تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769876
شناسه : 3769876
تاریخ :
گردشگری بوشهر روی ریل توسعه/ زیرساخت‌های اقامتی افزایش می‌یابد اقتصاد ایران: بوشهر- کمبود زیرساخت‌ها و مراکز اقامتی همواره یکی از چالش‌ها و ضعف‌های حوزه گردشگری استان بوشهر بوده که با اجرای پروژه‌های متعدد این عقب‌ماندگی در حال جبران است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود که نیمی از سال با حضور گسترده مسافران و گردشگران داخلی و خارجی روبرو است.

استان بوشهر در نیمه اول سال دارای آب و هوایی گرم و شرجی است ولی در نیمه دوم سال و اوایل فصل بهار یکی از بهترین آب و هواهای کشور را برای گردشگری دارد و همین موضوع موجب شده تا به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مد نظر قرار گیرد.

همجواری با خلیج فارس مواهب فراوانی برای مردم استان بوشهر داشته است و از صید و صیادی و تجارت و دریانوردی گرفته تا توسعه صنایع انرژی نظیر نفت و گاز و انرژی اتمی و… از مزیت‌های اقتصادی خلیج فارس برای استان بوشهر بوده که در دهه‌های اخیر گردشگری هم به آن اضافه شده است.

سواحل زیبای استان بوشهر یکی از مهمترین جذابیت‌های گردشگری است که مردم و گردشگران با حضور در طول بیش از ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی این استان، از آن لذت می‌برند و در برخی ایام سال جمعیت گردشگران حاضر در استان به بیش از جمعیت کل استان می‌رسد.

گردشگران از دورترین مناطق خود را به شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر می‌رسانند تا از دریا و ساحل آن بهره‌مند شده و استفاده مناسبی را از این فضا ببرند.

البته دریا و ساحل تنها ظرفیت گردشگری استان بوشهر نیستند و این استان دارای اماکن تاریخی و باستانی متعدد، چشم‌اندازهای طبیعی کم‌نظیر، نخلستان‌های زیبا، مراکز تجاری بزرگ و… است که این موارد نیز بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

در کنار ظرفیت‌های خوبی که دریا برای گردشگری استان بوشهر ایجاد کرده است، کمبود زیرساخت‌ها یکی از چالش‌های همیشگی در گردشگری استان بوشهر بوده که گاهاً موجب نارضایتی از این وضعیت می‌شود.

کمبود مراکز اقامتی به ویژه هتل‌های باکیفیت از جمله هتل‌های پنج ستاره یکی از مهمترین نقاط ضعف در گردشگری است که استان بوشهر نیز از این وضعیت مستثنی نبوده است.

در همین راستا استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای توسعه هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی یکی از مطالبات مهم در حوزه گردشگری استان است که در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است.

گردشگری بوشهر روی ریل توسعه/ زیرساخت‌های اقامتی افزایش می‌یابد

توسعه مراکز گردشگری در استان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های متعددی که در استان وجود دارد، تلاش داشته‌ایم تا زیرساخت‌ها نیز متناسب با این وضعیت افزایش یابد.

اسماعیل سجادی‌منش بیان کرد: در همین راستا حمایت ویژه‌ای را از بخش خصوصی داشته‌ایم و به صورت ویژه همراهی و همکاری لازم با سرمایه‌گذاران صورت گرفته است و شاهد اتفاقات خوبی هستیم.

وی از افزایش تعداد تخت‌های اقامتی در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان خبر داد و بیان کرد: طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در این زمینه در سطح استان بوشهر اجرا شده است که زمینه‌ساز رونق گردشگری در استان می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر به طرح‌های متعدد در سطح استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۵ کارگاه عمرانی فعال در سطح استان داریم.

سجادی منش ادامه داد: با تلاش مضاعف و اعتماد سازی در سطح ملی موفق شدیم که اعتبارات ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر را ۱۰۰۰ درصد افزایش دهیم.

حمایت از سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری یکی از اولویت‌های مدیریت ارشد استان بوشهر بوده و در این زمینه همراهی و همکاری لازم صورت گرفته است.

علی باستین با اشاره به اینکه در این دوره با نگاهی حمایتی در کنار سرمایه‌گذاران بوده‌ایم ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری در رونق اقتصادی، کاهش بیکاری و توسعه اشتغال استان بوشهر تأثیرگذار است.

وی به ظرفیت‌های بزرگ گردشگری در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: در کنار این ظرفیت‌ها باید تلاش کنیم که مراکز اقامتی مناسبی ایجاد شود تا گردشگران برای اقامت مناسب در استان فضای لازم را در اختیار داشته باشند.

گردشگری بوشهر روی ریل توسعه/ زیرساخت‌های اقامتی افزایش می‌یابد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر به بافت تاریخی شهر بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: بافت تاریخی بوشهر ظرفیت خوبی برای ایجاد اقامتگاه‌های سنتی و هتل‌بوتیک است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر به منظور ایجاد مراکز اقامتی و هتل در بافت تاریخی بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و درخواست‌های متعددی در این زمینه ارائه شده که همکاری و مساعدت لازم را در این زمینه داشته‌ایم.

تبدیل ۱۳ بنای تاریخی به مراکز اقامتی

باستین تاکید کرد: برای توسعه گردشگری باید حمایت مناسب از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صورت گیرد و در استان بوشهر شاهد این مهم هستیم که باعث تقویت زیرساخت‌ها شده است.

وی بیان کرد: در صورتی که شهروندان قصد تبدیل بناهای تاریخی به اقامتگاه سنتی را دارند، هم در صدور مجوز و هم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، همکاری لازم انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: طی سه سال اخیر شاهد رشد محسوسی در توسعه مراکز اقامتی استان بوشهر بوده‌ایم و طرح‌های متعددی در سطح استان در دست اجرا است که می‌تواند جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته باشد.

وی از احیا، مرمت و باز زنده‌سازی ۱۳ بنا در بافت تاریخی بوشهر خبر داد و افزود: تبدیل این بناهای تاریخی به هتل و مراکز اقامتی علاوه بر حفظ و نگهداری این بناها موجب رونق گردشگری، درآمدزایی، ایجاد اشتغال و ارزآوری می‌شود.

لزوم توسعه فضاهای تفریحی

استان بوشهر در کنار کمبودهایی که در زمینه مراکز اقامتی داشته است، با کمبودهایی در زمینه تفریحات نیز روبرو است و بخش عمده فعالیت‌های گردشگری به حضور مردم در کنار ساحل محدود می‌شود.

استان بوشهر با برخورداری از ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی فرصت بسیار خوبی برای توسعه بازی‌های آبی و دریایی دارد که می‌تواند گردشگران فراوانی را به سمت خود جلب کند.

انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با تسهیل در صدور مجوزها و ارائه زمین مناسب، از سرمایه‌گذاران در زمینه تفریحات آبی و دریایی حمایت کرده و زمینه رونق گردشگری استان را فراهم کنند.