تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3769989
شناسه : 3769989
تاریخ :
سفارش ساخت ۴۲ کشتی فله‌بر توسط خط کشتیرانی چین اقتصاد ایران: شرکت کشتیرانی کاسکو چین قرارداد سفارش ساخت ۴۲ کشتی فله‌بر به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار را با شرکت‌های داخلی منعقد کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از Offshore Energy، شرکت کشتیرانی کاسکو چین قرارداد سفارش ساخت ۴۲ کشتی فله‌بر به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار را با شرکت‌های داخلی منعقد کرده است. قرارداد ساخت این تعداد کشتی فله‌بر از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون، بزرگترین قرارداد این شرکت محسوب می‌شود که آن را به یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت کشتیرانی تبدیل کرده است.

براساس این گزارش، صنایع سنگین کاسکو مسئولیت ساخت ۲۰ کشتی فله‌بر و شرکت تابعه CSSC Chengxi Shipyard مسئولیت ساخت ۲۲ کشتی دیگر را برعهده دارند. براساس این قرارداد، پنج فروند کشتی ۶۴۰۰۰ تُنی، دو کشتی ۸۲۰۰۰ تُنی و ۳۵ کشتی ۸۰۰۰۰ تُنی با ارزش کل سفارش بیش از دو میلیارد دلار منعقد شده است.

در ادامۀ گزارش آمده است که کشتی‌هایی که بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ میلادی تحویل داده می‌شوند، توسط شرکت COSCO SHIPPING Bulk به صورت بلندمدت اجاره داده خواهند شد. این کشتی‌ها از نظر انرژی کارآمد و سازگار با محیط‌زیست خواهند بود و برخی از آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند با سوخت متانول کار کنند.

به گفتۀ یکی از مسئولان شرکت کاسکو، کشتی‌های جدید به قوی‌ترین ژنراتور آهنربایی دائمی جهان و سیستم‌های هوشمند مجهز خواهند شد. این شناورها با فاز سوم شاخص‌های بهره‌وری انرژی EEDI و آخرین مقررات امنیت سایبری مطابقت خواهند داشت.

شرکت کشتیرانی چینی کاسکو در آینده قصد دارد بر روش‌های جدید هوش دیجیتال و حمل‌ونقل سبز و کم‌کربن تمرکز کند و در راستای روش‌های نوآورانه و سرعت‌بخشیدن به ارتقای فنّاوری‌ها فعالیت کند. این شرکت در حال حاضر بیش از ۱۴۰ کشتی کانتینری، کشتی‌های فله‌بر و کشتی‌های چندمنظوره در اختیار دارد.

شایان ذکر است اخیراً صنایع سنگین COSCO و خطوط کانتینری کشتیرانی COSCO قراردادی را برای ساخت دوازده کشتی کانتینری ۱۴۰۰۰ TEU به ارزش دو میلیارد دلار با پیشرانه متانول دوگانه سوز امضا کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری یک شرکت تایوانی برای ساخت ۱۲ کشتی کانتینری

شرکت کشتیرانی تایوانی وان‌های، قراردادی برای ساخت هشت کشتی ۸۰۰۰ TEU و چهار کشتی ۸۷۰۰ TEU در ماه آگوست با شرکت هیوندای کره جنوبی منعقد کرده است. با این سفارشات جدید، شرکت وان‌های با شرکت یانگ‌مینگ تایوان که در رتبه دهم قرار دارد تنها ۱۰۰ هزار TEU کانتینر فاصله دارد.

شرکت وان‌های در سال جاری میلادی ۱۲ کشتی کانتینری با ظرفیت‌های ۳۰۵۵ TEU و ۱۳۱۰۰ TEU تحویل گرفته است. ناوگان فعلی وان‌های ۵۲۷,۶۳۱ TEU است که ۵۱۰,۹۶۰ TEU آن کشتی‌های تحت مالکیت شرکت هستند. سفارشات این شرکت اکنون ۱۸۳,۳۹۴ TEU است و طبق گزارش‌ها وان‌های در حال بررسی سفارشات دیگری برای به‌روزرسانی ظرفیت به ۱۵۰۰۰ TEU است.

ناوگان یانگ‌مینگ در حال حاضر ۶۹۵,۱۰۸ TEU ظرفیت دارد اما کمتر از نیمی از آن در اختیار شرکت است. سفارشات شرکت یانگ‌مینگ فقط پنج کشتی ۱۵,۵۰۰ TEU است.

شرکت وان‌های در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۲.۳۳ میلیون TEU جابه‌جا کرده است. از این تعداد، ۶۰ درصد حجم داخلی آسیا بوده و در خاورمیانه و شبه‌قاره هند هرکدام ۲۰ درصد سهم داشته‌اند.

براساس این گزارش، «تامی هسیه» مدیرعامل شرکت کشتیرانی وان‌های در کنفرانسی اظهار کرد: "سفارش‌های جدید ما بر اساس جایگزینی کشتی‌های قدیمی با کشتی‌های جدید و رشد عملیاتی ما است. ما به دنبال رقابت با شرکت‌های کشتیرانی دیگر نیستیم. ما چندین کشتی داریم که در چند سال آینده از فعالیت خارج می‌شوند. با توجه به اینکه مقررات فعلی کربن‌زدایی هر روز سخت‌تر می‌شوند، کشتی‌های جدید سفارشی شرکت ما از مزایای صرفه‌جویی در انرژی و کاهش انتشار کربن برخوردارند."

سفارشات جدید شرکت وان‌های از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۶ میلادی به بعد تحویل داده می‌شوند.