تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3769928
شناسه : 3769928
تاریخ :
نقش عسل مانوکا در درمان سرطان سینه اقتصاد ایران: محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس اظهار داشته اند که عسل مانوکا می تواند به طور بالقوه به عنوان یک گزینه پیشگیری کننده و همچنین درمان جایگزین برای سرطان سینه، به ویژه سرطان سینه ER مثبت، از طریق مدل های حیوانی و سلول های سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، بر اساس گزارشی از صندوق جهانی تحقیقات سرطان تا سال 2022، حدود 2.3 میلیون زن در سراسر جهان با تشخیص سرطان سینه مواجه شدند که همین موضوع این بیماری را به دومین سرطان شایع در جهان تبدیل می کند.

حدود 80 درصد از تمام تشخیص های سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت (ER-مثبت) هستند. این بدان معناست که سلول های سرطان سینه حاوی گیرنده هایی هستند که به هورمون استروژن متصل می شوند و ممکن است برای رشد به استروژن نیاز داشته باشند.

با استناد به مقالات معتبر که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند، گزینه های درمانی فعلی برای سرطان سینه ER مثبت شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون درمانی هستند.

مطالعات گذشته همچنین طب مکمل و جایگزین (CAM) برای کمک به درمان سرطان سینه ER مثبت، از جمله مکمل‌ های آنتی‌ اکسیدانی، یوگا، تمرینات تمرکز حواس و طب سوزنی را مورد بررسی قرار داده ‌اند.

در همین راستا محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس اظهار داشته اند که عسل مانوکا می تواند به طور بالقوه به عنوان یک گزینه پیشگیری کننده و همچنین درمان جایگزین برای سرطان سینه، به ویژه سرطان سینه ER مثبت، از طریق مدل های حیوانی و سلول های سرطانی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه اخیرا در مجله Nutrients منتشر شده است.

آیا عسل مانوکا اثرات ضد توموری دارد؟

عسل مانوکا توسط زنبورهایی ساخته می شود که شهد درخت مانوکا را که بومی استرالیا و نیوزلند است، جمع آوری می کنند.

برای این مطالعه، محققان از هر دو مدل سلولی و حیوانی سرطان سینه استفاده کردند تا دریابند که چگونه عسل مانوکا ممکن است بر سرطان سینه تاثیر بگذارد.

دکتر ریچارد پیتراس، استاد بخش هماتولوژی-انکولوژی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، توضیح می دهد: عسل مانوکا دارای مواد مغذی منحصر به فرد و ترکیبات زیست فعال است که احتمالا به مزایای سلامتی آن به عنوان یک «منبع تغذیه ‌ای غنی» کمک می‌ کنند.

همانطور که در نسخه خطی انتشار یافته اشاره شده است، تعدادی گزارش سنتی، حکایتی و پیش بالینی در مورد اثرات ضد توموری عسل مانوکا وجود دارد که همچنین از آن به عنوان منبع آنتی اکسیدانی و ترکیب التیام بخش زخم نیز یاد شده است. این مجموعه از اطلاعات باعث شد تا علاقه محققان به پیگیری اثر ضد توموری عسل مانوکا در مدل ‌های آزمایشی رسمی ‌تر نیز جلب شود.

کاهش 84 درصدی رشد تومور سرطان سینه ER مثبت

پیتراس و تیم وی طی تحقیقات خود دریافتند که عسل مانوکا باعث کاهش 84 درصدی رشد تومور در موش‌ های دارای سلول‌ های سرطان سینه ER مثبت بدون تاثیر منفی بر سلول ‌های سالم پستان یا ایجاد عوارض جانبی قابل ملاحظه می‌ شود.

وی ادامه می دهد: در یکی از چالش برانگیزترین آزمایشاتی که ما انجام دادیم، تجویز عسل مانوکا به تنهایی به میزان قابل توجهی از رشد تومورهای سینه ER مثبت انسانی در یک مدل درمان بالینی تا 84 درصد جلوگیری کرد که منتج به کاهش قابل مشاهده در حجم تومور شد.

دانشمندان کشف کردند که مقادیر بالاتر عسل مانوکا با کاهش بیشتر رشد سلول های سرطانی در ارتباط است.

پیتراس توضیح داد: مطالعات افزایش دوز در پژوهش های توسعه دارو به منظور یافتن حداکثر دوز قابل تحمل (MTD) رایج است. در واقع بسیار مهم است دوزی که منجر به ایجاد عوارض جانبی خطرناک نمی شود را مشخص کرد. هدف ما تعیین سطوح ایمن دوز عسل مانوکا بود. البته همچنان به بررسی های تکمیلی به منظور تعیین MTD در داخل بدن در راستای کشف عملکرد بهینه و ایمن ضد تومور مانوکا نیاز است.

عسل مانوکا یک گزینه درمانی طبیعی امیدوارکننده، است

پس از بررسی این مطالعه، دکتر Bhavana Pathak، هماتولوژیست و انکولوژیست دارای مجوز در موسسه سرطان مموریال کر، کالیفرنیا، گفت: این مطالعه را بسیار جالب و امیدوارکننده می‌ دانم. با این حال نگران تاثیر مصرف ترکیبی هستم که از نظر تئوری می تواند گلوکز را افزایش دهد که به طور سنتی در افراد مبتلا به سرطان توصیه نمی شود. با این حال، اثر کلی مانوکا به گونه ای بوده است که حتما باید در تحقیقات پیش رو در نظر گرفته شود.

وی افزود: متدهای درمانی یکسان و یکنواخت با توجه به تفاوت های بیولوژیکی میان بیماران مختلف و همچنین ترجیحات آنها، دیگر قابل قبول نیستند. در صورت عدم وجود عوارض جانبی جدی، این محصول می تواند جایگزینی برای کسانی باشد که به دنبال مکمل های طبیعی هستند یا به طور کامل از درمان منصرف می شوند. در مجموع مراحل بعدی آزمایش روی داوطلبان انسانی و تعیین دوز و اثر درمانی ایمن ضروری است.

در واقع ممکن است فهرست طولانی عسل مانوکا از فواید ضد میکروبی آن گرفته تا مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، با افزودن اثرات «ضد تومور» و «آنتی متاستاتیک» طولانی‌ تر شود. این مایع قوی بومی زنبورهای نیوزلند که بوته مانوکا را گرده افشانی می کنند، طلای مادر طبیعت است و پتانسیل کمک به درمان های متداول سرطان سینه را بدون عوارض جانبی سمی در اختیار دارد.

برای خوانندگانی که مایل اند عسل مانوکای بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند، توصیه های کاربردی زیر یاری رسان هستند:

  • آن را با یک فنجان چای سبز یا سیاه امتحان کنید
  • آن را به جو دوسر اضافه کنید
  • با کره های آجیلی یا ماست مخلوط کنید
  • روی میوه، نان تست غلات کامل یا ذرت بو داده بریزید
  • آن را به اسموتی ها، مخلوط سبزیجات (مانند هویج، شلغم یا سیب زمینی شیرین) یا گرانولا اضافه کنید
  • از آن برای تهیه سس سالاد کمک بگیرید