تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769770
شناسه : 3769770
تاریخ :
۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی در اصفهان جان باختند اقتصاد ایران: اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از فوت چهار نفر بر اثر غرق‌شدگی در استان اصفهان از ابتدای شهریور ماه تاکنون خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وقوع ۸ مورد حادثه غرق شدگی از ابتدای شهریور ماه تا کنون در استخرهای ذخیره آب واقع در باغات و نیز رودخانه در استان اصفهان گزارش شده است.

وی افزود: متأسفانه این حوادث منجر به جان باختن ۴ نفر و انتقال مصدومان به مراکز درمانی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: باتوجه به افزایش حوادث فوق به علت شرایط افزایش دما و حضور افراد در عرصه‌های طبیعی و گردشگری به ویژه در روزهای تعطیل و آخر هفته مدیریت بحران استان اصفهان در خصوص عدم شنا در کانال‌های انتقال آب در مسیر رودخانه‌های جاری، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، استخرهای واقع در باغات و واحدهای صنعتی و نیز مسیر رودخانه در مناطق غرب و جنوب و بالادست زاینده رود و دریاچه سدهای مخزنی استان به لحاظ خطر پذیر بودن این منابع آبی هشدار داد.

وی گفت: کانغالهای انتقال آب به علت شدت جریان آب شیب و لغزندگی دیواره و استخرهای ذخیره آب کشاورزی به علت عمق زیاد شیب دیواره و لایه پوششی لغزنده ژئوممبران محل ایمنی برای شنا نیست، همچنین شدت جریان آب، ناپایداری بستر، سردی آب و جریان گردابی در رودخانه‌ها باعث بروز حوادث غرق افراد در مسیر رودخانه‌ها می‌شود.

شیشه فروش گفت: از ابتدای سال جاری با احتساب حوادث ماه جاری ۷۴ مورد حادثه در رودخانه‌ها، کانال‌های انتقال آب و استخرهای ذخیره آب کشاورزی و داخل باغات شخصی در سطح استان به وقوع پیوسته که متأسفانه منجر به جان باختن ۲۸ نفر و امداد رسانی سرپایی و انتقال مصدومان حوادث فوق به مراکز درمانی توسط عوامل اتش نشانی و اورژانس شد.

وی تصریح کرد: با حضور گردشگران در عرصه‌های طبیعی و مجاور منابع آبی و نیز باغات و ویلاها و عدم رعایت اصول ایمنی حوادث غرق شدگی به ویژه روزهای تعطیل و پایان هفته افزایش یافته که برای پیَشگیری از وقوع حوادث به شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، جمعیت هلال احمر، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی ابلاغ شد با استقرار تیم‌های امدادی مجهز به امکانات امداد در آب و گشت و نظارت در مسیر کانال‌ها و رودخانه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به ساکنان و گردشگران در مناطق خطر پذیر اقدامات پیشگیرانه از وقوع حوادث را اجرایی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه رودخانه‌های خرسان، آب ملخ، ونک در شهرستان سمیرم رودخانه‌های گوکان، یلان و چشمه لنگان در فریدونشهر رودخانه زاینده رود در مناطق غرب استان و باغبادران و کانال‌های انتقال آب شبکه نکوآباد و سدهای باغکل خوانسار، ونک و قره قاچ سمیرم گلپایگان و کوچری، خمیران وسد زاینده رود از جمله مناطقی است که باید طرح‌های کاهش خطر نصب حفاظ اطراف کانال‌ها در مقاطع پر خطر اجرایی شود، گفت: همچنین تاکید شد با نظارت سازمان جهاد کشاورزی نصب حفاظ و تابلوی هشدار و تعبیه طناب نجات در استخرهای ذخیره آب کشاورزی توسط بهره برداران اجرایی گردد و در این رابطه اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی ادامه داد: همچنین مالکان باغات شخصی نیز باید در راستای ایمن کردن استخرهای داخل باغات و رعایت اصول ایمنی و بهره گیری از تخصص کارشناسان آتش نشانی در ارزیابی ایمنی و ایمن کردن استخرهای واقع در باغات اقدام کنند.

شیشه فروش تاکید کرد: ۳۰ در صد از حوادث غرق شدگی سال جاری در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، ۲۲ درصد از حوادث در استخرهای ذخیره آب واقع در باغات و ویلاهای شخصی ۱۷ درصد در رودخانه ۱۵ درصد در کانال‌های انتقال آب و ۱۶ درصد از حوادث در دریاچه سدها، استخرهای ذخیره آب در مراکز صنعتی و دیگر منابع آبی ابی است.