تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3769769
شناسه : 3769769
تاریخ :
پنج چینی قابل تحملی که زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند اقتصاد ایران: برخلاف آنچه عامه مردم فکر می‌کنند، خرید مستقیم خودرو از کارخانه می‌تواند زیان‌ده باشد. هم‌اکنون پنج مدل چینی در بازار ایران، با قیمت کمتر از آنچه نمایندگی اعلام کرده است، معامله می‌شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

پدال: برخلاف آنچه عامه مردم فکر می‌کنند، خرید مستقیم خودرو از کارخانه می‌تواند زیان‌ده باشد. هم‌اکنون پنج مدل چینی در بازار ایران، با قیمت کمتر از آنچه نمایندگی اعلام کرده است، معامله می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین عوامل جذب خریدار برای خودروهای مونتاژ ایران، اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. این ترفند البته برای بسیاری از مدل‌های وارداتی مثل تویوتا کرولا و هیوندای النترا و کیا K5 نیز اجرا می‌شود تا محصولی که امکانات کم و مشخصات فنی ضعیف دارد، به راحتی فروخته شود. مشتری این خودروها، سرمایه‌گذاری و کسب سود را هدف قرار می‌دهد و با توجه به تورم دائمی در کشور، معمولا موفق می‌شود. این شرایط طی سال‌های اخیر به دلیل عدم عرضه با تعداد بالا و فرایند سخت واردات خودرو، تقویت شده است.

خودروهای چینی به دلیل هزینه‌ی سنگین در تعمیرات و لوازم یدکی، بازار دست دوم ضعیف‌تر نسبت به مدل‌های ژاپنی و کره‌ای دارند. به همین دلیل، محصولات ساخت چین برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند؛ مگر در شرایط تورمی و افزایش ارزش دلار. برخلاف انتظار عموم مردم، حتی با وجود تورم هم، بعضی خودروهای چینی در بازار ایران، کم‌مشتری هستند. این شرایط، معمولا به دلیل قیمت بالا، توانایی فنی ضعیف و مشکلات کیفی اتفاق می‌افتد؛ ضمن اینکه وجود رقبا همراه مشخصات بهتر، مشتری را از سمتی به سمت دیگر می‌برد.

جک J4 اتوماتیک

اختلاف قیمت J4 در بازار با نمایندگی‌های کرمان موتور ناچیز است. باتوجه به خواب سرمایه و این موضوع که خرید خودرو از کارخانه، منجر به اتلاف وقت با زمان انتظار بیش از یک ماه می‌شود؛ می‌توان J4  بازار آزاد را ارزان‌تر از کارخانه دانست.

پنج چینی قابل تحملی که زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند

برای j4 مجهز به گیربکس CVT مبلغ ۷۹۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند. در نمایشگاه‌های خودرو، این مدل ۷۷۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. جک j4 با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این سدان چینی در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد.

پنج چینی قابل تحملی که زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند

ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای صفر کیلومتر در بازار آزاد، ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و نسبتا پرمشتری است. محصول چری به دلیل کلاس بدنه‌ی کراس‌اور همراه امکانات رفاهی داخل کابین، ارزش خرید بالاتر نسبت به جک j4 دارد. چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک دست دوم کم‌کار نیز با قیمت زیر یک میلیارد تومان معامله می‌شود.

جک KMC T8

معرفی T9 به عنوان گزینه‌ی بزرگ‌تر نسبت به T8 نقش مهمی در جذب خریداران داشته است. حالا جک KMC T8 حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت کارخانه معامله می‌شود و جذابیت سال‌های قبل را ندارد. از نظر فنی و توانایی حرکت در مسیرهای خارج جاده نیز، مشکلات فنی با استهلاک بالا برای T8 گزارش شده است. قیمت نسخه دنده دستی این پیکاپ چینی در بازار آزاد ۱/۶ میلیارد تومان است.

پنج چینی قابل تحملی که زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند

پیشرانه‌ی توربوشارژ بنزینی ۲ لیتری برای جک KMC T8، قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این وانت دو دیفرانسیل با کیربکس دستی، ۱۹۷۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، ۱۵ تا ۱۶ ثانیه زمان می‌برد.

فونیکس تیگو ۸ پلاگین هیبرید

شاسی‌بلند ۲/۸ میلیارد تومانی، در بازار حدود ۱۰۰ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه قیمت‌گذاری شده است و چندان پرمشتری نیست. تیگو ۸ پرو e  پلاس، هرچند که ارزان نیست اما سیستم دو دیفرانسیل نیز ندارد. احتمالا به همین دلیل مشتریان فونیکس ترجیح می‌دهند تیگو ۸ پرومکس را خریداری کنند که سیستم دو دیفرانسیل را با قدرت کمتر و قیمت مشابه ارایه می‌دهد.

پنج چینی قابل تحملی که زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند

ترکیب دو موتور برقی و یک پیشرانه بنزینی، قدرت ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتن‌متر برای تیگو ۸ پرو e  پلاس فراهم می‌کند. این مدل در زمان ۷ تا ۸  ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و اگر باتری‌ها شارژ باشند، کمتر از ۲ لیتر در صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند. با تیگو ۸ پرو e  پلاس می‌توان مسافت ۷۰ کیلومتر را به صورت تمام برقی طی کرد.

اینرودز C35

در جدیدترین برنامه فروش برای ون باری اینرودز، قیمت این خودروی کار و تجاری را در حدود ۱۸ درصد افزایش داده شده و حالا ۹۷۵ میلیون تومان برای پیش‌خرید این ون چینی لازم است. ظاهرا در بازار آزاد، نمونه‌های صفر کیلومتر اینرودز C35 به قیمت ۸۸۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان وجود دارند.

پنج چینی قابل تحملی که زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند

ون اینرودز مجهز به موتور ۱/۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور است. خروجی موتور از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می‌شود. موتور این خودرو زیر صندلی راننده نصب شده است و اینرودز عملا کاپوت ندارد. اینرودز در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق فنر تخت بهره می‌برد. اینرودز با این مشخصات می‌تواند تا ۷۲۵ کیلوگرم بار را حمل کند.

بستیون T77 

شاسی‌بلند چینی ساخت زیرمجموعه فاو FAW است و به دلایل مختلف نتوانسته است مشتریان فراوان جذب کند. سبک طراحی این خودرو نسبت به رقبا، زیبایی خاصی ندارد و از نظر فنی یا امکانات رفاهی هم، چندان شاخص نیست. نمایندگی بهمن موتور بستیون T77 را با قیمت نزدیک به ۲ میلیارد تومان پیش‌فروش کرده اما هم‌اکنون در بازار آزاد، ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده است.

پنج چینی قابل تحملی که زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند

نسخه‌ی ۱/۵ لیتر توربو، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۸ نیوتن‌متر دارد. میانگین مصرف سوخت T77 بهمن موتور ۸ لیتر در صد کیلومتر است و همراه گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ، عرضه می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات این شاسی‌بلند تک دیفرانسیل هستند.

در بازه‌‌ قیمتی ۲ میلیارد تومان، همچنان فونیکس X7 و جک KMC X5 برای بازار جذاب‌تر از T77 محسوب می‌شوند. همچنین برندهای چری و جک در ایران، شناخته شده تر از فاو است.