تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3769866
شناسه : 3769866
تاریخ :
عرضه «مبانی لیبرالیسم کلاسیک» در بازار نشر اقتصاد ایران: کتاب «مبانی لیبرالیسم کلاسیک» نوشته ایمون باتلر با ترجمه محمدامین کشاورز حداد و محمد وحید جوکار توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مبانی لیبرالیسم کلاسیک» تألیف ایمون باتلر به تازگی با ترجمه محمدامین کشاورز حداد و محمد وحید جوکار توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

ایمون باتلر نویسنده این کتاب مدیر مؤسسه آدام اسمیت دارای مدرک اقتصاد و روان‌شناسی، دکترای فلسفه و دکترای افتخاری ادبیات است. وی در دهه ۱۹۷۰ در واشنگتن برای مجلس نمایندگان ایالات متحده کار و قبل از بازگشت به انگلستان برای کمک به تأسیس مؤسسۀ آدام اسمیت، در کالج هیلزدِیْل میشیگان فلسفه تدریس می‌کرد. او همچنین برنده سابق جایزه ملی کسب و کار آزاد انگلستان است.

ایمون نویسنده کتاب‌هایی درباره اقتصاددانان پیشگام، «میلتون فریدمن»، «فردریش هایک» و «لودویگ فون میزس» و مقدمه‌ای بر مکتب اتریشی علم اقتصاد و فشرده ثروت ملل است. او برای مؤسسه امور اقتصادی (IEA)، مقدمه‌هایی درباره آدام اسمیت، لودویگ فون میزس و نظریه انتخاب عمومی نگاشته است. کتاب «بنیادهای یک جامعه آزاد» او برنده جایزه فیشر در سال ۲۰۱۴ شد. او یکی از نویسندگان «تاریخچه کنترل دستمزد و قیمت» و همچنین سری کتاب‌هایی در زمینه ضریب هوشی است. آثار مشهور اخیر وی، «بهترین کتاب درباره بازار»، «دولت پوسیده انگلیس» و «مانیفست جایگزین» توجه زیادی را به خود جلب کرد.

لیبرالیسم کلاسیک یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های سیاسی و اجتماعی مدرن است. در واقع می‌توانیم بگوییم تلاش‌های معتقدان به این مجموعه از اندیشه‌ها، برای خلق جهان مدرن بسیار تعیین‌کننده بود. بدون کارزارها، استدلالات، تفکر و تحلیل افرادی که خود را لیبرال‌های کلاسیک معرفی می‌کردند، بسیاری از ویژگی‌های اساسی مدرنیته مانند رشد پایدار قوی، خصوصی کردن هویت دینی و لغو برده‌داری به وجود نمی‌آمد.

لیبرالیسم کلاسیک با وجود اهمیت آن، امروزه به‌درستی درک نشده و اغلب (در موارد بسیاری از روی عَمد) به غلط معرفی شده و با دیگر نحله‌های فکری، به ویژه محافظه‌کاری، اشتباه گرفته می‌شود. یک مشکل خاص، شیوه استفاده آمریکایی‌ها از اصطلاح لیبرال به معنای «سوسیال دموکرات» است، به این صورت که در جهان انگلیسی‌زبان، معتقدان به لیبرالیسمِ سنتی مجبور شده‌اند برچسب جدیدی برای ایده‌های خود پیدا کنند (در اروپای قاره‌ای که «لیبرال» معنای سنتی خود را حفظ کرده، چنین نیست). لیبرتارین به طور گسترده‌ای به کار می‌رود اما به دلایل مختلفی این نیز نمی‌تواند رضایت‌بخش باشد.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده نحوه ارائه تفاوت‌ها و گونه‌ها را بیان کند اما با این وجود همچنان یک رویکرد منسجم به اندیشه سیاسی و سوالات مربوط به سیاست‌های عمومی باقی می‌ماند (البته همین امر را می‌توان در مورد سوسیالیسم و محافظه‌کاری نیز گفت). فکر کردن درباره سوالاتی که مطرح می‌شود و راه‌های بررسی بیشتر آنها ارزشمند است.

هدف این کتاب، ارائه مقدمه‌ای ساده بر اصول، شخصیت‌ها و تحولات اساسی در لیبرالیسم کلاسیک است. این کتاب برای دانشجویان و خوانندگان آشنا به بحث اما غیرمتخصص طرح شده است که ممکن است مفاهیم کلی آزادیِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را درک کنند اما به دنبال ارائه‌ای نظام‌مند از عناصر اساسی آن هستند.

این کتاب، لیبرالیسم کلاسیک را به گونه‌ای تشریح می‌کند که طیف وسیعی از دیدگاه‌ها را در برگیرد. همه این دیدگاه‌ها، آزادی فردی و به حداقل رساندن خشونت را از اولویت‌های اصلی خود می‌دانند اما ممکن است از جایی نزدیک به لیبرترینیسم در یک سو تا دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌تر در سمت دیگر را شامل شوند. این کتاب، لیبرال‌های کلاسیک را معتقدان راسخ به آزادی فردی می‌داند، در حالی که معتقدند حداقل تا حدی تصدی حکومت‌ها و عدالت برای حفظ آن لازم است. بحث در بین لیبرال‌های کلاسیک در نقاط مختلف طیف، این است که این نقش حکومت باید تا چه میزان گسترده و موسع باشد.

این کتاب با ۱۴۸ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۸ هزار تومان عرضه شده است.