تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769597
شناسه : 3769597
تاریخ :
روایتی از سوگ شهادت امام رضا (ع) در میعادگاه منتظران اقتصاد ایران: قم- مسجد مقدس جمکران در روز شهادت امام رضا (ع) آکنده از زائران و دلدادگانی است که از اقصی نقاط ایران خود را برای تجدید عهد با اهل بیت عصمت و طهارت رسانده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: میعادگاه منتظران در سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک در سوگ شاه خراسان غرق ماتم و عزا است.

عاشقان مهدوی با تاسی از سنت هرساله برای تجدید عهد با امام عصر (عج) و عرض تسلیت ضمن تسلی خاطر مهدی موعود با پای پیاده در طریق المهدی (عج) راهی مسجد مقدس جمکران شده‌اند.

در مسیر عاشقی و دلدادگان ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌هایی برپا شده تا رهپویان لب تشنه که مسیر ۷ کیلومتری را می‌پیمایند با توزیع نوشیدنی‌های خنک سیراب کنند.

در بین مسیر کودکان و نوزادانی هستند که با پوشیدن ردای سبز رنگ، حال و هوای زینت بخشی را به مسیر طریق المهدی بخشیده‌اند.

لحظه به لحظه که به میعادگاه منتظران و عاشقان نزدیک می‌شوی، خیل عظیمی از زائران ایرانی و غیر ایرانی جلوه می‌کند و اینجا میعادگاهی است که مرز و بوم نمی‌شناسد و همه برای تجدید عهد با منجی عالم بشریت در میعادگاهش حاضر شدند.

در مسجد مقدس جمکران افرادی با ادیان مختلف هم بودند که با توری به شهر مقدس قم آمده بودند تا از نزدیک میعادگاه شیعیان را ببینند.

مسجد مقدس جمکران در سوگ امام رئوف سیه پوش شده است و از رواق‌ها و صحن‌های آن زمزمه‌های الهی گوش‌ها را نجوا می‌کند.

صحن میعادگاه منتظران مملو از زائران و مجاورانی است که برای عرض تسلیت محضر مهدی موعود آمده‌اند و برخی هم دست بر گریبان امام عصر (عج) را واسطه قرار داده بودند تا حاجت روا شوند و به مراد دل برسند.

این صحن و سرا یک هفته‌ای است که در سوگ فراغ خاندان اهل بیت عصمت و طهارت سیاه پوش است و در ماتم از دست دادن این اختران تابناک می‌گرید.

دیشب که در این صحن آمده بودم، برنامه توسل به حریم کبریا برگزار شده بود و حجت الاسلام خلج به ایراد سخن می‌پرداخت و حاج جواد زرگر هم با نوای گرمش حال و هوای دیگری را به اتمسفر قدسی جمکران می‌بخشید.

هنوز هم سخنان حجت الاسلام خلج را که دیشب در این میعادگاه سخنرانی می‌کرد را به یاد دارم و شیرین‌ترین بخشی که از وی شنیدم این بود که قلب جای محبت و ایمان است و همه دوست داران اهل بیت گنجی به نام ایمان و ولایت دارند که باید قدردان آن باشند.

از حجت الاسلام خلج روایتی از امام رضا (ع) شنیدم که تا به حال برای من آشنا نبودم و امام عزیزمان در نامه‌ای به عبدالعظیم حسنی نوشته بود که سلام مرا به محبین اهل بیت برسان.

این سخن خیلی برایم شیرین بود که امام رئوف بیش از پیش مؤمنان، سلامش را به ما رسانده است و اینجا بود که به مهربانی و جلالت این امام پی بردم.

در قسمتی دیگر سخنان این سخنران شنیدم که امام رضا (ع) گفته بود راه‌های نفوذ شیطان به قلب را ببندیم، چراکه محبوب قلب باید خداوند باشد.

امروز در روز شهادت هشتمین اختر تابناک هرچند که هزاران کیلومتر البته سفری ۱۲ ساعته فاصله داریم، ولی روح و قلبمان در صحن و صحرای باب الجواد حرم مطهر رضوی است.

میعادگاه منتظران امروز عزادار رثای امام مهربانی‌ها است و هر کسی در گوشه‌ای از این صحن و سرا ذکر «یا علی بن موسی الرضا» را زیر لب زمزمه می‌کند.

در صحن مسجد مقدس جمکران هم برخی از زائران پس از اقامه نماز امام زمان (عج) دست به سینه زیارت امام رضا (ع) «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِیَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ....» را قرائت می‌کردند و برخی دیگر نماز دو رکعتی استغاثه و طلب حاجت حضرت را اقامه می‌کردند.

در ابتدای آغاز پیاده روی‌ام به سمت مسجد مقدس جمکران در عمود ۱۲ با موکبی با نام محبان امام حسن مجتبی (ع) رو به رو شدم و این موکب چند سالی است در این عمود در ایام شهادت نبی مکرم اسلام، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) فعالیت می‌کند، البته این موکب در ساعاتی هم مجلس عزاداری در قسمت کوچکی از موکب برپا می‌کند.

حوالی ساعت ۸ صبح بود که افرادی با لباس نظامی و با ادای احترام نظامی وارد مسجد مقدس جمکران شدند و با امام عصرشان راز و نیاز کردند.

امروز با یکی از خدام مسجد مقدس جمکران که راضی به ذکر نام و نام خانوادگی‌اش نبود هم صحبت شدم، به گمانم آذری بود و از دلتنگی زیارت ثامن الحجج اینچنین گفت: اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند، جان به قربان تو شاها که حج فقرایی.

حجت الاسلام جواد اکبری هم از آرزویش گفت: آرزوی من این است که در اولین سفر به زیارت امام رضا (ع) بروم و من هرچه در زندگی دارم از لطف و کرم علی بن موسی الرضا (ع) است.

امروز با هر که سخن می‌گفتی خبر از دلتنگی زیارت امام رضا (ع) می‌داد، یا امام رضا دل‌ها همه مشتاق توست و تشنه زیارت شده‌ایم و کبوتر دلمان هوای حرم دارد.