیستی محروم کامل نبود و بیش از ۵۰۰ هزار نفر وارد چرخه مستمری بهزیستی شدند؛ با این حال مبلغ مستمری از ۵۴۰ هزار تومان شروع شده و در صورت معلولیت شدید تا یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می‌رسید.

حق پرستاری هم که حدود دو میلیون تومان بود؛ آن قدر پایین است که معمولاً خانواده‌هایی که یک معلول شدید در خانه دارند؛ ناچار می‌شوند خود از معلول خود پرستاری کنند زیرا حق پرستاری به هیچ وجه کفاف هزینه‌های درمان و مراقبت را نمی‌دهد.

در این میان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان همچنان نیازمند همکاری دولت، وزارت خانه‌هایی همچون وزارت بهداشت، وزارت راه، وزارت آموزش و پرورش و نهادهایی همچون شهرداری است؛ بسیاری از نهادها در اجرای وظایف خود نسبت به مددجویان کوتاهی کردند و هیچ دستگاهی نیست که به طور کامل تعهدات خود را عملی کرده باشد. با این حال سهمی برخی دستگاه‌ها در عمل به تعهداتشان بیشتر و برخی دیگر بسیار اندک بوده است.

از سوی دیگر در حالی که بر اساس قانون باید آزمون استخدامی ویژه معلولان هر ساله برگزار شود و سه درصد از نیروی انسانی سازمان‌ها و نهادها به مددجویان بهزیستی اختصاص یابد؛ به جز آموزش و پرورش کمتر دستگاهی به صورت جدی وارد جذب و استخدام مددجویان شده است.

ثبت نام برای آزمون استخدامی ویژه معلولان برای اولین بار سال گذشته آغاز و امسال برگزار شد اما هنوز اکثریت برگزیدگان آن به محل کار نرفتند و حقوقی دریافت نکردند.

حال سوال اینجاست که سازمان بهزیستی در دوره آتی خود قرار است چگونه سازمان‌ها و دیگر نهادها را مجاب به استخدام و جذب نیروی معلول و مددجوی خود می‌کند.

از سوی دیگر این سوال مطرح است که به دلیل کمبود اعتبارات و هزینه‌های سنگین بودجه‌ای، بهزیستی چکونه می‌تواند رقم بسیار اندک حق پرستاری و مستمری را افزایش دهد.

این بار شما رئیس سازمان بهزیستی را انتخاب کنید

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی اصلی سازمان بهزیستی در دوره جدید خود تصمیم گرفت طی یک فراخوان، از عموم مردم و مددجویان بهزیستی بخواهد در انتخاب رئیس سازمان بهزیستی کشور مشارکت داشته باشند.

متن فراخوان

در راستای اهداف دولت و به منظور شایسته گزینی و عدالت در مناصب، ایجاد زمینه شکوفایی استعدادهای برتر، تقویت وفاق، افزایش مشارکت مردم و نخبگان در مدیریت کشور، بدین وسیله از تمامی بانوان گرامی و آقایان ارجمند که واجد شرایط عمومی ذیل برای تصدی ریاست سازمان بهزیستی کل کشور هستند، دعوت به عمل می‌آید تا مشخصات فردی، سوابق علمی و اجرایی خود (رزومه) را به آدرس الکترونیک درج شده در این فراخوان تا پایان وقت اداری روز سه شنبه بیستم شهریورماه ۱۴۰۳ ارسال فرمایند. بدیهی است به موارد ارسال شده پس از تاریخ مقرر رسیدگی نخواهد شد.

شرایط عمومی احراز سمت ریاست سازمان بهزیستی

- دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد

- فارغ التحصیل رشته‌های مرتبط با مأموریت‌های سازمان اعم از علوم انسانی (علوم اجتماعی، علوم اقتصادی،..، توان بخشی، پزشکی، پزشکی اجتماعی و....)

- دارای حداقل ۱۰ سال سابقه مدیریتی مؤثر در سازمان بهزیستی و یا حوزه‌های مرتبط با سازمان (بدیهی است افراد بازنشسته امکان تصدی این پست را ندارند)

شایان ذکر است از کسانی که شرایط اولیه احراز را دارا باشند، درخواست خواهد شد تا برنامه‌های خود را ارسال نمایند و از ایشان به منظور گفتگو پیرامون سوابق و برنامه‌ها دعوت به عمل خواهد آمد.

آدرس الکترونیک: farakhan.beh@mcls.gov.ir

خبرگزاری مهر آماده است برنامه‌ها و پیشنهادات افراد واجد شرایط و فعالان این حوزه را بر اساس مسئولیت اجتماعی خود منتشر کند تا شاید هر چه زودتر باری از انبوه مشکلات و دغدغه‌های مددجویان بهزیستی کاهش یابد.