تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3769606
شناسه : 3769606
تاریخ :
ادامه نوسان قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی اقتصاد ایران: بانک‌مرکزی با درخواست سازمان توسعه تجارت، برای شتاب‌دهی به ورود خارجی‌ها استفاده از «سپرده ارزی خود» را پیش روی اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده است؛ موضوعی که با استقبال اولیه می‌تواند معادلات بازار خودروهای وارداتی را به نفع مصرف‌کننده تغییر دهد

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایران‌خودرو از روز یکشنبه هفته قبل (چهارم شهریورماه)، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمام افرادی که برای ثبت درخواست خرید خودرو در طرح اخیر اقدام کرده‌ بودند (متقاضیان عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده و همچنین خودروهای برقی)، برای انتخاب روش فروش مدنظر خود از طریق سایت فروش اینترنتی این شرکت اقدام کنند.

بر اساس زمان ۶ ‌روزه درنظرگرفته‌شده برای مشارکت‌کنندگان، جهت انتخاب نوع طرح فروش، این مهلت به‌اتمام رسیده است. با توجه به‌تاکیدات سازمان بازرسی کل کشور درخصوص برخی ابهامات و اشکالات مطرح‌شده و به‌منظور بهره‌مندی از امکانات جدید ایجادشده در سامانه و موارد تکمیلی، این خودروساز برای تعیین روش فروش توسط متقاضیان، این مهلت ۶ ‌روزه را در نظر گرفته بود.

مشتریان، علاوه‌بر تعیین نوع طرح مدنظر خود می‌توانستند با ملاحظه قیمت‌، مشخصات فنی و کد کلاس محصولات عرضه‌شده، در صورت تمایل، اولویت خودروهای انتخابی خود را تغییر دهند.

متقاضیان نسبت به‌روش فروش انتخابی، در اولویت‌بندی شرکت داده خواهند شد؛ اما متقاضیانی که نسبت به‌تعیین روش فروش در موعد مقرر اقدام نکرده‌اند (با توجه به‌تمایل اغلب متقاضیان) به‌صورت پیش‌فرض در دسته متقاضیان طرح فروش فوق‌العاده قرار خواهند گرفت.

موعد تحویل همه محصولات عرضه‌شده، در ۶ ‌ماهه دوم سال ۱۴۰۳ خواهد بود که در روش فروش فوق‌العاده ۹۰ روز پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد و در روش پیش‌فروش، متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویت کسب‌شده متقاضی در قرعه‌کشی اولویت‌بندی، از ۴ تا ۶ ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است.

از طرفی باید گفت تامین ارز برای خودروهای وارداتی موضوعی چالش‌برانگیز در سه دولت گذشته بوده است؛ به‌طوری ‌که توقف ۵ ساله واردات و بعد از آن ورود قطره‌چکانی خارجی‌ها همگی با دلایل ارزی رخ داده است. حالا بانک‌مرکزی با درخواست سازمان توسعه تجارت، برای شتاب‌دهی به‌ورود خارجی‌ها استفاده از «سپرده ارزی خود» را پیش روی اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده است؛ موضوعی که با استقبال اولیه می‌تواند معادلات بازار خودروهای وارداتی را به‌نفع مصرف‌کننده تغییر دهد.

به‌گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، تامین ارز واردات خودرو از محل «ارز سپرده خود» به‌همه خودروها تعمیم داده شده؛ بنابراین براساس مجوز بانک‌مرکزی واردات خودرو از «محل ارز سپرده خود» برای اشخصاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر است.

اواخر هفته گذشته رونوشت نامه‌ای از بانک‌مرکزی به‌سازمان توسعه تجارت رسانه‌ای شد مبنی بر این‌که واردات خودرو برقی با سپرده ارزی اشخاص بلامانع است.

رئیس سازمان توســـعه تجـــارت در این زمینه گفت علاوه‌بر خودروهای برقی، بانک‌مرکزی واردات خودرو از محل ارز سپرده خود را به‌همه خودروها تعمیم داده است؛ بنابراین براساس مجوز بانک‌مرکزی واردات خودرو از محل ارز سپرده خود امکان‌پذیر است.

هرچند برخی منابع آگاه در بانک‌مرکزی و حتی وزارت صمت عنوان کرده بودند منظور بانک‌مرکزی از محل ارز سپرده خود، منابع ارزی داخلی است و کسانی که در داخل سپرده ارزی دارند، قادر به‌واردات خودرو صفر هستند؛ بااین‌ حال مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت‌وگوی خود درپاسخ به‌این سوال که ارز سپرده خود، چه نوع ارزی است؟ عنوان کرده است که «ارز سپرده خود یا ارز سپرده دیگران به‌معنای ارزی است که در خارج از کشور وجود دارد و منشأ آن داخلی نیست».

وی بیان کرد: «این ارز از محل صادرات نیست و ارزی نیست که در خارج از کشور مانده باشد.»

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که بانک عامل باید احراز کند که منشأ ارز واردات خودرو، خارجی است، عنوان کرد: «درواقع این ارز شبیه ارز سرمایه‌گذاری خارجی است؛ یعنی ارزی که توسط افراد و کاری که در خارج از کشور انجام می‌دهند حاصل شده است.»

وی افزود: «همچنین این ارز می‌تواند مربوط به‌یک شخص خارجی یا سرمایه‌گذاری خارجی که می‌خواهد آن را در کشور مصرف کند باشد. بنابراین درصورتی که این موارد را بانک عامل تشخیص دهد، امکان واردات خودرو با آن ارز وجود دارد.»

وی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که موضوع نامه سازمان توسعه تجارت به بانک‌مرکزی و پاسخ این بانک، در اصل مجوز واردات خودرو به سرمایه‌گذاران است.

کاهش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ

روز گذشته، در بازار خودروهای داخلی شاهد رشد بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی و افت قیمت یک تا ۱۶ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۸ میلیون‌تومان و رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.
از طرفی قیمت سهند (۱۴۰۳) با ۱۶ میلیون‌تومان کاهش به ۵۱۴ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۹۳۰ میلیون‌تومان و کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش به ۵۳۲ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۲ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۶۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۹۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۷۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی تنها یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان رسید.