تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3769670
شناسه : 3769670
تاریخ :
نتانیاهو می‌خواهد فیلادلفیا را با اجساد اسرا سنگ‌فرش کند اقتصاد ایران: کارشناسان و رسانه‌های عبری با اشاره به اینکه نتانیاهو حاضر است برای بقای خود در قدرت، همه اسرائیلی‌ها را قربانی کنند، تاکید کردند که اهداف نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا، توهم بوده و او می‌خواهد این محور را با اجساد اسرای اسرائیلی سنگ‌فرش کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای با انتقاد از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر در ادامه جنگ غزه و اصرار بر ماندن در محور فیلادلفیا، اعلام کرد که در نتیجه این ناسازگاری‌های نتانیاهو در مذاکرات، در نهایت باید محور فیلادلفیا را با اجساد اسرای اسرائیلی سنگ‌فرش کنیم.

نتانیاهو می‌خواهد محور فیلادلفیا را با اجساد اسرا سنگ‌فرش کند

این رسانه صهیونیستی تاکید کرد که به نظر می‌رسد نتانیاهو و کابینه او تاریخ محور فیلادلفیا را فراموش کرده‌اند و نمی‌دانند که کنترل این محور، هرگز منجر به توقف عملیات‌های فلسطینی‌ها و مسلح کردن گروه‌های فلسطینی نشده است.

در ادامه این مقاله آمده است: اصرار نتانیاهو بر ماندن در محور فیلادلفیا و جلوگیری از رسیدن به توافق تبادل اسرا، منجر به سنگ فرش شدن این محور با اجساد اسرای اسرائیلی خواهد شد.

«تسوی بارئیل» کارشناس امور خاورمیانه در روزنامه هاآرتص در این زمینه اظهار داشت: نتانیاهو و وزرای او می‌دانند که حضور ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا هرگز مانع از عملیات‌های فلسطینی‌ها نشده و در آینده هم تاثیری بر عملیات‌های آنها ندارد. هدف نتانیاهو از سیطره بر محور فیلادلفیا، بازگشت به اشغال نوار غزه بوده و این اقدام فقط حماقت نیست؛ بلکه شر مطلق است.

سیطره اسرائیل بر فیلادلفیا تاثیری بر عملیات‌های فلسطینی‌ها ندارد

این کارشناس صهیونیست افزود: اسرائیلی‌ها نیازی ندارند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به آنها بگوید نتانیاهو تلاش کافی برای رسیدن به توافق تبادل اسرا انجام نمی‌دهد؛ زیرا حقیقت کاملاً از چند ماه قبل روشن بوده و همه اسرائیلی‌ها آن را می‌دانند. همه به یاد دارند که از سال 1967 تا 2005 که اسرائیل کاملاً بر نوار غزه مسلط بود، هرگز نتوانست از شلیک موشک‌های حماس و گلوله‌های خمپاره از نوار غزه و همچنین تسلیح گروه‌های فلسطینی جلوگیری کند.

بر اساس این مقاله، از دسامبر 1987 با وقوع انتفاضه اول فلسطین و تنها طی 6 سال بیش از 230 اسرائیلی در غزه کشته شدند. از سال 1993 تا 2000 که انتفاضه دوم فلسطین آغاز شد 29 شهرک نشین و نظامی اسرائیلی در غزه کشته شدند. بعد از آن با شروع انتفاضه دوم 39 اسرائیلی با شلیک حدود 500 راکت و 6000 گلوله خمپاره از نوار غزه کشته شدند.

در ادامه گزارش هاآرتص تاکید شده است: در آن دوره، اسرائیل نه تنها بر محور فیلادلفیا، بلکه بر کل نوار غزه مسلط بود، اما با همه این وجود مقاومت فلسطین زیر گوش ارتش اسرائیل توانست برای خودش تونل حفر کند و اسلحه و مهمات به دست بیاورد.

این رسانه صهیونیستی با اشاره به اینکه اظهارات مطبوعاتی نتانیاهو در روز دوشنبه در قدس اشغالی، یک نمایش مضحک با لفاظی‌های تکراری بود ، اعلام کرد که ماندن در محور فیلادلفیا یا عقب نشینی از آن، مسئله مرگ و زندگی برای اسرای اسرائیلی است و سخنان نتانیاهو نشان می‌دهد که او محور فیلادلفیا را بر جان اسرا ترجیح می‌دهد.

هاآرتص افزود: ارتش اسرائیل نمی‌تواند محور فیلادلفیا را بدون سیطره بر جاده‌های منتهی به آن کنترل کند. همچنین نیروهایی که در حال گشت زنی هستند نمی‌توانند بدون حفاظت از مکان‌ها و محله‌های همجوار محور فیلادلفیا، به ویژه در مناطق پرجمعیت جنوب نوار غزه، بر این محور مسلط باشند.

رسانه مذکور عبری در ادامه با اشاره به تاریخ جنگ‌های رژیم صهیونیستی در لبنان تاکید کرد که ارتش اسرائیل بعد از اشغال مناطق لبنان در سال 1982 نتوانست امنیت ساکنان منطقه شمالی به ویژه الجلیل را تامین کند و حزب الله با موشک‌های خود، وارد شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) شد.

نتانیاهو برای بقای خود همه اسرائیلی‌ها را قربانی می‌کند

از طرف دیگر «یهودا شارونی» نویسنده صهیونیست در روزنامه عبری معاریو اعلام کرد که نتانیاهو نه تنها به سرنوشت اسرای اسرائیلی اهمیت نمی‌دهد، بلکه هیچ توجهی به وضعیت اقتصاد هم ندارد و او برای بقای زندگی سیاسی خود حاضر است همه را فدا کند. نتانیاهو نشان داد که برای بقای خود آماده قربانی کردن اسرای اسرائیلی است و سرنوشت اقتصاد هم برای او مهم نیست.

وی افزود که نتانیاهو محور فیلادلفیا را به قربانگاه اسرای اسرائیلی تبدیل می‌کند و همچنین شاهد بی‌اعتنایی شرم آور و آشکار او به ساکنان جبهه شمالی نیز هستیم. نتانیاهو حتی با مقامات تشکیلات نظامی هم درگیر شده و تنها به خودش فکر می‌کند.

از طرف دیگر «ناحوم بارنیا» تحلیلگر برجسته صهیونیست در روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت اعلام کرد که مقامات امنیتی، سیاستمداران و اعضای جامعه اسرائیلی همگی مقصرند که موفق به مهار نتانیاهو نشدند و بحران را بیشتر کردند.

دست همه اسرائیلی‌ها آلوده به خون اسراست

وی افزود: دست همه ما به خون اسرا آلوده است و نه تنها نتانیاهو افکار عمومی و خانواده‌های اسرا را گمراه می‌کند ، بلکه مقامات ارشد و مقامات ارتش اسرائیل هم همچنان شعار فشار نظامی را تکرار می‌کنند و می‌گویند که اسرا را با فشار نظامی برمی‌گردانند. این ما بودیم که اسرای خودمان را کشتیم و دست ما از خون آنها پاک نیست. ما طی 11 ماه جنگ اشتباهات زیادی انجام دادیم و همچنان به ارتکاب این خطاها و قربانی کردن اسرا و نیروهای اسرائیلی ادامه می‌دهیم.

این کارشناس صهیونیست تاکید کرد: همه مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل بدانند که فشار نظامی منجر به توافق برای آزادی اسرا نمی‌شود، بلکه مرگ آنها را در پی دارد. این در حالی است که ارتش هیچ گونه استراتژی جنگی ندارد و هر از گاهی خبرهای موفقیت آمیز بودن عملیات‌های نظامی در جبهه غزه، شمال و یا مقابل یمن به ما می‌رسد؛ اما نکته مهمی که همه فراموش کرده‌ایم این است که ما در طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود با کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین دشمنمان قرار داریم و به جای اینکه خودمان را از آن نجات دهیم، دائماً بیشتر در آن غرق می‌شویم. سوال ما این است که واقعاً عقل سلیم کجاست و تدابیر راهبردی کجاست.

وی در ادامه تاکید کرد: صدها هزار اسرائیلی در اعتراض به کشته شدن اسرا به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی اسیران از غزه هستند، اما مشخص شد که این اقدامات کافی نیست و ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم و مسئولیت‌های دیگری داریم.

انتهای پیام/