تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3769592
شناسه : 3769592
تاریخ :
نخست وزیر نروژ: اسرائیل باعث بروز پیامدهای فاجعه باری شده است اقتصاد ایران: نخست وزیر نروژ گفت که رژیم صهیونیستی با استفاده غیر متناسب از خشونت باعث بروز پیامدهای فاجعه باری شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، یوناس گار استوره نخست‌وزیر نروژ که کشورش دور تازه‌ای از تحریم‌های رژیم صهیونیستی را در مرحله تصویب دارد، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره ضمن اعلام این نکته که کشورش خواستار آتش بس در غزه و آزادی اسرا شده است، تاکید کرد که اسرائیل در جنگ علیه غزه از قدرت متناسب استفاده نمی‌کند و باعث بروز پیامدهای فاجعه باری شده است.

وی تصریح کرد: من در این زمینه احساس خوش‌بینی نمی‌کنم و نخست وزیر اسرائیل باید برای آزادی اسرا تلاش کند.

استوره در این گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن حمایت کشورش از مصوبات دادگاه جنایی لاهه که رژیم صهیونیستی را به نسل کشی در غزه متهم کرده است، گفت که کشورش از راه حل تشکیل دو دولت برای حل مشکل فلسطین حمایت می‌کند.

نخست وزیر نروژ با اشاره به واکنش کابینه نتانیاهو به مواضع اخیر این کشور گفت که این موضوع واکنش باعث شده که وی نفس عمیقی بکشد و با خودش بگوید که با چنین حوادثی تعامل نخواهد داشت.

یوناس گار استوره در این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: ابطال مجوز دیپلمات‌های نروژی در اسرائیل تأثیری در مواضع این کشور نخواهد داشت.

صندوق ثروت ملی نروژ دیروز اعلام کرد که قصد دارد با سخت‌تر کردن معیارهای اخلاقی خود با برخی شرکت‌ها که در جنگ غزه به رژیم اشغالگر اسرائیل کمک می‌کنند، قطع همکاری کرده و سهام خود را از این شرکت‌ها خارج کند.

به نوشته رویترز، صندوق ثروت نروژ با ارزش ۱.۷ تریلیون دلاری که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان محسوب می‌شود، همچنین قصد دارد سهامداری در شرکت‌هایی که در کرانه باختری فعالیت دارند را مورد بازبینی قرار دهد.

شرکت‌های ساخت سلاح آمریکایی نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با این حال هنوز تعداد و اسامی شرکت‌هایی که مشمول معیارهای جدید خواهند شد مشخص نشده‌اند.

تصمیم‌گیری نهایی در این باره بر عهده شورای بانک مرکزی نروژ است و همچنین طبق نامه شورای اخلاق صندوق ثروت نروژ به وزارت دارایی این کشور، قرار نیست تعداد زیادی از شرکت‌ها مشمول این وضعیت شوند.

رژیم صهیونیستی بعد از این اعلام این خبر مجوز فعالیت دیپلمات‌های نروژی در سرزمین‌های اشغالی را باطل کرد.